Piackutatás

Friss piaci kép

Az idén jubiláló Magyar Infokommunikációs Jelentés legfrissebb, 2010-es eredményeibe tekint bele újrainduló cikksorozatunk. Az internetpenetráció a legalább 10 fős üzleti körben teljes, növekedés a mikrovállalati szegmensben várható.

A BellResearch kutató és tanácsadó cég idén tizedik alkalommal készíti el a Magyar Infokommunikációs Jelentést. Az átfogó és részletes elemzés integrált szemléletben, keresleti aspektusból ad objektív és független képet a hazai távközlési és informatikai piacok aktuális helyzetéről, trendjeiről és potenciáljáról az üzleti, az intézményi és a lakossági szegmensben.


Az elmúlt tíz évben a Jelentés a szakma elismert információbázisává vált: elemzéseire és prognózisaira piacvezető és feltörekvő vállalatok támaszkodnak, és szabályozó intézmények alkalmazzák a piacok monitorozására. Idei újdonságként a Jelentés integráltan mutatja be a teljes üzleti célcsoport eredményeit; még nagyobb hangsúlyt kapnak a trendek és az időbeli összehasonlítások, és frissült a modulok struktúrája, tematikája és az elemzések formátuma is.

A 2010-es évfolyam friss eredményeiből ízelítőt adó cikkekkel kutatási rovatunk immár a hetedik évfolyamába lép. Ezzel a betekintéssel célunk az, hogy kedvet csináljunk a piaci adatok alkalmazásához és a részletes eredmények megismeréséhez is; bízunk benne, hogy ebből mind több olvasónk profitál.

 

Net már a legtöbb cégnél

A Magyar Infokommunikációs Jelentésből tíz éve követhető nyomon az internet-hozzáférés alakulása. Az adatok szerint mára a világháló a legtöbb cég és intézmény mindennapjainak szerves részévé vált: a legalább 10 fős vállalatok, illetve a költségvetési forrásokból gazdálkodó intézmények gyakorlatilag mindegyike rendelkezik hozzáféréssel. Az 1–9 fős mikrovállalatok számottevő része azonban még nem használja ki e csatorna előnyeit. Noha ez a kör lassacskán szűkül, és manapság már négyből három vállalkozásnál találunk netet, mintegy 53 ezer cég továbbra sem rendelkezik semmilyen hozzáféréssel.

ICT-report

Téma: Üzleti internetszolgáltatás

Tartalom: internetpenetráció, szervezeten belüli elérések; piacméret és piacszerkezet, szolgáltatói kapcsolatok, bevételek és részesedések; dsl, kábelnet, hozzáférési technológiák, bérelt vonal, mobilinternet; beszerzés, lemondás, bővítés.

Információk:
www.ictreport.hu

Internetkapcsolatait a hazai gazdálkodó szervezetek többsége a szolgáltatóval közvetlenül szerződve veszi igénybe. Az intézményi és a nagyvállalati körben mutatkoznak meg leginkább a függőségi és együttműködési viszonyok, ugyanis az anyacégen vagy felettes intézményen keresztüli, közvetett előfizetések inkább ezekben a szegmensekben gyakoriak. A mikrovállalatok – melyek gondolkodásmódjukban és habitusukban sok tekintetben lakossági mintákat mutatnak – gyakran lakossági internet-előfizetést használnak üzleti célra.

 

Törésvonalak

Az intézmények és a 10-nél több főt foglalkoztató vállalatok, illetve a mikrovállalatok közötti jelentős különbségek több, internetellátottsággal kapcsolatos területen is tetten érhetőek. A Jelentés 2010-es kutatási eredményei szerint a költségvetési szervezetek és a több mint 10 fős cégek pc-inek legalább háromnegyede rendelkezik internetkapcsolattal, a mikrovállalatok körében azonban csak minden második számítógép fér hozzá a világhálóhoz.

A dolgozók lehetőségei is eltérőek: az intézmények alkalmazottainak csaknem kétharmada fér hozzá a nethez, a vállalati szegmens munkavállalói közül azonban kevesebb, mint 40 százalék. Mindez természetesen nem meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy a központi közigazgatási, önkormányzati, oktatási vagy egészségügyi intézmények alkalmazottai körében jellemzőbb az irodai munka, míg egy mezőgazdasági vagy feldolgozóipari vállalatnál inkább a pc-t és internetet nem igénylő, termeléshez közvetlenül kapcsolódó munkakörök az általánosak.

Az internetes tartalmak és alkalmazások körének bővülésével a vállalati és intézményi döntéshozók közül egyre többen jelezték, hogy sávszélesség-bővítésre lesz szükségük – mutatnak rá az elemzők. A csomagváltást legnagyobb arányban a 10-nél több dolgozót foglalkoztató cégek tervezik, a friss kutatási eredmények szerint különösen a közép- és nagyvállalatoknál magas a bővítési potenciál.