Piackutatás

tdm telefon
Forrás: ITB
Bell és Puskás találmánya működik

Vezetékes telefónia a háztartásokban

Nem csökken a fixtelefon-megoldások elterjedtsége, a technológiai migráció viszont folytatódik a piacon.

Még mindig a pstn (public switched telephone network) számít a legelterjedtebbnek a fixtelefon-megoldások közül a hazai háztartásokban – állapítja meg a Magyar Infokommunikációs Jelentés legutóbbi elemzése. Az átfogó kutatássorozat több mint egy évtizede monitorozza a távközlési és informatikai piacokat, az adatsorok pontosan kirajzolják a lakosság és az üzleti szféra trendjeit, a kereslet és a használati szokások változásait.


 

A BellResearch kutatói a Jelentésben a fixtelefon-piacon belül valamennyi olyan megoldás piacát mérik, amely a „helyhez kötött” telefonálást támogatja: a hagyományosnak tekinthető vezetékes szolgáltatások – ezen belül az analóg és isdn-telefonvonalak és a közvetítőválasztásos telefónia – mellett az ip-alapú beszédcélú megoldások – a kábeltelefónia, a nyilvános internet feletti voin, illetve a szolgáltatói voip – használatát is vizsgálják.

A lakossági piac elmúlt tíz évére visszatekintve a Jelentés adataiból kiderül, hogy az időszak első felét (2003-2008 között) a fixtelefon-ellátottság folyamatos csökkenése határozta meg. Ezt követően az elterjedtségi mutató – valamennyi megoldást együttesen figyelembe véve – stabilizálódott, egy-egy százalékpontos ingadozásokkal. A fix telefónián belül azonban a „fizetős” megoldások penetrációja tovább csökkent a hazai háztartásokban, ez az érték csak az utóbbi időszakban konszolidálódott – mutatnak rá a BellResearch elemzői.

ICT-report

Téma: Lakossági fixtelefon-piac

Tartalom: Hagyományos analóg és isdn telefónia, cs-cps, kábeltelefónia, szolgáltatói voip, voin; technológiák penetrációja, szolgáltatói kapcsolatok; piacméret, részesedések, szolgáltatóváltás, technológiai migráció, bundling; attitűdök, preferenciák, tervek.

Információk: www.ictreport.hu

A fixtelefon-megoldások közül háztartásokban még mindig a pstn (az analóg és az isdn telefonvonal) számít a legelterjedtebbnek, az utóbbi években megfigyelt drasztikus penetrációcsökkenés és az ip-alapú technológiák dinamikus térnyerése ellenére. Az „elsődleges kihívó” a voca, azaz a kábeltévés telefon, amelynek térnyerését a hagyományos telefonnál kedvezőbb árfekvés mellett a kábeloperátorok csomagolási stratégiája is elősegíti – sokszor a valós felhasználói igényt is nélkülözve. A közvetítőválasztásos telefónia, a cs/cps penetrációja a 2005–2006 környéki intenzív felfutás után folyamatosan csökkent, szerepe és elterjedtsége a piacon a díjak csökkenésével mára teljesen marginalizálódott. A „szolgáltatói” voip-szegmensben ugyan növekedés detektálható, de az áttörés még várat magára, a nyilvános internet feletti voin megoldásokat (nálunk tipikusan a Skype-ot) viszont a szélessáv-penetráció és a sebességnövekedés miatt egyre több hazai háztartás használja.

Számos ok miatt a piac forintban kifejezett mérete mindeközben tovább apad. Míg azonban korábban a hangcsatornák számának csökkenése volt a markánsabb tényező, mára a technológiai migráció, az ip-alapú megoldásokra történő áttérés és az ezzel járó alacsonyabb arpu (az egy előfizetésre eső bevétel) hatása a meghatározóbb. A költségcsökkentési igény a háztartások oldalán is „kitapintható”. Noha a vezetékes telefont használók többsége alapvetően kedvezőnek ítéli a havidíjakat és a vezetékes irányú percdíjakat, az elvárások az érintettek kétötödénél a kisebb számlaösszeg felé mutatnak.