A hazai it-vezetők nagyobbik része a házon belüli megvalósítást tekinti prioritásnak.
Ez egyfelől a területet illető tájékozottságbeli hiányosságokra, a kiszervezéssel
kapcsolatos félelmekre, a kockázatok kerülésére, másfelől a saját pozíció védelmére
és nem mellékesen a házon belül tartott folyamatok költségének mérésére irányuló
egzakt metrikák hiányára vezethető vissza. A megkérdezett döntéshozók többségénél
nincs meg az egyes it-folyamatok kiszervezésére irányuló motiváció – világítanak
rá a BellResearch kutatási eredményei.
Az informatikai döntéshozók többsége nem érzi, hogy bármiféle nehézséget okozna
számára az it-fejlesztések prioritásainak felállítása, a beruházások költséghatékony
megvalósítása vagy a rendszerek üzemeltetése. Bár a jelenleginél jóval több vállalat
számára jelenthetne reális alternatívát az it-outsourcing, de az igény és a motiváció
hiánya, találkozva a többek között kulturális okokra visszavezethető idegenkedéssel,
erőteljesen korlátozza a terület növekedési potenciálját.
ICT-report |
---|
Téma: IT-szolgáltatások
Tartalom: it-szolgáltatások és -megoldások igénybevétele, outsourcing-affinitás; a döntéshozók
kiszervezési jogosítványai; jelenlegi outsourcing-, outtasking- és hoszting-megoldások;
it-vezetők elvárásai, hajtóerők és akadályozó tényezők; kihelyezéssel kapcsolatos
preferenciák és tervek.
Információk: www.ictreport.hu |
Kisebb mértékben ugyan, de a terjedés gátját jelenti az információ hiánya is:
a 10-nél több alkalmazottat foglalkoztató cégek válaszadóinak kevesebb mint fele
tudja pontosan, mit jelent az it-outsourcing, további 26 százaléknak hiányosak
az ismeretei, közel harmaduk pedig még csak nem is hallott erről a lehetőségről.
Mindezeket az adatokat az eredmények értelmezésekor semmiképpen sem szabad figyelmen
kívül hagyni – mutatnak rá a BellResearch elemzői.
Az eddigiekben már említett trendeket jól mutatja, ahogy az it-döntéshozók az
egyes szempontok mentén értékelték az it-outsourcingot. Szembetűnő a bizonytalanok
igen magas aránya, valamint az, hogy a véleményt alkotók többsége inkább negatív
attitűdöt táplált a kiszervezéssel kapcsolatban, megkérdőjelezve annak valós hozadékát.
Mindez természetesen pozícióféltéssel is magyarázható: különösen a nagyobb cégeknél
az it-vezető nem érzi külső szolgáltatókkal helyettesíthetőnek az általa vezetett
osztályt még akkor sem, ha a valós helyzet ezt éppenséggel indokolttá tenné –
olvasható a Magyar Infokommunikációs Jelentés friss elemzésében.
Reflexió |
---|
„Az informatikai outsourcing piaca hazánkban valóban nagyon lassan fejlődik.
Ez a kultúra olyan, mint az időjárás, ahol a frontok szinte mindig nyugatról tartanak
kelet felé, de lelassulnak, erejüket vesztik az Alpok gerincein. Cégméretet tekintve
pedig két oldalról közelít. Egyrészt a nagyok irányából a kisebbek felé, másrészt
az egészen kicsiktől a közepesek felé. Miért? Mert a kiszervezés nem informatikai
szakmai feladat, hanem leginkább gazdaságossági kérdés. Nem kell csodálkozni azon,
hogy az informatikai vezető ellenáll. Az ő véleménye mellé viszont oda kellene
tenni a gazdasági vezető és a cégvezető véleményét is – szerintem lényegesen eltérő
eredményeket láthatnánk. S kiszervezés tervezésekor elsősorban őket kell meggyőzni.
Természetesen az outsourcing nem általános gyógymód gazdasági bajok esetén, és
természetesen az it-vezetőnek is igaza van abban, hogy kiszervezéskor a biztonság
és a szolgáltatás folytonossága nagyon kényes kérdés. És az igaz, hogy egy tevékenységet
akkor érdemes kiszervezni, ha azt a cég nem főtevékenységként végzi, de vannak
mások, akiknek ez az alaptevékenysége” – mondja Kovács Attila, a Delta Services Kft. ügyvezető igazgatója. |