Road

Lennert Márton, Vodafone
Lennert Márton, Vodafone
Forrás: ITB
Új utakon jár a Vodafone

Mobiltól a tévéig

Távközlési szolgáltató ma már nem lehet meg mobil és vezetékes szolgáltatások nélkül, az utóbbiak között pedig a televíziózás az, amelyben igazán innovatív lehet egy társaság. Nem csoda hát, ha az egykoron mobilszolgáltatóként indult cégek ma már tévés szolgáltatást is kínálnak.

Van, amikor nagyon is egybeesnek a szolgáltatók és az ügyfelek igényei, pontosan ez a helyzet a konvergens távközlési szolgáltatások terén is. Az ügyfelek, legyenek akár vállalatok, akár lakossági felhasználók, szeretik, ha az összes távközlési szolgáltatást (mobil és vezetékes telefont, internetet, televíziót) egyetlen kézből vehetik igénybe, ami a csomagajánlatok miatt ráadásul olcsóbb is lehet. A telekommunikációs társaság pedig költséghatékonyabban tud működni, ha egy integrált hálózattal és egy informatikai háttérrel tudja kiszolgálni ügyfelei igényeit közös értékesítési csatornákon.

 

Kell egy hálózat!

De mit tegyen az a társaság, amelyik nem inkumbens szolgáltatóként, hanem annak idején új szereplőként jelent meg a piacon, és sokáig csak a mobil távközlésben volt érdekelt? Annak valamilyen módon vezetékes termékekre is szert kell tennie, mert előbb-utóbb jelentős versenyhátrányban találja magát az ügyfelekért folyó versenyben. (Mint ahogy az eleinte kizárólag vezetékes távközlésben működő cégeknek is kell valamilyen mobil üzletág.) Néhány éve a Vodafone-csoportban is megszületett a döntés: mivel pusztán a mobilszolgáltatásokra nem lehet alapozni a jövőt, ki kell építeni a vezetékes portfóliót is.

„Ennek módja sokféle lehet. A társaság építhet hálózatot, bérelhet hálózatot, kihasználhatja a nagykereskedelmi megállapodásokat vagy akár felvásárolhat már működő szolgáltatókat. Európában mindegyikre volt is példa és mi is megvizsgáltunk minden szóba jöhető lehetőséget”, mondja Lennert Márton, a Vodafone Magyarország lakossági termékmarketingért és tartalomért felelős igazgatója. Vezetékes szolgáltatásokat (bérelt vonali internetet, VPN-t, IP-telefóniát, alközpontokat) először nagyvállalati ügyfeleknek kínált a Vodafone, de ezek a szolgáltatások a kisüzleti szegmensben nem voltak relevánsak.

Az is egyértelmű volt, hogy a lakossági piacon a vezetékes szolgáltatások közül a televíziónak kell lennie a zászlóshajónak. A vezetékes internet viszonylag egyszerű szolgáltatás, ahol az ajánlatok nagyon hasonlóak – de ma már a legtöbb szolgáltató képes több száz megabites, vagy akár gigabites sebességet adni. A televíziózás azonban olyan terület, ahol egy társaság viszonylag könnyen meg tudja magát különböztetni a vetélytársaktól innovatív szolgáltatásaival.

 

Venni is, bérelni is

A vezetékes piacra való belépésre kínálkozó többféle lehetőség közül a Vodafone Magyarország végül kettőt ragadott meg. Az egyik a szélesebb körben ismert akvizíció: a Vodafone csoport négy országban megvette a Liberty Global helyi leányvállalatait, köztük a UPC Magyarországot. Ám már az akvizíciót megelőzően is lépett a hazai Vodafone a lakossági vezetékes piac felé. Ezt a hazai távközlési szabályozás változásai tették lehetővé – ennek köszönhetően szabályozott módon, fix nagykereskedelmi (wholesale) áron bérelhetnek hálózati hozzáférést a telekommunikációs cégek az inkumbens szolgáltatótól, jelen esetben a Magyar Telekomtól. Mára már ezen a hálózaton keresztül is több százezer végpont számára tud szélessávú internetet és azon keresztül vezetékes televíziót szolgáltatni a Vodafone; különösen olyan területeken jön jól ez a lehetőség, ahol a UPC-nek nincs lefedettsége.

Ezzel több ezer kilométernyi vezetékes hálózat és mintegy 2 millió végpont (magán és üzleti előfizető egyaránt) került a társaság birtokába.

Ebben a két körben tervezi elterjeszteni saját, egyszerűen csak Vodafone TV-nek hívott tévéplatformját és szolgáltatását a Vodafone Magyarország.

Adódik a kérdés: ha már úgyis megvett egy műsorszolgáltató céget, miért nem annak meglévő, az ügyfelek számára is ismert TV-platformját veszik át? Lennert Márton szerint ennek több oka is van. Egyrészt, a Liberty Global a tévézés terén globálisan továbbra is a Vodafone vetélytársának számít, így nem igazán szerencsés annak platformját használni. Ennél is fontosabb azonban, hogy a Vodafone már jó pár éve fejleszti saját platformját, amely véleményük szerint sokkal jobban megfelel az átalakuló tévézési szokásoknak. (Lásd a „A bőség zavara” című keretet!)

A bőség zavara

A nagy nemzetközi streaming-szolgáltatók alapjaiban változtatták meg először a tévénézési szokásokat, újabban pedig már a tartalomgyártási hagyományokat is. Bár a szakmai körökben lineárisnak nevezett hagyományos tévézés (bekapcsolom, aztán nézem, ami jön) továbbra is népszerű, különösen Magyarországon, nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a tévénéző egyre inkább aktív tartalomfogyasztóvá válik, aki szereti maga eldönteni, hogy mit, mikor és milyen eszközön néz. Közben a tartalom mennyisége exponenciálisan bővül. Míg húsz évvel ezelőtt évente 20-30 sorozatot készítettek a nagy stúdiók, manapság már egy év alatt akár 500-600 is készül – és ezek szinte mindegyike elérhető globálisan ilyen vagy olyan módon.

Megkönnyíteni a választást

A Vodafone TV már ezt az átalakulást szem előtt tartva kínálja funkcióit –, hangsúlyozza Lennert Márton, hogy miben más, mint a konkurensek televíziós platformjai. „Ma már gyakorlatilag minden tartalom elérhető. Nem az a kérdés, hogy honnan szerzem meg a keresett filmet vagy sorozatot, hanem sokkal inkább az a nehézség, hogy mit és hogyan válasszak az elérhető tartalomból. Amikor több mint 100 tévécsatorna és több streamingszolgáltató teljes választéka a rendelkezésemre áll, majdnem annyi időt tölthetek a böngészéssel és válogatással, mint magával a tévézéssel. A Vodafone TV részben ezen kíván segíteni, amikor amolyan aggregátorként nem csak közös és ügyfélbarát felületen teszi elérhetővé a különböző forrásból származó tartalmakat, hanem fejlett ajánlómotorja révén megkönnyíti a választást is”, mondja a szolgáltatás egyik fő előnyéről az igazgató.

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a szolgáltatás kezdőképernyőjén négy oszlopban, a mobilapplikációknál megszokott csempékbe rendezve jelennek meg a tartalmak. A bal oldali oszlopban az előfizető által felvett, valamint a tartalomfogyasztási szokásaihoz illesztett, ajánlott műsorok vannak. A második oszlop a hagyományos tévécsatornáké, de ezek sem a szolgáltató által meghatározott sorrendben jelennek meg, hanem azok kerülnek előre, amelyeket az ügyfél a leggyakrabban néz. A harmadik oszlopban található a különféle fizetési konstrukciókban elérhető online videotéka tartalma. Végül az utolsó oszlop az alkalmazásoké, amelyekből egyelőre a Youtube és az Amazon Prime érhető el, de számuk az ígéretek szerint folyamatosan nőni fog. Ide kerülnek majd a streamingszolgáltatók appjai, de folynak a tárgyalások a magyar tévétársaságok online tartalmai (mint az RTL Most+) eléréséről is.

Lennert Márton hangsúlyozza, hogy minden fejlett funkció ellenére a Vodafone TV egyik részét egy szokványos DVB-C kábelszolgáltatás adja a saját kábelhálózatokon, míg a felvétel funkció, a műsorvisszajátszó vagy az online videotéka szolgáltatásaihoz internetkapcsolatra is szükség van. „Emellett fontos kiemelni, hogy a bevezetés során a családok kerültek fókuszba. Fontosnak tartottuk ugyanis, hogy olyan szolgáltatást fejlesszünk, amellyel a család minden tagját meg tudjuk szólítani. Ezt szolgálja perszonalizált ajánlórendszerünk, valamint az itthon teljesen egyedülálló gyereksarok, vagy kid’s corner is, amelyet aktiválva a Mediabox menüje, illetve a tartalomkínálat a gyermekek igényeinek megfelelően teljesen átalakul. Ebből az üzemmódból csak PIN ismeretével lehet kilépni, emellett a képernyőidőt is lehet szabályozni a szoftverből.”

A szolgáltatás már most elérhető azokon a területeken, ahol a nagykereskedelmi megállapodás keretében kínál vezetékes internetet a Vodafone. Itt elsősorban a már meglévő mobilos Vodafone-ügyfeleket célozzák a kedvező, a tévét, internetet és mobilszolgáltatást egyben kezelő csomagajánlatokkal. A UPC meglévő előfizetőinek átállítása kicsit később kezdődik, ott még a pontos részletek kidolgozása zajlik.