Az elmúlt években a lakossági távközlési szolgáltatások piacának szerkezete jelentősen
átalakult – mutatnak rá a BellResearch tanácsadói. Míg 2003-ban a fix telefóniára
fordított kiadások aránya a háztartások aggregált távközlési fogyasztói kosarában
közel kétötöd volt, napjainkban már csupán 17 százalékot képvisel. Eközben a fizetős
tv-szolgáltatásra fordított kiadások súlya közel a duplájára nőtt, az interneté
pedig hét év alatt hatszorosára – derül ki a Magyar Infokommunikációs Jelentés
kutatássorozatából.
Sok minden érthetővé válik, ha figyelembe vesszük, hogy minden második ember
úgy véli, eljön majd az idő, amikor minden hívásirányban kedvezőbb lesz a mobiltelefonálás,
mint a vezetékes; sőt 30 százalékuk kifejezetten úgy gondolja, a vezetékes telefon
ideje lejárt. Ez a fajta szkepticizmus elsősorban a 45 évnél fiatalabb korosztályra
jellemző. Az idősebbek inkább ragaszkodnak a jól megszokott vezetékes megoldáshoz,
főként, mert az szerintük hosszabb beszélgetések esetén kényelmesebb, és összességében
bizalmat sugároz.
A kutatók szerint az emberek közel egyharmada 2010-ben számottevően többet netezett,
mint a korábbi években. Jelentős mozgást a mobil szélessávú hozzáférések térhódítása
jelent, a piac emiatt még tartós növekedésre képes. A gyors bővülés kihívások
elé állítja a mobilszolgáltatókat, hiszen hálózati fejlesztések nélkül komoly
nehézséget jelentene a szolgáltatásminőség fenntartása.
ICT-report |
---|
Téma: Távközlési trendek a lakossági piacon
Tartalom: fix- és mobiltelefónia, internet, tévé- és multimédia-szolgáltatások; háztartási
és egyéni ellátottság, kereszthasználat, távközlési csomagok; szolgáltatókapcsolatok,
ügyfélprofil, részesedések; piacvolumenek, szerkezet, növekedési lehetőségek,
trendek és folyamatok.
Információk: www.ictreport.hu |
A televíziós piacon a digitalizáció és az ügyfélszerzés továbbra is lendületesen
folyik. A penetráció és az árbevétel további bővülésének kulcsát elsősorban a
meglévő ügyfeleknek értékesítendő értéknövelt és interaktív szolgáltatások, valamint
a jelenleg ingyenesen tévézők fizetős szolgáltatások alá terelése jelentheti.
A teljes lakossági távközlési piac enyhén zsugorodó trendjének indulása korábbra
datálódik, mint a gazdasági válság kezdete. A csökkenés mögött egyértelműen a
hangpiac apadása áll, amely folyamat fundamentális, a kedvezőtlen tendenciára
a krízis csak ráerősített – mutatnak rá a BellResearch tanácsadói. A vezetékes
és mobil szélessáv, illetve a tv-multimédia szegmensekben még feltétlenül van
potenciál, ezek jelenthetik a szereplők elsődleges jövőbeli bevételi forrásait.
Reflexió
„Szolgáltatóként mi is nagyon hasonló trendeket látunk a piacon. A jövő egyértelműen
a képernyők közötti átjárhatóságé: az ügyfelek számára egyre fontosabb lesz, hogy
az interneten fellelhető, a tévén érkező vagy a telefonba épített kamerával előállított
digitális tartalmat miként tudják minél könnyebben megosztani a különféle képernyők
(okostelefon, notesz- és táblagép, tévé) között. Csak egy példa a már működő ilyen
típusú szolgáltatások köréből: mobilos műsorújság-applikációnk révén gyakorlatilag
bárhonnan irányíthatjuk az otthoni iptv-t.
Jól látszik, hogy 2011 az okostelefonok éve lesz: nemcsak a mind többet tudó
készülékek piaca bővül napról napra, hanem a mobil sávszélesség és a mobilon fogyasztható
tartalom iránti igény is. Ez magával hozza a további hálózatfejlesztések szükségességét.
A televíziós piacon az interaktív tartalmak iránti igény nő nagymértékben: a
műsor megállíthatósága, visszatekerhetősége, felvétele kerül előtérbe” – mondja
Szabó Melinda, a Magyar Telekom lakossági szegmens marketingigazgatóságágának vezetője.