Road

24_1.jpg
Forrás: ITB
Facebookos vásárlásösztönzési taktikák kkv-méretre szabva

Áhított elérések és a pár kattintásos valóság: Facebook-használat a kisvállalkozások körében

A kis- és közepes vállalkozások egyik fő eszköze a Facebook, azonban a kék-fehér algoritmusóriás nem adja könnyen a lájkokat, eléréseket, megosztásokat. A követőbázis építése és ezáltal a minél szélesebb körhöz való eljutás viszont a fentiek nélkül szinte lehetetlen, és a kis eléréssel még az igazán jó termék és szolgáltatás is eltűnik a newsfeed rengetegében. A hazai kkv-k azonban tudják, miért vannak jelen, és most néhány hasznos know-how-ról is lehull a lepel.

A hazai gazdaság hajtómotorjai a kis-és közepes vállalkozások (kkv-k), amelyek egyre nagyobb erőbedobással indulnak a legkülönfélébb közösségi média felületek meghódítására, noha itthon még mindig a Facebook az elsődleges social media platform. A kék fehér portál 2017 óta azonban egyre több kihívást görget a neten is jelen lévő vállalkozások elé: nem csak sokkal többe kerül az, ha valaki fizetett hirdetéssel próbál meg eljutni az emberekhez, de az organikus lehetőségek tárháza is folyamatosan csökken.

A kis-és közepes vállalkozások nem titkolt célja a Facebook-jelenléttel az új ügyfelek bevonzása, és a megszólításukból származó profitnövelés. A márkaépítés, a közvetlen értékesítés és a kapcsolattartás is fontos, de ezek mind az ügyfél-bevonzás alá tagozódnak. Ezért aztán minden marketingterv szerves eleme a Facebook-menedzsment, hiszen az oldalt a regisztrált felhasználók több mint 70 százaléka naponta meglátogatja. Az oldalon jelen lévő felhasználókat pedig meg kell szólítani.

A vállalkozások szemfülesebbje igyekszik ezt az aktuális trendre reagálva megtenni, a kevesebb több elve mentén a napi tucatnyi, egymást kioltó poszt helyett, csak három-négy tartalom megosztásával, míg mások a megfelelő célcsoport-beállítás és a fizetett hirdetés erejében hisznek. Ezzel pedig a Facebookon jelen lévő hazai kkv-k egy fájó pontjához érkeztünk: a Facebookon való hirdetés állandó drágulásához.

A növekvő kiadások időről időre más közösségi portálok vagy a limitált hatékonyságú organikus megoldások felé terelik a kisebb költségvetésű cégeket, azonban a Facebook bojkottja nem tart sokáig részükről sem, mert megkerülni nem lehet. Olyannyira, hogy az ünnepi időszak közeledtével még több pénz áramlik a Facebookhoz, mert a kkv-k még mindig ezt tartják a legfontosabb hirdetési felületnek. Ugyanakkor az Instagram és a Youtube is komoly harcot vív az elsőségért, a vállalkozások is jól érzik a két platform előrenyomulását, amit mi sem példáz jobban mint a tavalyi Black Friday.

 

Black Friday-láz és a Facebook

A Gemius részletesen elemezte a novemberi Black Friday időszakot a kereskedelmi és telekommunikációs iparági szektorokkal kapcsolatban az AdReal elemző eszköz segítségével. Az hagyján, hogy a fekete péntekből fekete november lett, de a közösségi médiában hirdető vállalkozások is kitettek magukért.

A kutatásból kitűnik egyrészt, hogy a Facebook mennyire dominánsan ráver a „real users” mutatóban a mezőnyre a vizsgált időszakban és a 18-59 éves korcsoportban, másrészt, hogy a YouTube trendvonala a Facebookétól igen eltérően viselkedik: a YouTube-on tulajdonképpen két erősebb nap volt a vizsgált időszakban (november 1-30. között), 14-e és 15-e, (csütörtök és péntek), viszont kiegyenlítettebb reklámvolumen jellemezte a hétköznapokat és hétvégéket is. Ugyanakkor a videóreklámok átlagos képernyőideje kapcsán a YouTube felé billen a mérleg minőségi nyelve, 3 és fél másodperccel hosszabb időt biztosítva a kereskedelmi üzenetek befogadására.

Ezen kívül szintén érdekes az az adat, hogy a kkv-szegmensé volt a legnagyobb szelet a látható reklámok versenyében, ami egyben szélesre tárja a termékválasztékot az online érdeklődők előtt. Maga a tény, hogy ennyire fölényesen veri a mezőnyt a szegmens, meglepő, hiszen a Black Friday végtére is a nagy márkák készletkisöpréséről szól.

Öt érdekesség a Facebookról

#1 A közösségi portálon a bejegyzés este hét órakor hozza a legtöbb kattintást, nyolc órakor már kevesebbet.

#2 A felhasználók átlagosan több, mint negyed órát töltenek a Facebook-on

#3 A 18-24 évesek felének az első dolga, a Facebook lecsekkolása ébredés után

#4 A marketingszakemberek 42 százaléka szerint a Facebook kritikus vagy fontos az üzleti vállalkozásuk számára

#5 2013 májusa óta 16 millió helyi üzleti oldal jött létre, ami 100 százalékkal magasabb, mint a 2012. júniusi 8 millió

Aranyat ér a jó időzítés

A megfelelő Facebook-menedzsment képes kiemelni a posztot a tömegből, azonban ehhez nem árt jókor, jó helyen lennie. A kattintásszám-növelés ugyanis nagyban múlik azon, hogy mikor jelenik meg az adott poszt. Hiába van egy oldalnak sok követője, ha rosszkor kerül megosztásra a tartalom, alig lesz, akihez eljut.

A vásárlásra, akciókra buzdító posztokat akkor érdemes közzétenni, amikor a követők a legnagyobb aktivitást mutatják. Ez könnyen lekövethető a Page Manager -> Elemzések fül alatt, sőt, a kék hullám fölött megállított egér is mutatja, hogy mely időszakban voltak legaktívabbak a követők.

Érdemes szemmel tartani a konkurencia posztolási idejét is, mert ha egyszerre sok poszt kerül ki náluk és nálunk egyszerre, akkor a poszt-zaj megosztja a célcsoport figyelmét. (A jelenséget ki is lehet használni…)

A bejegyzések tartalma sem mindegy, érdemes valamilyen módon reagálni a mindenkit lázban tartó újdonságokra, főleg, ha az valamilyen formában a termékhez vagy szolgáltatáshoz kapcsolódik.

A közösségimédia-felhasználók idejük nagy részét elsősorban a Facebookon, a Messengeren, az Instagramon és a Youtube-on töltik. S noha a Facebook állandó átalakuláson megy keresztül, a kkv-k számára létszükséglet, hogy olyan stratégiával vágjanak neki az új évnek, amely a felhasználói igényekhez maximálisan passzol.