Road

30_getty.jpg
Forrás: ITB
Mobilapplikációk – koronavírus: 1:0

Bezárkózott országok, mobilra költözött emberek, szárnyaló fejlesztések

Igazi dömping volt megfigyelhető az utóbbi időszakban, már ami a Google Play és Apple Store kínálatának bővülését illeti. A járványhelyzet rávilágított arra, hogy a mobiltelefon nemcsak csetelésre használható, hanem egy sor hasznos, akár a munkavégzéshez, akár a hétköznapokhoz tartozó „processz” lemenedzselhető rajta. A mobilapp-fejlesztők gyorsan reagáltak a piaci mozgásokra, és az elvárásoknak megfelelően fabrikálták az alkalmazásokat, a statisztikák pedig sosem látott számadatokat produkáltak a 2020 első negyedévére vonatkozó mobilhasználatról. Top befutók, fellendülő szegmensek, koronavírus – mobilozási körkép, applikáció-szemszögből.

A mobilfejlesztési piac berobbanása talán nem is annyira meglepő, elvégre a farzsebben (sem) görbülő okostelefon nem helyhez kötött, ráadásul az egész világ egyetlen érintéssel elérhető általa. Az emberiség elég nagy része amúgy is már a telefonján éli az életét, és ez az egyetlen felület, amelyet a koronavírus érintetlenül hagyott, mondhatni a mobil vált azzá központi forrássá, ahol a karanténba szorult népesség információval és szolgáltatásokkal feltöltekezhetett.

 

Egy negyedév, 22,5 milliárd új letöltött applikáció: mobilnyomkodás számokban

Ami a telefonhasználatot és annak centrális mivoltát illeti, a koronavírus-járvány markáns módon repítette az egekbe a napi internet- és alkalmazáshasználatot. Az App Annie átfogó kutatása arra mutatott rá, hogy a koronavírus útját figyelembe véve, kontinensről kontinensre, országról országra haladva, nőtt a mobiltelefonon töltött idő.

A kínai gócpontokban a 2019 utolsó negyedévében mért adatokhoz képest a 2020 első negyedévében mért számok, 30 százalékos növekedést mutattak, ami napi öt órával több mobilozást jelent a gyakorlatban. Kína után Olaszország következett, ahol az Q4 viszonyításhoz képest, a második legmagasabb kiugrást lehetett tapasztalni: 11 százalékkal növekedett az telefonnyomkodással eltöltött idő. Ugyanez az arány Franciaországban, Németországban és az Egyesült Államokban 15, 10, és szintén 10 százalék. De általánosságban véve, világszerte is közel 20 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest az androidos telefonokon az alkalmazásokkal és játékokkal töltött átlagos heti időtartam.

Ami a globálisan legtöbbször letöltött alkalmazások toplistáját illeti 2020 Q1-ben, az első helyet toronymagasan a TikTok vezeti, ezt követi a WhatsApp Messenger, a dobogó harmadik fokára pedig a Facebook fért még fel. Sorban követi az első hármat a Instagram, a Facebook Messenger, a Likee, a Snapchat,a SHAREit, a Netflix és végezetül a Spotify.

A legbeszédesebb talán mégis az alábbi számadat: a felhasználók 22,5 milliárd új applikációt töltöttek le a Google Play-ből az említett negyedévben. A két legforgalmasabb piac India és Brazília volt.

 

Gyors befutók, magas költések

Nem csak a letöltések száma, hanem az alkalmazáson belüli költések is növekedtek. Az iOS és az Android alkalmazások felhasználói is jócskán többet költöttek a szokásosnál. Utóbbi esetében 5 százalékkal növekedtek a kiadások, míg előbbinél ennek (százalékban) háromszorosa, azaz 15 százalékos volt a növekedés. Ezutóbbi két mérőszám új rekordot jelent, az alkalmazáson belüli vásárlások 2020 első negyedévében 23,4 milliárd dollárra rúgtak világszerte.

A legtöbb aktív havi felhasználóval rendelkező app tízes toplistája 2020 Q1-ben:

1. Facebook
2. WhatsApp Messenger
3. Facebook Messenger
4. WeChat
5. Instagram
6. TikTok
7. Alipay
8. Kwai
9. Pinduoduo
10. TaoBao

Forrás: App Annie

A mobil felé fordulást az is elősegítette, hogy a cégek zöme átállt távmunkára, aminek egyik elsődleges eszköze a telefon lett. A home office is alakított egy kicsit az üzleti szempontból népszerű alkalmazások listáján. „Békeidőben megtérülés alapon gondolkodnak a privát felhasználók és a cégek is. Krízishelyzetben nem feltétlenül ez a fő szempont”, indokolta a letöltések és a költések számának szokatlan növekedését Szoboszlay András, az L-mobile kereskedelmi igazgatója. „Ha a vállalati környezetet nézzük, a konferencia-appok váltak nagyon népszerűvé, a Zoom és a Teams gyakorlatilag taroltak. Illetve el tudom képzelni, hogy az üzleti felhasználóknál megszaporodott az igény olyan reportingeszközök és -appok iránt az igény, amelyek a home office monitorozásához szükségesek, de ezen a területen másban nem tapasztalok robbanást.”

Ami a magánemberek preferenciáit illeti, Szoboszlay szerint itthon az ételrendelést lehetővé tévő alkalmazások, az áruházi bevásárlást nyújtó appok kerültek a toplisták élére, illetve a mobilbanking. „A személyes kapcsolattartás mellőzését lehetővé tevő, távoli, személytelen ügyintézést lehetővé tévő appok erősödtek meg leginkább”,  fűzte hozzá.

 

Merre indult a fejlesztési roham?

Természetesen a fejlesztői piac is ráérzett arra, hogy épp mire van szükséges a karanténban ücsörgő felhasználóknak. A fejlesztések egy része a virtuális térben zajló baráti „összegyűléseket” célozta, de a közös virtuális játékoknak is komoly app-forradalma alakult ki. Ezenkívül a munkahelyi kommunikációt célzó alkalmazások fejlesztése lett a másik szegmens, amely komoly löketet kapott.

Az oktatást támogató megoldások is fókuszba kerültek, ráadásul a legtöbb, alkalmazkodva az alfák működéséhez, gamifikációs elemekkel gazdagodott, így az oktatás nem csak probléma nélkül folytatható távolról is, de izgalmassá is válik.

A fentiek mellett a házhoz szállítós, ételfutár alkalmazások élig virágkorukat, nemcsak itthon, hanem külföldön is. A felhasználó élmény pedig talán sosem kapott annyi figyelmet, mint a koronavírus alatt: könnyű kezelhetőség, néhány kattintással történő gyors navigáció, látványos elemek – ezek most sok letöltést érnek.