Piackutatás

Lezárult a tranzakció (Forrás: srisaiconsulting.com)
Lezárult a tranzakció (Forrás: srisaiconsulting.com)
Forrás: srisaiconsulting.com

Szoftverek a cégeknél

Az operációs rendszerek tekintetében a verziókövetési gyakorlat erősen konzervatív; szerveroldalon már inkább megjelentek a szabadszoftverek.

Mi van a gépemen? Windows. Jó, jó, de melyik? Némileg kicsavartan így adaptálható a jól ismert kérdezz-felelek játék a hazai vállalatok által használt operációs rendszerekre a BellResearch kutatási eredményei alapján.


A Magyar Infokommunikációs Jelentés adatai szerint a redmondi cég kliensoldalon továbbra is rendíthetetlenül őrzi pozícióját, és az elmúlt egy év változásai a Windows 7 erősödésével foglalhatók össze. Bár továbbra is a kissé már korosodó XP áll az élen mind elterjedtségét, mind az installált bázison mért részesedését tekintve, a legújabb verzió a hazai cégeknél már megelőzi a Vistát.

A vállalatoknál az általános célú irodai szoftverek esetében hasonlóan erős Microsoft-elköteleződés figyelhető meg – mutatnak rá a kutatók. Ugyan az OpenOffice mint a legerősebb, szabad szoftverként hozzáférhető versenytárs a legalább 10 fős magyarországi cégek bő ötödénél megtalálható, ma tipikusan csak kiegészítő, és nem helyettesítő jelleggel alkalmazzák azt.

Az irodai szoftvert használó, legalább 10 főt foglalkoztató vállalati sokaság mindössze 5 százaléka cserélte le a megszokott MS-logós programcsomagokat, és tért át teljes egészében a ma már Oracle-felségterületnek számító szoftver használatára. A verziókövetésre komolyabb hangsúlyt korábban sem helyező vállalati vezetők továbbra is tipikusan két generációval korábbi szoftvereket licencelnek. Így ma a legszélesebb körben használt verzió az MS Office 2003-as és a 2007-es; részesedését tekintve a legelőkelőbb helyen pedig az Office 2003-as áll.

ICT-report

Téma: Szoftvereszközök

Tartalom: kliensoldali operációs rendszerek; irodai szoftverek; hálózati architektúrák, szerverfunkciók, elektronikus levelezés, adatbázis-szoftverek; penetráció, állomány, verziók.

Információk: www.ictreport.hu

 

Szerveroldalon már jóval heterogénebb képet láthatunk. A márkázott termékek közül ugyan itt is a Windows Serverek szerepelnek a legjobban, de a különböző Linux-disztribúciók azért összességében számottevő részesedést tudhatnak magukénak. A legelterjedtebb rendszernek számító Windows Server 2003 44 százalékos, míg a legerősebb pozíciót birtokló Linux-variáns, a Debian mindössze 12 százalékos penetrációt tud felmutatni. A kutatók rámutattak, hogy valamilyen Windows Server-terméket a vállalkozások mintegy háromnegyede használ, a Linuxok összesített adata 28 százalék.

A tipikusan nagygépes környezetbe szánt Unixok elterjedtsége egyedül a nagyvállalati szegmensben tekinthető számottevőnek, bár az ott mért 12 százalékos penetrációja érzékelteti a többség számára költséghatékonyabb x86-os platformok erős dominanciáját. Ma a vállalati informatikusoknak a kérdés a gyakorlatban a Linux és/vagy Windows Server formájában tehető fel. A válasz a nagyobb szervezeteknél inkább a vegyes alkalmazás, a kis- és középvállalati szektorban pedig az egységesítés jegyében az egyik „vonal” preferálása.

 

Reflexió

„A Windows 7 sikere és gyors térnyerése előrevetíti a jövőt, hiszen alig másfél évvel a bejelentés után már minden negyedik pc-n ez fut. A Microsoft felhő alapú megoldásainak megjelenésével pedig egy igény szerint skálázható, a vállalkozás méretének és aktuális számítástechnikai igényeinek megfelelő szolgáltatáscsomag is elérhető. Vitathatatlan, hogy a jövőbeli megoldások a csoportmunka és a költségracionalizálás már ismert, és latens igényeinek hatékony kiszolgálását célozzák. Az Office 365 garantált rendelkezésre állást és hatékony adatbiztonságot kínál, mégpedig előre tervezhető és megfizethető áron, a virtualizáció alkalmazásával pedig még tovább csökkenthetők az informatikai költségek. Nem véletlen, hogy az alternatív megoldások hiányosságai miatt az ügyfelek nagy része visszatér a Windows-platformra, és a kezdő vállalkozások közül is egyre többen választják a szoftver mint szolgáltatás konstrukciót” – mondja Sarusi Gyula, a Microsoft Magyarország marketingigazgatója.