Piackutatás

Távközlési piaci szereplővel bővít a GTS.     (forrás: wordpress.com)
Távközlési piaci szereplővel bővít a GTS. (forrás: wordpress.com)
Forrás: wordpress.com

Súlypont-áthelyezés

„Felülnézetből” immár a lakossági vezetékes és a mobilhang-piac is túljutott a csúcson. Az elmúlt években a fixtelefon-kiadások estek vissza a leginkább, de a mobilhang piacmérete is csökkent. Egyedül az internetpiac nő érdemben – köszönhetően a mobilinternetnek.

Az elmúlt években a lakossági távközlési szolgáltatások piacának szerkezete jelentősen átalakult – mutatnak rá a BellResearch tanácsadói. Míg 2003-ban a fix telefóniára fordított kiadások aránya a háztartások aggregált távközlési fogyasztói kosarában közel kétötöd volt, napjainkban már csupán 17 százalékot képvisel. Eközben a fizetős tv-szolgáltatásra fordított kiadások súlya közel a duplájára nőtt, az interneté pedig hét év alatt hatszorosára – derül ki a Magyar Infokommunikációs Jelentés kutatássorozatából.


Sok minden érthetővé válik, ha figyelembe vesszük, hogy minden második ember úgy véli, eljön majd az idő, amikor minden hívásirányban kedvezőbb lesz a mobiltelefonálás, mint a vezetékes; sőt 30 százalékuk kifejezetten úgy gondolja, a vezetékes telefon ideje lejárt. Ez a fajta szkepticizmus elsősorban a 45 évnél fiatalabb korosztályra jellemző. Az idősebbek inkább ragaszkodnak a jól megszokott vezetékes megoldáshoz, főként, mert az szerintük hosszabb beszélgetések esetén kényelmesebb, és összességében bizalmat sugároz.

A kutatók szerint az emberek közel egyharmada 2010-ben számottevően többet netezett, mint a korábbi években. Jelentős mozgást a mobil szélessávú hozzáférések térhódítása jelent, a piac emiatt még tartós növekedésre képes. A gyors bővülés kihívások elé állítja a mobilszolgáltatókat, hiszen hálózati fejlesztések nélkül komoly nehézséget jelentene a szolgáltatásminőség fenntartása.

ICT-report

Téma: Távközlési trendek a lakossági piacon

Tartalom: fix- és mobiltelefónia, internet, tévé- és multimédia-szolgáltatások; háztartási és egyéni ellátottság, kereszthasználat, távközlési csomagok; szolgáltatókapcsolatok, ügyfélprofil, részesedések; piacvolumenek, szerkezet, növekedési lehetőségek, trendek és folyamatok.

Információk: www.ictreport.hu

 

A televíziós piacon a digitalizáció és az ügyfélszerzés továbbra is lendületesen folyik. A penetráció és az árbevétel további bővülésének kulcsát elsősorban a meglévő ügyfeleknek értékesítendő értéknövelt és interaktív szolgáltatások, valamint a jelenleg ingyenesen tévézők fizetős szolgáltatások alá terelése jelentheti. A teljes lakossági távközlési piac enyhén zsugorodó trendjének indulása korábbra datálódik, mint a gazdasági válság kezdete. A csökkenés mögött egyértelműen a hangpiac apadása áll, amely folyamat fundamentális, a kedvezőtlen tendenciára a krízis csak ráerősített – mutatnak rá a BellResearch tanácsadói. A vezetékes és mobil szélessáv, illetve a tv-multimédia szegmensekben még feltétlenül van potenciál, ezek jelenthetik a szereplők elsődleges jövőbeli bevételi forrásait.

 

Reflexió

„Szolgáltatóként mi is nagyon hasonló trendeket látunk a piacon. A jövő egyértelműen a képernyők közötti átjárhatóságé: az ügyfelek számára egyre fontosabb lesz, hogy az interneten fellelhető, a tévén érkező vagy a telefonba épített kamerával előállított digitális tartalmat miként tudják minél könnyebben megosztani a különféle képernyők (okostelefon, notesz- és táblagép, tévé) között. Csak egy példa a már működő ilyen típusú szolgáltatások köréből: mobilos műsorújság-applikációnk révén gyakorlatilag bárhonnan irányíthatjuk az otthoni iptv-t.

Jól látszik, hogy 2011 az okostelefonok éve lesz: nemcsak a mind többet tudó készülékek piaca bővül napról napra, hanem a mobil sávszélesség és a mobilon fogyasztható tartalom iránti igény is. Ez magával hozza a további hálózatfejlesztések szükségességét.

A televíziós piacon az interaktív tartalmak iránti igény nő nagymértékben: a műsor megállíthatósága, visszatekerhetősége, felvétele kerül előtérbe” – mondja Szabó Melinda, a Magyar Telekom lakossági szegmens marketingigazgatóságágának vezetője.