Piackutatás

Okosodó gépek

Lassan emelkedő pc- és mobiltelefon-penetráció jellemzi a hazai vállalati és intézményi kört; a jövőben várhatóan „okosodik” az eszközállomány.

A hazai piacokat immár tizenkét éve monitorozó Magyar Infokommunikációs Jelentés egyik alapvető fejezetében elemzi a hazai vállalatok és a közszféra szervezeteinek hardvereszköz-ellátottságát. A Jelentés a keresleti-felhasználói oldalról, azaz a legalább egy főt foglalkoztató cégek és a közintézmények helyzetéről és piacának fejlődéséről ad teljes képet, az informatikát és távközlést érintő döntésekben leginkább kompetens vezetők megkérdezésével.

 


 

 

Vannak pc-mentes cégek

A szervezetek infokommunikációs infrastruktúrájának alapját jelentő pc-ellátottságban az előző évek trendjei folytatódtak 2012-ben is. Míg a kkv-knál, a nagyvállalatoknál és az intézmények körében évek óta teljes a penetráció, az 1–9 fős cégek szegmense továbbra is lemaradásban van: a mikrovállalatok, azok közül is jellemzően a kisebb, legfeljebb néhány fős cégek között számottevő arányban akadnak még a pc-használattól – így az internettől is – tartózkodók. Emögött általában az áll, hogy a céges informatikáról, annak hiányáról határozó döntéshozó (ebben a körben jellemzően a cégvezető) nem látja az it szerepét az üzleti folyamatokban, akár maga is digitálisan írástudatlan.

A pc-állomány összetételében is folytatódik az elmúlt években látható lassú átrendeződés, egyre nagyobb teret nyernek a hordozható eszközök. A laptopok a legnagyobb arányban a mikrovállalkozások körében terjedtek el, elsősorban az ezen vállalatokra jellemző nagyobb fokú mobilitás iránti igény és a sok esetben összefonódó üzleti és magánhasználat miatt – emelik ki a BellResearch szakértői.

A laptopoknál is „hordozhatóbb” eszközök az okostelefonok és a tabletek. A mobiltelefon-előfizetéssel bíró vállalatok és intézmények már közel harmadánál található legalább egy céges okostelefon. Az ellátottság ugyanakkor korántsem egyenletes, a vállalatmérettel arányosan emelkedik az okostelefonnal rendelkezők aránya, míg a mutató a költségvetési intézmények szegmensében a legalacsonyabb. A tabletek – noha piacuk látványosan fejlődik – napjainkban még nem tekinthetők elterjedtnek a hazai üzleti használatban, hiszen a vizsgált szervezetek egyelőre csupán 4 százaléka rendelkezik ilyen eszközzel a termékéletciklus e viszonylag korai fázisában.

 

ICT-report

Téma: Hardvereszközök

Tartalom: asztali és hordozható pc-k, okostelefonok és tabletek; szerverek, hálózatok; ismeretek, állomány, beszerzések, penetráció, költések, selejtezések, állományváltozások, üzemeltetés.

Információk: www.ictreport.hu

Kevés a mobil üzleti alkalmazás

A céges okostelefonok felhasználói elsősorban – ma még – a felső- és középvezetők közül kerülnek ki; ez jól jelzi, hogy a funkcionalitás mellett jelentős a presztízsérték szerepe is. Az okostelefonok használatával kapcsolatban érdekes kettősség figyelhető meg: noha az üzleti szereplők körében évről évre nő a penetráció, a ténylegesen használt funkciók között egyelőre a kevésbé komplex megoldások dominálnak – mutatnak rá a BellResearch elemzői. A leggyakoribb ezek között az információszerzés, a böngészés és az elektronikus levelezés, míg az okostelefonnal rendelkező cégek szerény hányada számolt be olyan üzleti célalkalmazásról, amelyet központilag, kifejezetten egy folyamat támogatása érdekében telepítettek a készülékekre. A kutatási eredmények alapján az elterjedtség növekedésének lökést adhat, ha a szervezetek felismerik az üzleti alkalmazások előnyeit és lehetőségeit, és be tudják építeni gondolkodásukba, folyamataikba és rendszereikbe.