Piackutatás

A spanyol cég kiszervezi vállalati kommunikációs hálózatának üzemeltetését.     (forrás: businessweek.com)
A spanyol cég kiszervezi vállalati kommunikációs hálózatának üzemeltetését. (forrás: businessweek.com)
Forrás: businessweek.com

Outsourcing vs. insourcing

Az informatikai erőforrás-kihelyezés tyúklépésben, de folyamatosan bővülő piacának kínálati szereplői számos nehézségre számíthatnak az új ügyfelek megszerzése terén. A döntéshozók többsége elutasító, ami a potenciális klientúra további meggyőzését teszi szükségessé.

A hazai it-vezetők nagyobbik része a házon belüli megvalósítást tekinti prioritásnak. Ez egyfelől a területet illető tájékozottságbeli hiányosságokra, a kiszervezéssel kapcsolatos félelmekre, a kockázatok kerülésére, másfelől a saját pozíció védelmére és nem mellékesen a házon belül tartott folyamatok költségének mérésére irányuló egzakt metrikák hiányára vezethető vissza. A megkérdezett döntéshozók többségénél nincs meg az egyes it-folyamatok kiszervezésére irányuló motiváció – világítanak rá a BellResearch kutatási eredményei.


Az informatikai döntéshozók többsége nem érzi, hogy bármiféle nehézséget okozna számára az it-fejlesztések prioritásainak felállítása, a beruházások költséghatékony megvalósítása vagy a rendszerek üzemeltetése. Bár a jelenleginél jóval több vállalat számára jelenthetne reális alternatívát az it-outsourcing, de az igény és a motiváció hiánya, találkozva a többek között kulturális okokra visszavezethető idegenkedéssel, erőteljesen korlátozza a terület növekedési potenciálját.

ICT-report

Téma: IT-szolgáltatások

Tartalom: it-szolgáltatások és -megoldások igénybevétele, outsourcing-affinitás; a döntéshozók kiszervezési jogosítványai; jelenlegi outsourcing-, outtasking- és hoszting-megoldások; it-vezetők elvárásai, hajtóerők és akadályozó tényezők; kihelyezéssel kapcsolatos preferenciák és tervek.

Információk: www.ictreport.hu

 

Kisebb mértékben ugyan, de a terjedés gátját jelenti az információ hiánya is: a 10-nél több alkalmazottat foglalkoztató cégek válaszadóinak kevesebb mint fele tudja pontosan, mit jelent az it-outsourcing, további 26 százaléknak hiányosak az ismeretei, közel harmaduk pedig még csak nem is hallott erről a lehetőségről. Mindezeket az adatokat az eredmények értelmezésekor semmiképpen sem szabad figyelmen kívül hagyni – mutatnak rá a BellResearch elemzői.

Az eddigiekben már említett trendeket jól mutatja, ahogy az it-döntéshozók az egyes szempontok mentén értékelték az it-outsourcingot. Szembetűnő a bizonytalanok igen magas aránya, valamint az, hogy a véleményt alkotók többsége inkább negatív attitűdöt táplált a kiszervezéssel kapcsolatban, megkérdőjelezve annak valós hozadékát. Mindez természetesen pozícióféltéssel is magyarázható: különösen a nagyobb cégeknél az it-vezető nem érzi külső szolgáltatókkal helyettesíthetőnek az általa vezetett osztályt még akkor sem, ha a valós helyzet ezt éppenséggel indokolttá tenné – olvasható a Magyar Infokommunikációs Jelentés friss elemzésében.

Reflexió

„Az informatikai outsourcing piaca hazánkban valóban nagyon lassan fejlődik. Ez a kultúra olyan, mint az időjárás, ahol a frontok szinte mindig nyugatról tartanak kelet felé, de lelassulnak, erejüket vesztik az Alpok gerincein. Cégméretet tekintve pedig két oldalról közelít. Egyrészt a nagyok irányából a kisebbek felé, másrészt az egészen kicsiktől a közepesek felé. Miért? Mert a kiszervezés nem informatikai szakmai feladat, hanem leginkább gazdaságossági kérdés. Nem kell csodálkozni azon, hogy az informatikai vezető ellenáll. Az ő véleménye mellé viszont oda kellene tenni a gazdasági vezető és a cégvezető véleményét is – szerintem lényegesen eltérő eredményeket láthatnánk. S kiszervezés tervezésekor elsősorban őket kell meggyőzni.

Természetesen az outsourcing nem általános gyógymód gazdasági bajok esetén, és természetesen az it-vezetőnek is igaza van abban, hogy kiszervezéskor a biztonság és a szolgáltatás folytonossága nagyon kényes kérdés. És az igaz, hogy egy tevékenységet akkor érdemes kiszervezni, ha azt a cég nem főtevékenységként végzi, de vannak mások, akiknek ez az alaptevékenysége” – mondja Kovács Attila, a Delta Services Kft. ügyvezető igazgatója.