A BellResearch kutató és tanácsadó cég idén tizedik alkalommal készíti el a Magyar
Infokommunikációs Jelentést. Az átfogó és részletes elemzés integrált szemléletben,
keresleti aspektusból ad objektív és független képet a hazai távközlési és informatikai
piacok aktuális helyzetéről, trendjeiről és potenciáljáról az üzleti, az intézményi
és a lakossági szegmensben.
Az elmúlt tíz évben a Jelentés a szakma elismert információbázisává vált: elemzéseire
és prognózisaira piacvezető és feltörekvő vállalatok támaszkodnak, és szabályozó
intézmények alkalmazzák a piacok monitorozására. Idei újdonságként a Jelentés
integráltan mutatja be a teljes üzleti célcsoport eredményeit; még nagyobb hangsúlyt
kapnak a trendek és az időbeli összehasonlítások, és frissült a modulok struktúrája,
tematikája és az elemzések formátuma is.
A 2010-es évfolyam friss eredményeiből ízelítőt adó cikkekkel kutatási rovatunk
immár a hetedik évfolyamába lép. Ezzel a betekintéssel célunk az, hogy kedvet
csináljunk a piaci adatok alkalmazásához és a részletes eredmények megismeréséhez
is; bízunk benne, hogy ebből mind több olvasónk profitál.
Net már a legtöbb cégnél
A Magyar Infokommunikációs Jelentésből tíz éve követhető nyomon az internet-hozzáférés
alakulása. Az adatok szerint mára a világháló a legtöbb cég és intézmény mindennapjainak
szerves részévé vált: a legalább 10 fős vállalatok, illetve a költségvetési forrásokból
gazdálkodó intézmények gyakorlatilag mindegyike rendelkezik hozzáféréssel. Az
1–9 fős mikrovállalatok számottevő része azonban még nem használja ki e csatorna
előnyeit. Noha ez a kör lassacskán szűkül, és manapság már négyből három vállalkozásnál
találunk netet, mintegy 53 ezer cég továbbra sem rendelkezik semmilyen hozzáféréssel.
ICT-report |
---|
Téma: Üzleti internetszolgáltatás
Tartalom: internetpenetráció, szervezeten belüli elérések; piacméret és piacszerkezet,
szolgáltatói kapcsolatok, bevételek és részesedések; dsl, kábelnet, hozzáférési
technológiák, bérelt vonal, mobilinternet; beszerzés, lemondás, bővítés.
Információk:
www.ictreport.hu |
Internetkapcsolatait a hazai gazdálkodó szervezetek többsége a szolgáltatóval
közvetlenül szerződve veszi igénybe. Az intézményi és a nagyvállalati körben mutatkoznak
meg leginkább a függőségi és együttműködési viszonyok, ugyanis az anyacégen vagy
felettes intézményen keresztüli, közvetett előfizetések inkább ezekben a szegmensekben
gyakoriak. A mikrovállalatok – melyek gondolkodásmódjukban és habitusukban sok
tekintetben lakossági mintákat mutatnak – gyakran lakossági internet-előfizetést
használnak üzleti célra.
Törésvonalak
Az intézmények és a 10-nél több főt foglalkoztató vállalatok, illetve a mikrovállalatok
közötti jelentős különbségek több, internetellátottsággal kapcsolatos területen
is tetten érhetőek. A Jelentés 2010-es kutatási eredményei szerint a költségvetési
szervezetek és a több mint 10 fős cégek pc-inek legalább háromnegyede rendelkezik
internetkapcsolattal, a mikrovállalatok körében azonban csak minden második számítógép
fér hozzá a világhálóhoz.
A dolgozók lehetőségei is eltérőek: az intézmények alkalmazottainak csaknem kétharmada
fér hozzá a nethez, a vállalati szegmens munkavállalói közül azonban kevesebb,
mint 40 százalék. Mindez természetesen nem meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy
a központi közigazgatási, önkormányzati, oktatási vagy egészségügyi intézmények
alkalmazottai körében jellemzőbb az irodai munka, míg egy mezőgazdasági vagy feldolgozóipari
vállalatnál inkább a pc-t és internetet nem igénylő, termeléshez közvetlenül kapcsolódó
munkakörök az általánosak.
Az internetes tartalmak és alkalmazások körének bővülésével a vállalati és intézményi
döntéshozók közül egyre többen jelezték, hogy sávszélesség-bővítésre lesz szükségük
– mutatnak rá az elemzők. A csomagváltást legnagyobb arányban a 10-nél több dolgozót
foglalkoztató cégek tervezik, a friss kutatási eredmények szerint különösen a
közép- és nagyvállalatoknál magas a bővítési potenciál.