ICT-report |
---|
Téma: A lakossági internetpiac
Tartalom: hozzáférési technológiák, szolgáltatói kapcsolatok; pc és internet a háztartásokban,
bevezetési szempontok; kiadások, piacméret, részesedések; beszerzési tervek, választási
szempontrendszer, elvárások és elégedettség; biztonság, wifi, voin; idősorok és
előrejelzések.
Információk: www.ictreport.hu |
A hazai otthonok közel felében még hiányzik a családi készülékparkból a személyi
számítógép – mutat rá a Magyar Infokommunikációs Jelentés kutatássorozatának legfrissebb
elemzése. A BellResearch kutatási eredményeiből legfőbb visszatartó tényezőként
az igény és a motiváció hiánya, az érdektelenség rajzolódik ki: a pc-vel nem rendelkezők
háromnegyede szerint a háztartásában senkinek sincs rá szüksége, és a legtöbbek
számára ez egyúttal a legfőbb ok is. Kedvezőtlen jövedelmi viszonyokra jóval kevesebben
hivatkoznak – a válaszadók kevesebb, mint kéttizede számára jelent ez elsődleges
korlátot –, csakúgy, mint a hozzáértés hiányára.
A meginterjúvolt háztartásfők tervei nem kecsegtetnek túl sok jóval: a pc-vel
nem rendelkezők mintegy négyötöde biztosan nem készül a következő egy esztendőben
asztali vagy hordozható személyi számítógépet vásárolni, és csupán két százalékuk
biztos a vételi szándékában. Ha viszont lúd, akkor legyen kövér: az otthoni pc
beszerzését elképzelhetőnek tartó háztartások több mint fele internet-előfizetést
is vásárolna a géphez, míg relatíve sokan – a válaszadók egyharmada – bizonytalanok
e tekintetben.
Reflexió |
---|
„Elszomorító, de ismert az a kép, ami a kutatásból kirajzolódik – mondja Bóna Ákos, a Szélessáv Alapítvány közösségi ügyekért felelős igazgatója. – Régebben a legtöbb
ember számára az ár volt az akadály a számítógép-vásárlás és az internet-előfizetés
előtt, ma viszont az érdeklődés hiánya. A helyzet azért is elszomorító, mert a
kimaradók között még sok a gazdaságilag aktív ember, aki rendszeresen intéz ügyeket,
fizet be csekkeket, vall be adót. Érdektelenségük miatt ők azt sem tudják, hogy
az infokommunikáció mennyire megkönnyíthetné az életüket.
A legfontosabb feladat ezért az igények felkeltése lenne, de ennek mikéntjével
a Digitális Magyarország vitairat is adós marad egyelőre; nem derül ki belőle,
hogy pontosan milyen módon, kik és mennyiért vonnák be a célul kitűzött egymilliós
tábort az internethasználók közé.
A Szélessáv Alapítvány szerint az egyik lehetséges kitörési pont a televízió
lehetne: annak »farvizén« az internetet is be lehetne csempészni számtalan háztartásba,
és a megfelelő, könnyen elérhető tartalom már kellő motivációt jelentene a használatára.
Egy másik lehetőség az alapítvány mentori rendszerének kiterjesztése: a mentorok
összefoghatnák az állami és piaci szereplőket, valamint a helyi potenciális és
meglévő felhasználókat, és együtt kitalálhatnák, hogy miként lehetne megteremteni
vagy erősíteni a keresleti piacot a gyér kihasználtságú területeken.” |
A BellResearch tíz éve futó kutatássorozatának számai azt mutatják, hogy a háztartások
számítógép- és internet-ellátottsága közötti „olló” lassan bezárul. Míg öt évvel
ezelőtt a 37 százalékos pc-penetráció jó kétszerese volt az internet elterjedtségének,
mára a különbség alig négy százalékpontra apadt – mutatnak rá a kutatók. Nagyon
megfogyatkozott tehát az a tömeg, akikhez „már csak” az internetet kell odavinni,
mert az eszközszintű alapinfrastruktúrájuk és az alapvető számítógép-ismeretük
megvan a világháló használatához.
A pc-beszerzési tervekhez hasonló a helyzet a számítógéppel ellátott otthonok
internet-bevezetési szándékai terén is: a pc-vel már rendelkező hazai háztartások
bő négyötöde azt nyilatkozta, hogy nem tervezi a következő egy évben előfizetés
vásárlását – derül ki a BellResearch elemzéséből.