Road

34_1.jpg
Forrás: ITB
Intelligens vállalatok

Adat van sok, de igazán információ kell

A vállalkozások nem IT-eszközöket kívánnak használni, hanem pénzt szeretnének csinálni. Az üzleti intelligencia lehetővé teszi a vállalatoknak, hogy a nyers adatokat döntéstámogató információkká alakítsák át. Cikkünkben megnézzük, hogy milyen üzleti érték rejlik a BI eszközökben, a KKV-k hogyan tudják mindezt saját hasznukra felhasználni.

Ha emlékeim nem csalnak, két-három évvel ezelőtt voltam egy autóalkatrészeket gyártó nagyvállalat nyílt napján. A cég értelemszerűen nemcsak autók alkatrészeit gyártja, hanem más ipari berendezéseket, gépeket is szállít. Az adatgyűjtés korában a túravezetőnk büszkén mutatta be a környezeti adatok gyűjtésére szolgáló eszközt, amelyet egy százéves esztergapad működésének optimalizálására is használtak – nagy sikerrel. A bemutató vége felé az előadó félénken válaszolt a kérdésemre: nem, tényleg nem, a begyűlt adatokat nem szeretnék, és nem is tudják feldolgozni, az továbbra is egy másik iparág felelőssége maradt.

 

Rengeteg adat születik

Adat, mint a tenger, nem panaszkodhatunk. Még a legegyszerűbb online hirdetési kampány teljesítményéről is rengeteg adat születik, de az ügyfelek szokásairól is, ahogy a weboldal látogatóiról is tudjuk, honnan érkeznek, milyen tartalmat preferálnak és melyik terméket vásárolják meg gyakrabban. Azonban még egy egyszerű webboltot üzemeltető vállalatnál is kijön a cégek és adataik nagy problémája: az adatok rengeteg forrásból érkeznek a vállalathoz, és képtelenség megérteni őket.

Ezeket a különböző helyről származó adatokat emberi erőforrással óriási ráfordítást igénylő feladat olyan információvá változtatni, melynek hatására képesek vagyunk cselekedni, üzleti döntést hozni. Arról nem is merünk beszélni, hogy a vállalati adatok nagy része, mely még mindig hordoz magában üzleti értéket, nem strukturált, vagyis email, dokumentum, üzenet, prezentáció formájában létezik mindenfelé a szervezetben, és ezeket is fel lehetne dolgozni.

 

A vállalatok pénzt akarnak keresni

Alapvetően a vállalatok – érthetően – nem különböző üzleti intelligencia eszközökkel akarnak foglalkozni, hanem pénzt szeretnének csinálni. Azonban ezek az IT eszközeivel feldolgozott üzleti adatok azok, melyek megtakarítást, ügyfél-elégedettséget, gyors döntéshozatalt eredményeznek – ami végső soron több pénzre fordítható le. Az üzleti intelligencia eszközei teszik lehetővé a vállalati adatok felkutatását, strukturálását, elemzését és olyan értelmes információvá való alakítását, mely megoldja problémáinkat. Az üzleti intelligencia végső soron arról szól, hogy megfelelő adatokat biztosít, megfelelő időben és a megfelelő embereknek, hogy azok megfelelően informált döntéseket hozhassanak.

A Forrester elemzése szerint a BI-eszközöket sikeresen használó vállalatok megalapozott üzleti döntéseket hoznak, rövid és hosszú távú terveket tudnak kidolgozni, növelik adataik minőségét és konzisztenciáját, átlátszóbban működnek, képesek követni és optimalizálni folyamataik teljesítményét, megnövelik ügyfeleik elégedettségét, csökkentik a szabályozói kockázatokat és mindennek hatására versenyképesebben működnek. A rengeteg előny ellenére nagyon sok vállalat küzd a BI-rendszerek bevezetésével: a TDWI adatai szerint a megkérdezett vállalatok 89 százaléka lehetőségként tekint az üzleti intelligencia eszközeire, ám csupán 57 százalékuknak sikerült egy BI-megoldást bevezetniük. És ami még érdekesebb, a cégek 11 százaléka akadályként és potenciális probléma forrásként tekint ezekre a BI-rendszerekre, 38 százalékuk meg elkerüli használatukat (vagy elképzelhető, nem is tudják, hogy BI-t használnak).

A bank és a közösségi fuvarozó esete az adatokkal

Amikor egy banki ügyfél appon keresztül kér sorszámot egy fiókban, a regisztrációhoz használt email-cím alapján már a bejelentkezés pillanatában azonosíthatjuk. Látjuk, hogy hétvégén, online elindított egy hiteligénylést, de nem fejezte be. Mire sorra kerülne, előkészítjük a megnézett hitellel kapcsolatos tudnivalókat, így informáltan tudjuk kiszolgálni.

Egy közösségi autóbérléssel foglalkozó vállalat észrevette, hogy hétvégén délután-estefelé az ügyfelek még az autókkal mennek be a belvárosba, de nagyon nagy százalékuk nem utazik vissza. Vélhetően az elfogyasztott alkohol miatt hazafelé más közlekedési eszközzel utaznak. Hétfőn viszont a belvárosba igyekvő ügyfeleknek van szüksége autókra, ezért a hétvégén több kollégájukat vetettek be, akik az előzetes trendek szerint szórják szét bérelhető autókat a külső kerületekben.

Adatvezérelt, megalapozott stratégiát alkotunk

Nézzük meg, hogy az üzleti intelligencia milyen területeken képes javítani a kis- és közepes méretű vállalkozások teljesítményét. Kezdjük a legnépszerűbbel, a döntéshozatallal. A vezetők feladata a stratégia alkotás. Az egész vállalatra kiható, hosszú távú döntéseket nem lehet pillanatok alatt meghozni. Herbert Simon Nobel-díjas közgazdász bebizonyította, hogy amikor döntéseket hozunk a döntéshozó személy nincs minden lehetséges információ birtokában. Másfelől az emberi agy információ tárolási és feldolgozó képessége elégtelen ahhoz, hogy mindent figyelembe véve optimális döntés hozzon. Vagyis amikor döntés hozunk, akkor ez egy korlátozottan racionális döntés, az eredményt illetően pedig az optimális, legjobb döntés helyett csak valamilyen szempontból megfelelő, kielégítő döntésről beszélünk.

Egy ilyen korlátozott döntést segít megalapozni az az információ, melyet a BI-eszközök gyártanak. Ezek a rendszerek segítenek az információ összegyűjtésében és elemzésében egyaránt, így a vezető egy adatokkal alátámasztott információ birtokában hozza meg a stratégiai döntéseket. Arról nem is beszélve, hogy a nem stratégiai jellegű, egyszerűbb döntéseket a BI eszközök segítségével tudjuk automatizálni, ezzel is csökkentve a középvezetők terheltségét.

 

BI-előnyök

Nagyobb sebesség: a döntések mindaddig nem születnek meg, míg elő nem állt az üzleti jelentés. Főleg akkor kell néha napokat várni, ha több forrásból származó adatot kell manuálisan összekötni. Ha ezek az adatok már eleve egy központosított helyen vannak, akkor rövid idő alatt összeáll a szükséges jelentés. És ha ezek a jelentések vizuálisan tálalják az információkat, akkor a feldolgozási sebesség is növekszik: az emberi agy 60 ezerszer gyorsabban dolgozza fel a képi információt, mint a szövegest.


Hatékonyabb működés: Az adatok, információk segítségével meghatározhatjuk azokat a pontokat, ahol időt veszítünk a folyamatok átgondolatlansága, a beidegződött szokásjogok miatt. Ezeknek a folyamatoknak az átalakításával hatékonyabban működő vállalatot hozunk létre, amelynek jótékony hatásai nemcsak a napi munkában jelentkezik. A pozitív, hatékony munkahely kialakításával a munkavállalók elégedettségét növeljük, jobban kihasználjuk meglévő erőforrásainkat, költségeket csökkentünk, és végső soron mindezt felhasználjuk a jobb szolgáltatás, termék kialakításához.

Ügyféladatok egy helyen: a BI-megoldások egy központi helyről menedzselhető rendszerbe tereli a vállalat-szerte előforduló ügyféladatokat. A CRM, email marketing, közösségi média kampány, weboldal használattal kapcsolatos összes adatot egy központi adatkezelési platformon láthatjuk. Ez a központi, egységes látásmód azért fontos, mert egy adott ügyfél rengeteg platformon és csatornán keresztül kapcsolódhat a vállalathoz. Az ügyfelek meglátogatják a weboldalt, kommentelnek a közösségi média oldalakon, üzeneteket küldenek élőben egy call centeres munkatársnak, emailen és telefonon keresztül is kapcsolódhatnak hozzánk. Az ügyfél igényeit úgy tudjuk messzemenően kielégíteni, ha ezeket a különböző megkereséseket egységesen, egy felületről érhetjük el.

 

Készüljünk fel alaposan az ügyfélből

A b2b-értékesítésben is komoly értéke van az adatoknak. Ahhoz, hogy egy vállalati ügyfélnek releváns javaslatot tudjunk kidolgozni, egy sor adatra van szükségünk. Jó lenne ismerni a cég éves árbevételét, forgalmának összetételét, kik a legfontosabb partnerei, versenytársai. Az üzleti intelligencia képes ezen adatok egy részét szolgáltatni – például, ha előfizetünk egy céginformációs szolgáltatásra, akkor rengeteg adat és kapcsolódási pont válik láthatóvá. Mindezt saját adatainkkal vegyítve, saját BI megoldásunkkal közösen használva kiválaszthatjuk az adott partner számára optimális eladási technikát. Érdemes alaposan felkészülni a megnyerni kívánt ügyfélből, hiszen ez már fél siker.

A lakossági ügyfeleknél a profilozás és célcsoport kialakítása miatt van szükség részletes adatokra. A vásárlói szokások és ügyfélviselkedés minél alaposabb ismerete megelőzi az esetleges bakikat: például nem sok értelme van online felhasználható kupont küldeni olyannak, aki sohasem rendelt még webshopból, mindig offline vásárolt. Vagy ha mégis az online vásárlás felé szeretnénk őt is terelni, akkor először az online rendelés, offline átvétel lehetőséget ajánlhatjuk számára.

 

GDPR, a mumus

A központosított látásmód a jogi megfelelőséget is segíti: a GDPR világában a vállalatok állandóan, időszakosan a hatóságok, és alkalmanként az ügyfelek maguk is szeretnék tudni, milyen adatokkal dolgozunk. Arra is kíváncsiak lehetnek, mi célból gyűjtöttük az adatokat, ki és hogyan tud ezekhez az adatokhoz hozzáférni, mikor és milyen eszközzel archiváltuk őket, illetve mikor és milyen megoldással töröltük az ügyfél adatokat. Unalmas, de rendkívül fontos dolog, a hatósági bírságokat senki sem szereti kockáztatni.