Road

30_1.jpg
Forrás: ITB
Akár működhet is a kényszertranszformáció

Eljött a digitális újratervezés ideje

A vészhelyzet szülte kényszerdigitalizáció kapcsán a vállalatok belekóstolhattak abba, milyen, ha új alapokra helyezve, másképp végezhetik mindennapi tevékenységüket. A vészhelyzetre azok a vállalatok tudtak gyorsan reagálni, amelyek már előre gondolkodva, technológiába fektetve biztosították például a távmunka lehetőségét. A várható gazdasági hullámokból is azok kerülhetnek ki győztesen, akik átgondolják tevékenységüket, új technológiába fektetve új alapokra helyezik a céget.

A világszintű járványügyi intézkedések hatására az élelmiszeriparban érdekelt Bonafarmnál már idén januárban elkezdték a készülődést egy esetleges home office-os munkavégzés elrendelésére. Hagen István, információbiztonsági vezető tájékoztatása szerint év elején a cég vezetősége még túlzónak találta, hogy például az 50-60 ember kiszolgálására alkalmas VPN- és tűzfal-infrastruktúrát lecseréljék. Azonban a világban keringő aggasztó hírek hatására mégis elkezdték a felkészülést. A VPN- és tűzfal-kapacitásokat bővítették, az otthoni munkavégzéshez raktárkészletet alakítottak ki hazaadható laptopokból, melyeket a IT-s kollégák megfelelően konfiguráltak.

 

Halogatott technológiákat vezettek be

Hagen István, Bonafarm
Hagen István, Bonafarm
A készülődés, előre menekülés márciusban váltotta be a hozzá fűzött reményeket, amikor az iskolák bezárásának hírére az a vállalatoknál tömegesen állították át az irodai dolgozókat otthoni munkavégzésre.  A Bonafarmnál 1300 irodai alkalmazott otthoni munkavégzését kellett megoldani, ami 48 óra alatt sikerült is. A 2500 irodai dolgozóból 1800 tudta otthonról végezni munkáját. A home office tömeges bevezetése előtt a munkavégzés helyéül szolgáló digitális platformon napi 500 felhasználó volt jelent, akik 10-15 százalékos hatékonysággal használták ki ezt az eszközt. Ez 1820 felhasználóra változott, és a kihasználtság is 70 százalékosra bővült. Ami pedig a VPN kapcsolatokat illeti, az a korábbi 50-70-ról 752-re nőtt a napi kapcsolatok száma.

Az információbiztonsági vezető rendkívüli sikernek tartja, hogy az évek óta halogatott digitálisaláírás-megoldást is sikerült rendkívül gyorsan bevezetniük – az otthoni munkavégzés elrendelése után. Az elektronikus aláírás régóta vágyott terve volt az informatikai igazgatóságnak, de sehogy sem találtak rá időt és forrást. Az otthoni munkával párhuzamosan egy személyes ügyfélkapu alapú e-aláírási és hitelesítő szolgáltatást vezettek be, melynek segítségével az eredetivel megegyező, a tollal aláírt egyenértékű, a bíróságon bizonyító erejű okirat születik.

Ennél több fejtörést okozott a több mint 6000 fizikai dolgozó bevonása a kríziskommunikációba, hogy ők is továbbra a cég megbecsült dolgozóinak érezzék magukat. Egy fejlesztés alatt lévő szolgáltatást próbáltak ki, melyet maguk között „vállalati Vibernek” neveznek. Az is segítette a döntést, hogy három hónapig ingyen használhatják. A megoldás lényege, hogy egy okostelefonnal, telefonszámmal rendelkező kolléga könnyedén csatlakozhat a rendszerhez, ahol a helyi jellegzetességeknek megfelelően alakítják ki a csoportokat. Hagen István szerint a járvány nem várt lökést adott a vállalat digitális fejlődésének, ahol már kiemelten foglalkoznak a precíziós mezőgazdálkodással, amely az öntözés, permetezés, állattenyésztés területén komoly hatékonyság növelést jelent számukra.

 

Pár hét alatt sokat változtak a vállalatok

Achilles Georgiu infozófus
Achilles Georgiu infozófus
Ez a vállalat sok másik mellett arra a példa, hogy krízishelyzetben másképp kell gondolkodni azért, hogy ténylegesen nyertesként kerüljünk ki ebből a nem mindennapi helyzetből. A koronavírus hatására 2-3 hét alatt többet változtak a vállalatok, mint az utóbbi tíz évben, a történések nem várt lökést adtak a digitális átalakulásnak is, – véli Achilles Georgiu infozófus (informatikai kérdésekről filozófiai töltetű kérdéseket feltevő gondolkodó). Ám a fejlesztések nagy része inkább a túlélésre összpontosít, kevésbé a vállalat üzleti stratégiájának újragondolására. Értelemszerűen, minden vállalat pandémia esetén leállít minden olyan fejlesztést, ami nem kapcsolódik közvetlenül a kritikus helyzet feloldásához, a cég életben maradásához. Pont úgy, mint ahogy az emberi test reagál egy sérülésre, és a kihűlés elkerüléséért a kevésbé fontos szerveket kezdi leállítani, megvonva például a vérkeringést a végtagoktól.

Az infozófus szerint azonban a kialakult helyzet jó alapot biztosíthat arra, hogy a helyzet után elhiggyék a vállalatok, hogy lehet másképpen is működni. A cégek hajlandók lesznek átgondolni saját üzletmenetüket, jobban felkészülve a hasonló helyzetek kezelésére. Azokat a vállalatokat nem érte váratlanul a kialakult helyzet, ahol kellően érett folyamatok álltak rendelkezésre, és léteztek kidolgozott üzletmenet-folytonossági tervek, tehát nem véletlenszerűen, hanem tervezetten reagáltak a kialakult helyzetre. De azoknál a cégeknél is, ahol nem léteznek ilyen tervek, rájöttek, hogy nem lehet a korábbihoz hasonló módon működni, hiszen teljesen kiszámíthatatlan, milyen egyéb gazdasági hullámok indulnak be a járvány miatt.

 

Legyen hasznos a kényszer

A jelenlegi helyzetben sok cég felfüggesztette az informatikai projekteket, de nagyon sok olyan is van, ahol pár hét alatt kellett átalakulniuk, hogy például online is tudjanak értékesíteni. Ez nem átgondolt transzformáció, inkább kényszer, de attól még működik. A technológiákat kockázatmentesen ki tudták próbálni azok a cégek is, akik korábban csak a lapok hasábjairól, hírből ismerték az otthoni munkavégzés fogalmát, mert felismerve a kitűnő promóciós lehetőséget, sok IT-vállalat kínálta korlátozott ideig ingyen a megoldásait.

A digitális eszközöket már hamarabb kihasználó vállalatok azért előbb járnak, náluk ugyanis már kialakult és fejlődött az a bizalmi légkör, amely lehetővé teszi a távoli, kevesebb ellenőrzés nélküli munkavégzést. Vagyis, a technológia, vállalati kultúra szempontjából előrehaladott cégek kockázatmentesebben vágtak neki a vészhelyzet kezelésének, ahogy valószínű felkészültebben fogadják a járvány okozta gazdasági hullámok hatását is.

Ha nem is a helyzet alatt, de utána mindenképp javasolt digitálisan újra gondolni a vállalat működését, hogy felmérhessük, mennyire lehet rugalmas a jövőbeli működés, – tanácsolja Achilles Georgiu. – A digitális újratervezés során az innovatív technológiák segítségével alapjaiban gondoljuk át a vállalat működését, olyan bevételi forrásokat is feltárva, amelyekre korábban még csak nem is gondoltunk, ahogy új szintekre emeljük a vállalat innovációs stratégiáját, – teszi hozzá.

Kicsik és gyorsan váltottak

A LinkedIn közösségi oldalon találkoztam egy öt fős fejlesztői csapat felhívásával, mely szerint új projekteket keresnek, miután a tavaly decemberben indított autóeladási platformjuk nagy valószínűséggel nem fog kiemelkedő számokat produkálni a járvány alatt. Kun Zsolt, a Carblee terméktulajdonosa, ötletgazdája szerint az autókereskedők értékesítési stratégiája változóban van, a válságot túlélő értékesítők számára az online eladás is komoly platformmá válik. De amíg ebből a platformból meg tud élni az öt fős fejlesztői csapat – akik egyébként már alakulásuk óta online és távmunkában dolgoztak – egy kézműves termékek értékesítésével foglalkozó oldalt fejlesztenek. Kicsit messze van az autókereskedéstől, de meg kell élni valamiből…

Új fókusz, munkamódszerek, készségek és élmények kellenek!

Mindezt hogyan tehetnénk meg? Új fókuszra lesz szükség, új üzleti modellekre és új értékteremtési módszerekre, amelyeket fejlett analitikai eszközök segítségével valósíthatunk meg. Érdemes lesz kutatni olyan új bevételi források után, olyan piacokat aktiválva, amelyekre korábban még csak nem is gondoltunk. Gondoljunk újra minden olyan tevékenységet, amely nem szolgálja a jövőbeli céljainkat. Sok cég esetében ez azzal jár, hogy megszabadul minden olyan tevékenységtől, akár teljes üzletágaktól, amelyek nem szolgálják a jövőbbel célokat.

Új munkamódszerek vezethetünk be a teljesen digitalizált működés, a hatékonyság és az ügyfélközpontúság érdekében. Ez megvalósíthatatlan anélkül, hogy nem változtatunk jelenlegi működésünkön: amit lehetséges, azt automatizálni kell, ezáltal is felszabadítva az értékes erőforrásokat (nem azért, hogy utána leépítsük őket, hanem hogy sokkal inkább proaktívvá, agilisabbá tegyük vállalatunkat). Ezzel jobban tudunk felkészülni egy a mostanihoz hasonló helyzetre. Ha mi nem tesszük meg, abban biztosak lehetünk, hogy sokan mások ezen lépéseket meg fogják tenni.

Új készségekre lesz szükség a nyitottság, az innováció és az együttműködés kultúráján alapuló képességek. Minden vállalat most is küzd a tehetségek megtalálásával és azok megtartásával. Már most óriási hiány van a piacon és ez egy olyan terület, ahol az ökoszisztéma kialakítása plusz előnyöket biztosíthat. Nem kell minden tudást házon belül kiépíteni, ez az egyéneknek is jó mert esetleg a különleges képességeiket több vállalatnál is hasznosíthatják, de ahhoz, hogy ez működjön meg kell tudni bízni az embereinkben, de akár a partner vállalatokkal is szorosabb bizalmi és együttműködési láncokat kell kiépíteni.

Új élmény biztosításán is el kell gondolkodnunk. Újratervezett és átgondolt felhasználói élmény nélkül nem lehetünk sem sikeresek, sem hatékonyak. Továbbá a jövőben a felhasználói élmény nemcsak az ügyfeleinkét jelenti, hanem a saját alkalmazottainkét is.