Technológia

34_alliancec.com.br.jpg
Forrás: ITB
Ericsson mobilitási jelentés

Középpontban az alkalmazás

Hamarosan nem a területi vagy népességarányos lefedettség lesz a legfontosabb szempont a mobilhálózatok értékelésénél, hanem az, hogy mennyire zavartalanul lehet igénybe venni rajtuk a legnépszerűbb alkalmazásokat. Az adatforgalom királya pedig a videó lesz.

Bár ma már a Föld minden egyes lakójára jut mobil-előfizetés, a fejlődés továbbra is töretlennek látszik. 2015 harmadik negyedévének végére 7,3 milliárdra rúgott az előfizetések száma; ez 5 százalékkal több, mint egy évvel korábban (mindehhez ténylegesen 4,9 milliárd előfizető tartozik). A negyedév során 87 millió új előfizetést vásároltak szerte a világon. A növekedés egyharmadáért mindössze négy ország (India, Kína, Mianmar és Nigéria) volt felelős. „Immár olyan áron érhetők el a mobilkészülékek és -tarifák, hogy a harmadik világban élők is egyre nagyobb számban engedhetik meg maguknak a vásárlást. A felmérések szerint a készülék átlagárának tíz dolláros csökkenése 100 millió új embert kapcsol be a mobil technológia világába” – mondta Jakab Roland, az Ericsson Magyarország vezérigazgatója a jelentést ismertető decemberi ITBusiness Clubon.

Töretlenül terjednek az okostelefonok is. 2015 harmadik negyedévében minden négy eladott telefonból három „okos” volt, összesített számuk meghaladta a 3,4 milliárdot. Az okostelefonokhoz kapcsolódó előfizetések száma öt év alatt (2012-re) érte el az egymilliárdot; a következő egymilliárdhoz már alig két év kellett; 2016-ra már meglesz az újabb kétmilliárd is. Valamikor most az év elején jön el a pillanat, amikor már több okostelefon-előfizetés lesz a világon, mint hagyományos. 2021-re pedig már 6,4 milliárd okostelefont használnak a világon; akkorra az összes előfizetés 85 százaléka lesz szélessávú.

 

Adat minden mennyiségben

A készülékek és a hálózati technológiák fejlődése már évek óta nem a hangszolgáltatások javítása körül zajlik. „A telefónia a feltalálását követő 130 éven keresztül a hangról szólt; ám a hang ma már csak egy hálózaton elérhető szolgáltatások közül”, fogalmazza meg a drámai változást Jakab Roland. A középpontban évek óta az adat áll: 2009-2010 fordulóján jött el az a pillanat, amikor globálisan még ugyanakkora volument tett ki a hálózatokon folyó hang- és adatforgalom. 2010 végére az adatforgalom már kétszer akkora volt, mint a hang, azóta pedig beláthatatlan távolságba került tőle. A 2015 harmadik negyedévében 65 százalékkal nagyobb volt a mobil adatforgalom, mint egy évvel korábban

A jelentés

Hosszú évek óta minden évben kétszer, júniusban és novemberben teszi közzé aktuális mobilitási jelentését az Ericsson. Különlegességét az adja, hogy tényleges adatokkal dolgozik. A világ több mint száz mobilhálózatából – amelyeket az Ericsson rendszerei működtetnek – nyerik ki a szigorúan anonimizált adatokat, így a jelentés mindig az aktuális állapotokat írja le, és a pillanatnyi folyamatokat elemzi. Ezekre a tényadatokra alapozzák a jövőre vonatkozó becsléseiket, amelyek inkább a konzervatív oldal felé billennek, de az elmúlt időszakban így is igen jó arányban váltak valóra – mondja Jakab Roland.

A mobilitási jelentés egyrészt magának az Ericssonnak is segít a termékfejlesztés irányainak meghatározásában, ugyanakkor a piac egésze, az alkalmazásfejlesztők is haszonnal forgathatják, hiszen kiderül belőle, mi jellemzi majd a piacot néhány év múlva. A következtetések levonását segíti, hogy három éve az Ericsson nemcsak magát a jelentést, hanem a mögötte álló összes részadatot is nyilvánosságra hozza.

 

Az igazi növekedés pedig csak ezután várható. A teljes mobil adatforgalom évente 45 százalékot emelkedik, így 2021-re tízszerese (!) lesz a mostaninak. A forgalom túlnyomó többségét (90 százalékát) az okostelefonok generálják majd, azok esetében 11-szeres lesz a növekedés. Két tényező is elősegíti ezt az óriási felfutást: egyrészt a szélessávú előfizetések (és ezzel kapcsolatban az okostelefonok) számának bővülése, másrészt az egy előfizetőre jutó adatfogyasztás emelkedése.

Ha az eszközök típusa szerint vizsgáljuk az adatfogyasztást, már nem a telefonok jönnek be az első helyre. Jelenleg egy laptopon havonta és átlagosan 5,8 gigabájt adatforgalmat bonyolítanak le, egy tableten 2,6 gigabájtot, míg egy telefonon 1,4 gigabájtot. 2021-re ezek az értékek 20, 9,7, illetve 8,5 gigabájtra nőnek majd. (Az okostelefonok összességében azért adják a forgalom nagy részét, mert jóval nagyobb számban használják mobil adatcserére.)

 

Videó mindenekfelett

A tartalom királya egyértelműen a videó, és ez a jövőben még inkább így lesz – idézte az Ericsson kutatóit Jakab Roland. 2015-ben a teljes adatforgalomnak mintegy felét a streaming videó tette ki (amin belül a YouTube volt a sztár). A hálózatokon évente mintegy 55 százalékkal nő az adatforgalom, amely 2021-re a mostaninál 14-szer nagyobb lesz – akkor már a teljes adatforgalom 70 százaléka lesz mozgókép.

Technológia az előfizetések mögött

A világot ma még a GSM/EDGE technológia uralja: az előfizetések több mint fele csak ezt a technológiát képes használni. Mivel a 3G és 4G előfizetések mögött is ott áll a GSM, utóbbi ma a világ népességének mintegy 90 százalékát éri el. A 3G és a HSPA terjedése mögött az okostelefonok és a mobilinternet iránti igény áll; ezek népességarányos lefedettsége jelenleg 65 százalék, de 2021-re eléri a 90 százalékot.

A legnagyobb arányú növekedést azonban az LTE fogja felmutatni a következő években. A harmadik negyedévben már 850 millió 4G előfizetés volt a világon, és az év végére ez a szám már várhatóan eléri az 1 milliárdot, ahogy mind több előfizető vágyik a nagyobb hálózati sebességre és jobb felhasználói élményre. 2021 végére már 4,1 milliárd LTE előfizetés lesz a világon, ami a mostani 40 helyett 75 százalékos globális népességarányos lefedettséget fog jelenteni.

 

A videózás folyamatos térnyerése mögött több tényező is áll. Egyrészt újabb és újabb eszközök jelennek meg, amelyek nagyobb képernyőket és jobb felbontást kínálnak. Egyre több az online elérhető videótartalom; a YouTube mellett most kezdenek világszerte hódítani a különféle OTT-szolgáltatók. Mindeközben a hálózatok átlagos hozzáférési sebessége is növekszik, vagyis a felhasználói élmény minden fronton egyre jobb lesz.


Az már most is megfigyelhető, hogy minél nagyobb adatforgalmat generál valaki, annál nagyobb a videó részaránya a fogyasztásában. A közepes adatmennyiséget elhasználó előfizetőkre inkább a böngészés és az audiotartalom hallgatása a jellemző. A havi száz gigabájtnál többet elhasználó előfizetőknál (ők az összes felhasználó 5 százalékát teszik ki) a videó aránya már most is 70 százalék körül jár.

A megváltozott felhasználói szokásokra a szolgáltatóknak is fel kell készülniük – hangsúlyozta Jakab Roland. Mindeddig területben vagy népességarányban gondolkodtak a hálózati lefedettségről, erről azonban át kell állniuk a szolgáltatáslefedettség figyelésére. Azt kell vizsgálniuk, hogy milyen szolgáltatásokat használnak a leggyakrabban az előfizetők, milyen területeken és hányan veszik azokat igénybe, és így milyen minőségben, milyen felhasználói élmény mellett férnek hozzá azokhoz. Az átlagfelhasználót ugyanis nem az elméleti sebességek érdeklik, hanem az, hogy adott helyen és adott pillanatban zökkenőmentesen tudja használni kedvenc szolgáltatását, alkalmazását, legyen az közösségi hálózat, online videó vagy éppen játék. A szolgáltatóknak pedig ehhez kell optimalizálni hálózataik technológiai jellemzőit, megoldani a cellakoordinációt vagy a hálózatmenedzsmentet, sorolta a tennivalókat az Ericsson Magyarország vezetője.