Technológia

38_Michael_Ganser_2014_jan.jpg
Forrás: ITB
A digitális változat

A változtatás bátorsága

A digitális gazdaságban a vállalatoknak is digitálisaknak kell lenniük. Ezt azonban könnyebb mondani, mint megvalósítani. Milyen egy digitális vállalat, milyen akadályokat kell leküzdeni a létrehozásáért – ezekről is beszélgettünk Michael Ganserrel, a Cisco regionális alelnökével, aki novemberben tartott előadást Budapesten.

– Ha nem technológiai, hanem üzleti szempontból nézzük, mi a legfontosabb jellegzetessége egy digitális avagy digitalizált vállalatnak?

– Az első, hogy ráébrednek: az ügyfelek immár digitális felületeken, csatornákon keresztül akarnak kapcsolatba lépni a cégekkel. A világban egyre több ember egyre több mindent intéz a digitális világban: így tájékozódnak az eseményekről, így vásárolnak, így fizetnek, így akarnak részt venni a közügyekben, és az itt megtapasztalt ügyfélélmény döntő jelentőségű. A vállalkozásoknak rá kell ébredniük, hogy a jövőben már nem lesz elég pusztán a fizikai, analóg jelenlét. Legyen bármilyen jó egy termék vagy szolgáltatás, ha az nincs hangsúlyosan jelen a digitális világban.

Ezzel párhuzamosan egy digitális vállalat folyamatosan keresi az új utakat, lehetőségeket, állandóan törekszik meglévő folyamatai áramvonalasítására, digitalizálására, és ezt a gondolkodást a partnereire, a teljes értékláncra is ki kell terjesztenie. Azon is el kell gondolkodnia, hogy ténylegesen milyen piaci szegmensekben van is ő versenyben, kik a legfontosabb versenytársai. Mert voltaképpen kivel és miben versenyez az Uber, a Tesla, vagy akár bármelyik bank? Nem olyan egyértelmű a válasz, mint gondolnánk.

– Ha ennyire alapvetőek és megkerülhetetlenek a változások, miért hagyja figyelmen kívül az átalakulást a cégek, cégvezetők közel fele, ahogy ön is említette előadásában?

– Az biztos, hogy nem a technológia miatt. Az egész történetnek talán a technológia a legegyszerűbb része. Közrejátszik ebben a cégkultúra, és a vezetői csapatok életkora és összetétele is. De talán az egyik legnagyobb akadályt a múltbéli sikerek jelentik. A többség hajlamos azt mondani, hogy eddig is így csináltam, eddig is sikeres voltam, miért csináljam mostantól másképp? Kevés vállalatban van meg a bátorság, hogy a sikerek ellenére leváltson egy vezetést, és azt mondja, jöjjön a következő generáció. Ezen kevesek közé tartozik a Cisco is. Korábbi  vezérigazgatónk, John Chambers, a Harvard Business Review szerint az évtized legjobb CEO-ja volt, mégis felállt, hogy átadja a helyét egy fiatalabbnak. Utóda, Chuck Robbins pedig lecserélte a felső vezetés 90 százalékát.

– A digitális világ látványos sikersztorijai a startupokhoz köthetők. Milyen esélyekkel indulnak a versenyben a már régóta piacon lévő, nagy nemzetközi cégek?

– A látványos sikereket valóban a kicsik, az újak érik el, de semmi akadálya annak, hogy a bejáratott játékosok is megalkossák a maguk digitális stratégiáját. A technológia adott, kreatív elmék pedig mindenütt vannak. Az persze kevéssé valószínű, hogy a piacvezető álljon elő diszruptív megoldásokkal. Ugyanakkor számukra is létkérdés, hogy keressék az új utakat, figyeljék a fejlődési irányokat és merjenek akár éles kanyarokat tenni. A Kodak például az elsők között fejlesztett digitális kamerát, de nem látta meg benne a jövőt. Először a Nestlé sem hitt a kapszulás kávé sikerében, mostanra mégis egy egész iparágat hozott létre belőle. Komoly bátorságra van szükség a nagy múltú cégek esetében, hogy sikeresek maradjanak. Nem szabad megijedniük attól, hogy felhagynak az üzleti modellel, a termékkel, ami sikeressé tette őket. Ez a bátorság – vagy maga a felismerés – hiányzik sok cégből és cégvezetésből.

– Mindeddig a vállalati szektorról volt szó. A közszféra is képes lehet digitalizálódni, egyáltalán, szüksége van erre, lévén hogy az állami intézményeknek nincs konkurenciájuk?

– Elégedett ön a közigazgatási szolgáltatásokkal? Ön szerint hatékonyabbak lehetnének digitális alapokon? Na ugye. És valamilyen szinten minden kormányzatnak érdeke, hogy elégedettek legyenek velük a választók. Németországban volt egy megmérettetés közintézmények, önkormányzatok számára, hogy milyen digitális ötletekkel, megoldásokkal tudnak előállni. Rendkívül érdekes volt látni, hogy hány diszruptív ötlet született. Az egyik győztes például Németország egyik legnagyobb egészségbiztosítója lett. Az ötletük egy olyan megoldás, amely révén a biztosított önkéntes alapon küld információkat orvosának és az egészségbiztosítónak. Ha az információk alapján az illető egészségesebben él, egészségesen táplálkozik, rendszeresen sportol, akkor csökkenhetnek a díjai.

– Mi jellemzi majd a közeljövő hálózatait?

– Az egyik fontos tényező az automatizálás erősödése. A mai informatikai rendszerek rendkívül bonyolultak, és ezzel csak úgy lehet megbirkózni, ha minél több feladatot automatizálunk. A hálózatoknál ez a szabályrendszer (a policy) vezérlését jelenti: kinek mihez van hozzáférése, mit tehet meg és mit nem, és így tovább. A második a biztonság: ennek sokkal nagyobb jelentősége lesz a hálózatba kapcsolt világban, mint jelenleg. A hálózatok pedig akkor lehetnek biztonságosabbak, ha még intelligensebbekké tesszük őket. Ez segíthet abban, hogy a kockázatokat, veszélyeket már jóval azelőtt észrevegyük, hogy kárt tudnának okozni.