Piackutatás

(forrás: businessandleadership.com.)
(forrás: businessandleadership.com.)
Forrás: businessandleadership.com.

Sa(a)sok röpte

A gazdasági válság az outsourcing egyes területein lehűlést hozott, de a saas prosperál. Először az elvek szintjén kell elfogadni a software-as-a-service koncepciót, ehhez azonban el kell szakadni a birtoklási vágytól.


Az utóbbi években a távközlési szolgáltatók számára életbevágóan fontossá vált – a piacrészesedés megőrzése mellett – az árbevétel védelme. A vállalati költséghatékonyságra való törekvés, valamint az adatkommunikációs és internet-hozzáférési piacon a rendelkezésre álló sávszélességek „tartalommal való megtöltése” lehetőséget biztosított a hosztolt és menedzselt szolgáltatások térnyerésére – áll a BellResearch által készített Magyar Infokommunikációs Jelentés internet alapú megoldásokkal és menedzselt szolgáltatásokkal foglalkozó, friss elemzésében.

Reflexió

„Másokhoz hasonlóan mi is úgy látjuk, hogy a saas-szolgáltatások bevezetéséhez – amit mi is tervezünk – komoly evangelizációra van szükség a piacon”, mondja Hampl Viktor, a Delta-csoport vezérigazgatója. A felhasználók „megszondázásából” már látszik, hogy melyek a remények és a legkomolyabb félelmek a saas-szolgáltatásokkal kapcsolatban. Számítanak a szolgáltatásokkal elérhető költségcsökkentésre, ugyanakkor megnyugtató válaszokat keresnek a biztonságra, a teljesítményre, a rendelkezésre állásra, a testre szabhatóságra, illetve a szolgáltatás felmondásának lehetőségére.

Hampl Viktor szerint a legnagyobb lehetőség a középvállalatok szegmensében mutatkozik, olyan egyszerűen használható üzleti alkalmazások szolgáltatására, amelyek funkcionalitását korábban „kockás füzetben” intézték a vállalkozások. Ide tartozhat egyebek mellett az ügyfélkapcsolat-kezelés, a projektmenedzsment, a gépjárműflotta kezelése vagy a dokumentum- és iratkezelés.

A saas megítélése kettős. Access szinten feltételezi a magasabb szolgáltatási szintet, miközben fogadtatása ellentmondásos: a kínált előnyöket könnyen háttérbe szorítja az outsourcing jelleg, mely sokszor még mindig negatívan cseng a hazai üzleti döntéshozók fülében. A piacot jellemző, ma még viszonylag jelentős távolmaradásra jó indikátor, hogy az egyik leginkább „egyértelmű” menedzselt szolgáltatással, a szolgáltatói voip-telefonmegoldással a kutatásban megkérdezett távközlési és informatikai döntéshozók alig fele találkozott, érdemi információval pedig közülük is csupán minden második rendelkezett. A menedzselt szolgáltatások terjedésének egyik legfőbb kerékkötője kétségtelenül az információhiány – mutat rá a BellResearch kutatása.

A szolgáltatások sikeres piacra vitele során meg kell küzdeni a bizalmatlansággal, a projektszerzés érdekében pedig egyaránt be kell csatornázódni az üzleti és az informatikai döntéshozókhoz is. A referenciák, a már meglévő jó ügyfélkapcsolat kiemelten fontos, de a döntő faktor az esetek túlnyomó többségében mégis az ár, illetve az elérhető költségmegtakarítás.

ICT-report

Téma: Internet alapú megoldások és menedzselt szolgáltatások

Tartalom: voip, hang alapú menedzselt szolgáltatások, ip-centrex; intranet, vállalati honlapok; saas, asp; internetbiztonság; ip-vpn, desktopmenedzsment, webkonferencia; adattárolás; penetráció, tervezett fejlesztések.

Információk:www.ictreport.hu

A szolgáltatók célja, hogy minél több cégnél valódi alternatívaként tekintsenek erre a megoldásra. Bár a saas főleg a nagyvállalatok (itt az elterjedtség 8 százalékos) – kisebb részben (3 százalék) a középvállalatok – körében potens, a kutatássorozat eredményei szerint a piac töretlenül fejlődik. A hazai vállalati és intézményi szférában a kiszolgált funkciók között a dobogón jelenleg a vállalatirányítási rendszerek, a pénzügyi-ügyviteli szoftverek, valamint a csoportmunka-alkalmazások állnak. A kutatók szerint a következő időszakban fokozott figyelem kísérheti a crm-et, az ügyfélkapcsolati megoldásokat.