A hagyományos értelemben vett hangkommunikáció szerepe merőben megváltozott az
elmúlt időszakban. Míg néhány évvel ezelőtt a mobilkommunikációról a többségnek
a telefonálás és az sms-küldés jutott az eszébe, addig napjainkban ezek már alapvető
dolgoknak, „közműnek” számítanak, s a forró pontoknak az Android térnyerése vagy
a tabletek és az okostelefonok piacának robbanása számít.
ICT-report |
---|
Téma: A lakossági mobiltávközlési piac
Tartalom: mobilellátottság, beszéd célú kiadások, kereszthasználat, helyettesítés; mobilhasználat,
szegmentációk, új belépők; piacnövekedési lehetőségek; szolgáltatók ismertsége;
szolgáltatók részesedése, bevétele; elvárások és elégedettség; lojalitás és lemorzsolódás;
mobil gps.
Információk: www.ictreport.hu |
S hogy miért ez a változás? A mobilpiacot (mobilhang) szaturáció jellemzi. A
BellResearch Magyar Infokommunikációs Jelentésének legfrissebb adatai szerint
a háztartások 84 százalékában már van mobil, de a 15 évnél idősebbek között is
ötből négyen már rendelkeznek saját használatú mobiltelefonnal. A mobilinternet
eközben hihetetlen ütemben terjed – 2010 végén már több mint egymillióan neteztek
mobiltelefonról vagy mobilinternet-kártya segítségével –, s ennek következtében
az eszközök piacán is „forradalom” zajlik.
A mobiltelefonoknál már nem az a trendi, ha kicsi vagy zenét játszik le és kamera
van benne. Egyre inkább fókuszba kerülnek az olyan szempontok, mint a nagyméretű
és érintős kijelző, az e-mailek küldése és fogadása, a gps, vagy az új alkalmazások
telepítése. A Jelentés 2010-es adatai szerint a 15 évnél idősebbek által használt
mobiltelefonok kétharmada már rendelkezett kamerával, több mint egyharmadukon
lehetett mp3- vagy videofájlokat lejátszani, 15 százalékuk pedig már navigációra
is képes volt.
Reflexió |
---|
„Úgy gondolom, 2011 valóban a mobilkommunikáció éve lesz – mondja Podhorányi
László, a Vodafone ügyfélkapcsolati vezérigazgató-helyettese. 2010-ben megnégyszereztük
az okostelefonok értékesítését, nagy sikere van a nemrégiben bevezetett iPhone-nak,
ezzel együtt is a karácsonyi okostelefon-eladás több mint felét az androidos készülékek
tették ki. Az árak kedvező alakulásán túl ez annak köszönhető, hogy az ügyfelek
mind nagyobb számban ismerik fel a mobilkommunikáció szabadságában rejlő előnyöket.
Egyre többen igénylik, hogy e-mailjeiket bárhol és bármikor olvashassák, a navigáció
segítségével gond nélkül indulhassanak útra ismeretlen helyeken, és az internetes
böngészés mellett további hasznos alkalmazásokhoz is hozzáférjenek, mint amilyen
az időjárás-előrejelzés, a menetrend vagy a mobilparkolás.
A jelentkező igényekhez alakítja a Vodafone a választékot: mind a készülékgyártók,
mind az árkategóriák, mind az operációs rendszerek tekintetében. Annak érdekében,
hogy a számla kontroll alatt maradjon, havi fix előfizetési díjért nyújtunk adatkapcsolatot.” |
Az elmúlt évben az okostelefonok ára jelentősen esett. A mobilkészülékek cseréjének
viszonylag rövid ciklusideje kedvezően hat az okostelefonok fokozódó térnyerésére
– mutatnak rá a BellResearch kutatói. A statisztikák szerint a mobiltelefonok
túlnyomó többsége legfeljebb 5 éves, így a következő években a többség szembesülni
fog a választás szükségességével – miközben a kínálat is mind nagyobb mértékben
az okostelefonok felé fordul. Az új készülékek beszerzése esetén a többség 10–40
ezer forintos árszintben gondolkozik.
Az új mobileszköz vásárlásában gondolkodók több mint kétötöde számára fontos
volt, hogy a készülék érintőkijelzős legyen, ötödük a mobilképernyőn internetezni
szeretett volna, a navigáció pedig minden negyedik vásárlónál merült fel konkrét
igényként. A kutatás arra is rámutat, hogy fiatalok körében az árérzékenység mellett
jól tetten érhető a nagyfokú márkatudatosság is.