Piackutatás

tv
Forrás: blogspot.com

Mozog a tv-előfizetés piaca

A lakossági tv-szolgáltatások piacát a belső dinamika mozgatja. Izgalmas helyzetet teremthetnek a földfelszíni sugárzás lekapcsolása után döntéshelyzetbe kerülő háztartások, amelyek egy része új belépőként növelheti a paytv-piacot.

2011 közepén mintegy 3,2 millió háztartás, a hazaiak 80 százaléka vett igénybe valamilyen fizetős televíziós szolgáltatást, derült ki a Magyar Infokommunikációs Jelentésből. A BellResearch átfogó kutatása szerint mintegy 690 ezer háztartás kizárólag ingyenes tv-vételi móddal rendelkezik, többségük ma még az analóg földfelszíni sugárzást nézi. Az ingyenes DVB-T platform (digitális földfelszíni sugárzás – MinDigTV) penetrációja a 2011. nyári adatfelvételkor 4 százalék körüli. Vezetékes (CaTV vagy IPTV) televíziós szolgáltatást közel 2,3 millió háztartásban találunk. A műholdas (DVB-S) technológia ennél lényegesen kevésbé elterjedt, a paytv-szolgáltatást igénybe vevők 28 százaléka tévézik ilyen platformon, mindeközben a „fizetős” DVB-T (MinDigTV Extra) is folyamatosan gyűjti ügyfeleit.

 


 

 

Moderáltan nő a televíziós szolgáltatások piaca a BellResearch szerint. 2010-ről 2011-re 2 százalékkal bővült az előfizető háztartások száma, miközben a szolgáltatók árbevétele érdemben nem változott. A piacot az elmúlt időszakban sokkal inkább a szereplők közötti (ár)verseny, a csomagajánlatok, illetve a technológiai szerkezetváltozás határozta meg, az egy előfizetőre jutó árbevétel enyhén csökkent. A payTV-szolgáltatást igénybe vevő háztartások mintegy fele már valamilyen digitális szolgáltatásra (DCaTV, IPTV, DVB-S/T) fizet elő.

A BellResearch szakértői szerint a televíziós szolgáltatóváltás sokszor impulzív. Az ügyfelek általában elégedettek a jelenlegi szolgáltatással (az ingyenessel is!), az előfizetés fenntartásáért semmit sem kell tenni. A többség már most is „sokcsatornás” konstrukciót néz. Sokakat béklyóznak meg a csomagok hűségszerződései.

Még a legszilárdabb hívőket is elgondolkodtatják a „többet kapsz, és nem lesz drágább”, a „többet kevesebbért” ajánlatok, még ha nincs is bajuk a jelenlegi szolgáltatással. A telefonos és személyes szolgáltatói megkeresések nem csodafegyverek, de működnek. Az ajánlatokat odaviszik a potenciális ügyfelek elé, csak rá kell mondani az igent. Mivel televíziós szolgáltatót nem mindennap vált az ember, ezért a többség általában nincs is tisztában az aktuális ajánlatokkal, milyen kondíciók érhetők el a különböző szolgáltatóknál. Már ha egyáltalán van választási lehetőség de sokan például nem is számolnak a műholdas tévével, ami a háztartások túlnyomó részének egyébként bármikor alternatívát jelenthet(ne).

 

 ICT-report

Téma: Lakossági tv-multimédia szolgáltatások

Tartalom: tv-készülékek, multimédia-eszközök, filmnézés és -kölcsönzés, paytv, csatornatípusok és -preferenciák; digitális és hd televíziózás, vod, ismeretek és attitűdök, funkciók, igények és árérzékenység; penetráció, piacméret, trendek, tervek, prognózisok.

Információk:

www.ictreport.hu

Reflexió

Grósz Judit, a UPC marketingért és tartalomért felelős vezetője:

„Az utóbbi években jelentősen megnőtt a verseny a tévés piacon. Nemcsak különböző technológiák versengenek egymással, hanem a platformokon belül is gyakori a választási lehetőség. Magyar jellegzetesség, hogy a mindenütt elérhető, négy műholdas szolgáltatás mellett egyre több területen épülnek ki párhuzamosan kábelhálózatok. Az újabban piacra lépett szolgáltatók pedig olcsó csomagokkal vonzanak előfizetőket, elsősorban a kábellel el nem látott lakóterületeken, ez enyhe piacnövekedés.

A nagy kábeles szolgáltatók eközben kedvezményekkel, csomagajánlatokkal és újszerű digitális kiegészítő funkciókkal igyekeznek megtartani előfizetőiket, illetve ellensúlyozni az árverseny bevételcsökkentő hatását.

Fokozatosan túlsúlyba kerül a digitális televíziózás. Kérdéses még, hogy az analóg földfelszíni sugárzás lekapcsolásának közeledtével és főként utána hogyan választanak majd a jelenleg még ingyenesen tévézők, akik egyelőre kutatásaink szerint nagyon nehezen ismerik ki magukat a fizetős szolgáltatások sokaságában.”