Piackutatás

Forrás: mobverge.blogspot.com
Forrás: mobverge.blogspot.com

Ritka a többszolgáltatós modell

Az üzleti mobiltelefon-penetráció alakulása a 2008–2010-es terminusban konszolidált képet mutat, a telítettség közeli stagnálás a meghatározó. A folyamatot némileg árnyalja a vállalati mobilflották folyamatos térnyerése.

ICT-report

Téma: Mobiltávközlési szolgáltatások, üzleti szegmens

Tartalom: Mobilpenetráció; lakossági előfizetések üzleti használata; mobilcélú kiadások aránya; szolgáltatók részesedése; szolgáltató- és díjcsomag-választás; elégedettség és elvándorlás; a piac fejlődése; mobil- és mobilszélessávú alkalmazások.

Információk:
www.ictreport.hu

Az összes magyarországi vállalat együttesen mintegy 1,3 millió, átlagosan pedig 8 darab közvetlen mobiltelefon-előfizetéssel rendelkezik. A prepaid kártyák szerepe továbbra is marginális, 1 százalék alatti. A 10-nél több főt foglalkoztató cégeknél a penetráció eléri a 95 százalékot, az 1–9 fős vállalkozásoknál ugyanakkor alig haladja meg a 60 százalékot, mivel ebben a szegmensben magas azoknak az üzleti célokra (is) használt előfizetéseknek a száma, amelyek magánszemély nevén vannak – derül ki a BellResearch által készített Magyar Infokommunikációs Jelentés legújabb elemzéséből.

A piac természetes telítődése miatt az elmúlt évben a sim-kártyák állományának bővülése lelassult, jóllehet a számuk az üzleti szegmensben már így is több mint a kétszerese a vezetékes fővonalakéinak. A válság ugyan erősíti a folyamatot, de nem ez a fő befolyásoló tényező – mutatnak rá a BellResearch kutatói.

 


Ez a mennyiség a 10-nél több alkalmazottal dolgozó cégeknél a belső mobilpenetráció bővülésének köszönhetően még emelkedett, a válság által erősebben érintett mikrovállalatoknál azonban stagnálás tapasztalható, jóllehet a sim-kártyák számát tekintve ezek a cégek rendelkeznek a legtöbb előfizetéssel. Összességében az állomány felét, a költéseknek pedig közel kétharmadát a mikro- és kisvállalatok adják.

Reflexió

„Jó néhány hónapja nagyjából stagnáló piaci részesedésekről számol be a mobiltávközlési szakma, a változásokat század százalékokban lehet csak kimutatni – mondja Piller Gábor, a Vodafone vállalati szolgáltatások üzletágának vezérigazgató-helyettese. – Erőfeszítéseinket mutatja, hogy a bebetonozottnak tűnő piacon júliusban és augusztusban is már érezhetően pozitív irányba mozdultak el a számaink. Az ehhez hasonló sikerekhez természetesen nem csupán a vállalati piac felé mutatott rugalmasság, hanem a lakosság számára kínált újszerű szolgáltatások is kellenek.

A világpiaci trendekhez hasonlóan a Vodafone Magyarország is aktívan keresi azokat a lehetőségeket, amelyek révén új szolgáltatásokkal bővítheti kínálatát, ezáltal fokozva jövedelmezőségét. Ilyen például a kis- és középvállalatok számára fejlesztett komplex irodai kommunikációs megoldásunk, a SmartOffice. Fontos még megemlíteni, hogy a vállalati ügyfelek körében egyre népszerűbbek az okostelefonok, és részben ennek következményeként viharos gyorsasággal terjednek a különféle mobilinterneten alapuló szolgáltatások (például a céges levelezés)”.

A telítődő piacon a szolgáltatók között éles árverseny alakult ki, különösen a nagy- és középvállalati szegmensben, ahol a jelentős mobilflották miatt a cégek egyedi megállapodások révén meghatározó alkupozícióval bírnak. Az üzleti mobiltelefon-előfizetések közel négyötödét zárt felhasználói csoport részeként használják. A szervezetek túlnyomó többsége csak egy szolgáltatóval áll kapcsolatban: mindössze 5 százalékuk fizet elő két vagy három szolgáltatónál. 2010 során a teljes vizsgált vállalati sokaság körülbelül 5 százaléka tervezi új mobiltelefon-előfizetés beszerzését. A vásárlási kedv szegmensek szerint erősen eltérő: míg a legnagyobb szervezeteknél az alapsokaság harmadát is elérheti, addig a kisebbeknél alig 4 százalék. A BellResearch elemzése szerint a közeljövőben bevételi oldalon a piac 4-5 százalékos csökkenésére számíthatunk éves szinten.