Piackutatás

Távközlési konvergencia

Az ügyfelek megtartásának, az árbevétel védelmének fontos eszköze a szolgáltatások egy csomagban történő kiajánlása. A folyamat motorját az alacsonyabb árak és az egyszerűsödő ügyintézés jelenti, de a növekvő kiszolgáltatottság több céget visszariaszt.

A vállalati ­döntéshozók többsége már ismeri az olyan konstrukciókat, amelyekben több telekom- és/vagy informatikai szolgáltatás egy csomagban vehető igénybe – derül ki a Bell­Research Ma­gyar In­fo­kom­mu­ni­ká­ciós Je­len­té­sé­nek eredményeiből.Ha figyelembe vesszük, hogy a legalább 1 fős hazai társas vállalkozások több mint fele a vezetékes telefon, mobiltelefon, internet, adatkommunikációs kapcsolat és televíziós szolgáltatás kínálatából legalább kettőre előfizet – a kis-, közép- és nagyvállalatok esetében ugyanez az arány 97 százalék körüli –, úgy jól érzékelhető a potenciál, amit a többféle szolgáltatás „egybe csomagolása” képvisel. A szolgáltatók felől nézve bizonyos szempontból ez jelenti a lehetőséget arra, hogy az ügyfeleket minél stabilabban „magukhoz láncolják”.

Szinergiákat keresnek
Hogy miért? Az egyik magyarázat szerint az üzleti vezetékestelefon-piacon a szolgáltatók árbevétele több éve folyamatosan zsugorodik, de a mobil- és internetpiacokon is az utóbbi időszakban már csak az előfizetések számának bővülése volt képes ellensúlyozni az egy ügyfélre eső bevétel csökkenését. Ebben a helyzetben az – esetenként „specializált”, csak bizonyos piacokon aktív – szolgáltatóknak kiutat kell/kellett találniuk.

ICT-report

Téma: Távközlési outsourc­ing, bundling és konvergencia
Tartalom: fix és mobiltele­fó­nia, internet, adat- és üzleti kommunikáció, kábeltelevízió, szolgáltatói voip, alközponti szolgáltatások; szolgáltatáscsomagok, bundling; távközlési outsourc­ing; szélessávú hosztolt és menedzselt szolgáltatások; igénybe vétel, attitűdök, szolgáltatói kapcsolatok.
Információk: www.ictreport.hu


Jó lehetőséget kínált erre a korábban nem vagy csak periferikus szerepet kapott szolgáltatások fókuszba helyezése – mutatnak rá a BellResearch elemzői. Nem véletlen, hogy egyre több távközlési szolgáltató igyekszik az it-piacokból is mind nagyobb szeletet „kiharapni”. A negyedik mobillicenc vagy éppen a nemrégiben még eladásra kínált HTCC iránt érdeklődők köre szintén jól mutatja, hogy a különböző szolgáltatások és ezzel együtt az eltérő/kiegészítő területen aktív piaci szereplők folyamatosan keresik a szinergiák lehetőségét.

Hogy miért? Az egyik magyarázat szerint az üzleti vezetékestelefon-piacon a szolgáltatók árbevétele több éve folyamatosan zsugorodik, de a mobil- és internetpiacokon is az utóbbi időszakban már csak az előfizetések számának bővülése volt képes ellensúlyozni az egy ügyfélre eső bevétel csökkenését. Ebben a helyzetben az – esetenként „specializált”, csak bizonyos piacokon aktív – szolgáltatóknak kiutat kell/kellett találniuk.Jó lehetőséget kínált erre a korábban nem vagy csak periferikus szerepet kapott szolgáltatások fókuszba helyezése – mutatnak rá a BellResearch elemzői. Nem véletlen, hogy egyre több távközlési szolgáltató igyekszik az it-piacokból is mind nagyobb szeletet „kiharapni”. A negyedik mobillicenc vagy éppen a nemrégiben még eladásra kínált HTCC iránt érdeklődők köre szintén jól mutatja, hogy a különböző szolgáltatások és ezzel együtt az eltérő/kiegészítő területen aktív piaci szereplők folyamatosan keresik a szinergiák lehetőségét.

Egy kapu, egy számla
A szolgáltatók számára mindazonáltal esszenciális, hogy bizonyítani tudják tulajdonosaiknak: mindent elkövetnek piaci pozíciójuk védelme érdekében. A piacok védelmének fontos eszközét képezik a bundling-ajánlatok, amelyek – az elköteleződésért cserébe – általában jelentős díjkedvezményeket is magukba foglalnak.


A cégek versenyképességének növelésében/megtartásában fontos az erőforrás-hatékony gazdálkodás. E tekintetben érdemes lehet megfontolni akár több szolgáltatás esetében is az egyetlen piaci szereplővel történő szerződést, hiszen az egykapus ügyintézés vagy az egyetlen számla segítségével optimalizált gazdálkodási-számlázási rendszer már önmagában is megtakarítást eredményezhet a vállalkozások számára. A legalább 10 főt foglalkoztató cégek negyede számára ez jelenti az ilyen ajánlatok legfőbb vonzerejét.

Nő a csomag
A Jelentés eredményei szerint 2008-ban a legalább 1 főt foglalkoztató hazai cégek negyede, a legalább 10 főseknek pedig a 42 százaléka vett igénybe több távközlési szolgáltatást egy csomagban.
A kisebb szegmentumban ugyanakkor csupán a válaszadók 61 százaléka zárkózott el attól, hogy a jövőben ilyen szerződést kössön valamely szolgáltatóval. Akik nyitottnak bizonyultak, azok vezetékes telefont és szélessávú internetet szinte minden esetben belefoglaltatnának az ajánlatba, de az esetek majd kétharmadában a mobiltelefon-szolgáltatásra is kiterjesztenék azt.