Piackutatás

digitális_világ
Forrás: committedsardine.com

Folytatódó szerkezetváltás

A lakosság legfontosabb szórakozási és információszerzési eszköze a tv. A 2011–13-as időszakban a digitális átállás adhat újabb lendületet a fizetős tévészolgáltatás bővülésének.

ICT-report

Téma: Lakossági tv-multimédia-szolgáltatások

Tartalom: platformok és szolgáltatók ismerete, paytv-penetráció, szolgáltatói kapcsolatok, pozíciók, piacszerkezet; tv-készülékek, multimédia-eszközök; filmnézés és kölcsönzés, csatornatípusok, preferenciák; digitális tévézés, attitűdök és igények, digitális átállás; trendek, előrejelzések.

Információk: www.ictreport.hu

 

A lakossági fizetős televíziós szolgáltatás penetrációja dinamikusan növekedett az elmúlt évtizedben. A penetráció idén várhatóan eléri a 80 százalékot. Mindeközben a közelmúltban a piac már a szaturáció jeleit mutatja. A BellResearch kutatási eredményei szerint 2009-ről 2010-re mindössze 60-70 ezerrel nőtt a paytv-re előfizető háztartások száma, miközben a lakosság teljes televíziós kiadása érdemben nem változott – derül ki a Magyar Infokommunikációs Jelentésből.

Az elmúlt időszakban a piacot elsősorban a szolgáltatók közötti (ár)verseny és a versengő csomagajánlatok (bundling) alakították, de nem szabad elfeledkezni a digitális megoldások vezette technológiai szerkezetváltozásról sem.


A piac dinamikáját a dvb- (műholdas tv-) előfizetések számának bővülése adta, de mind jelentősebb a szintén növekvő pályán mozgó iptv is. Mindeközben a kábeltévére előfizető háztartások számának kismértékű csökkenése figyelhető meg, a „fizetős” dvb-t platform esetében az áttörés még várat magára.

Reflexió

2010 során megélénkült a kereslet a digitális szolgáltatások iránt, az európai trendekhez illeszkedően a földfelszíni platform bizonyult az egyik legdinamikusabban fejlődő terjesztési módnak. 2010 végére a dvb-t-hálózat lakossági lefedettsége elérte a 95 százalékot, a szabadon fogható csatornákat tartalmazó MinDig TV szolgáltatást használók száma meghaladta a 160-170 ezret, a dvb-t mpeg–4 dekóder értékesítése pedig minden eddigi rekordot túlszárnyalt decemberben – mondja Tóth András, az Antenna Hungária kommunikációs vezetője. Köszönhető ez annak is, hogy a vállalat 2010. május végén MinDig TV Extra néven elindította a fizetős, jelenleg már 11 csatornát tartalmazó szolgáltatását, ezáltal a dvb-t platformon összesen 18 televízió-csatorna érhető el.

Kedvező tendencia, hogy a MinDig TV vételére képes eszközök száma 2010 végére a háztartásokban meghaladta az 500 ezret, a boltok kínálatában zömében már csak dvb-t mpeg-4 tunerrel felszerelt tévékészülék kapható. A dvb-t eszközpenetráció napról napra jelentősen nő, mely a szolgáltatáskínálat tervezett bővítésével kiváló alapot teremt a további növekedéshez.

 

Érdekesség, hogy a háztartások több mint felében ugyan hallottak már a digitális átállásról, az érintettek többsége mégis kivár. A kutatás eredményei rámutatnak arra is, hogy a váltás halogatása sok szempontból az információhiányból következik. A részleteket (mint az átállási határidő, a dvb-t vételi feltételei és körülményei, a fizetős szolgáltatások kondíciói stb.), csak kevesen ismerték. Bár folyamatosan nő az ingyenes dvb-t platform, a MinDig TV nézőinek száma (2010 második félévében már meghaladta a 100 ezret), a nézők számának nagyságrendi megugrására mindaddig nem számíthat a szolgáltató, amíg az érintett háztartások televíziós képernyőjének elsötétülése elérhető, megtapasztalható közelségbe nem kerül.

A háztartások fizetős televíziós szolgáltatásokkal kapcsolatos jövőbeni tervei meglehetősen moderáltak. A már most is fizetős tévével rendelkezők túlnyomó többsége elégedett szolgáltatójával, nagyon kevesen gondolkodnak váltásban. Mivel azonban – hívják fel a figyelmet a BellResearch elemzői – a váltások sokszor impulzívak, a versenytársak kedvező (csomag)ajánlatainak sokan nem tudnak ellenállni, a közvetlen megkeresések pedig hatékony fegyvernek bizonyulhatnak az előfizetőkért folyó, mind élesebb és mind keményebb harcban.