Piackutatás

Nem ér el akármeddig (forrás: claylamax.com)
Nem ér el akármeddig (forrás: claylamax.com)
Forrás: www.caylamax.com

El nem múló vezetékes

Míg 2003-ban a legalább 15 évesek háromnegyede kezdeményezett hívást vezetékes telefonról a megelőző három hónapban, öt évvel később már csupán a fele, 2009-ben pedig a csökkenő trend stagnálásba fordult – kérdés, mennyire maradhat tartós ez az állapot.

A vezetékestelefon-piac folyamatos zsugorodása mellett a szolgáltatók számára mindenképpen bizakodásra adhat okot, hogy a 15 éves vagy idősebb hazai lakosság közel fele úgy véli, hogy az ilyen típusú szolgáltatásra mindig is szükség lesz. A BellResearch a Magyar Infokommunikációs Jelentésben éves rendszerességgel méri fel a piacot, azonban nem csupán a telefonhasználati szokásokat leíró „kemény” mutatókat méri, hanem azt is, miképp ítélik meg az emberek a telefónia jelenét és jövőjét.

 

Bizalmat kelt

A kutató- és tanácsadó cég kilenc éve folyó felméréssorozatának legutóbbi eredményei azt mutatják, hogy minden második megkérdezett kifejezetten nem ért egyet azzal, hogy a vezetékes telefon felett eljárt volna az idő, sőt, 38 százalékuk számára bizalomkeltőbb, ha valaki nemcsak mobilon, hanem vezetékes telefonon is elérhető. Az attitűdök szintjén érzékelhető, hogy a lakosság fele továbbra is komolyan igényli a helyhez kötött, vezetékes telefóniát.


Amennyiben szembeállítanánk egymással a vezetékes és mobiltelefont, a felmérés eredményei szerint ötből négyen tudnának érveket hozni a vezetékes telefon mellett is. A leggyakoribb indoknak a könnyebb kezelhetőség számít, ami a használati szokásokat (és megszokásokat) nézve főként az idősebb korosztály számára lehet döntő momentum – mutatnak rá a BellResearch kutatói.

A kérdés relevanciáját növeli, hogy a vezetékes telefon használati aránya az idősebb korosztály körében magasabb az átlagnál: míg például a 60 évnél idősebbek 56 százaléka indított hívást az adatfelvételt megelőző három hónapban, addig ugyanez az arány a 15–24 éves korosztályban csupán 47 százalék. Egyedül a 60 év felettiek esetében figyelhető meg az, hogy ma még magasabb arányban használják a vezetékest, mint a mobiltelefont. Ezt egyébként érzékelik a gyártók is; egyre többet lehet hallani arról, hogy kifejezetten idősek számára fejlesztenek ki könnyen kezelhető, egyszerű végberendezéseket.

ICT-report

Téma: A lakosság fixtelefon-használati szokásai

Tartalom: technológiák és megoldások, távközlési szolgáltatók ismertsége; általános, otthoni, munkahelyi és nyilvános vezetékestelefon-használat; internetes telefonálás, hívókártya-használat; érzékelt változások, fix vs. mobiltelefónia.

Információk: www.ictreport.hu

 

Az otthonról hívást kezdeményezők harmada legalább napi egyszeri alkalommal felemeli a vezetékes telefonkészülék kagylóját. Az emberek – saját becslésük és bevallásuk szerint – egy szokványosnak tekinthető héten átlagosan 7-8 vezetékes hívást kezdeményeznek. Érdemes azonban tudni, hogy a napi háromnál több hívás már kifejezetten ritkának számít, mindössze a releváns válaszadók tizedére jellemző – derül ki a jelentésből.

 

Odafigyelnek

Az elmúlt egy évben a vezetékes telefont használók túlnyomó többsége (83 százaléka) nem tapasztalt változást saját telefonhasználati rutinját tekintve. Ennek ellenére a vezetékestelefon-számla csökkentése iránti vágy az emberek többségénél – kimondva vagy kimondatlanul – jelen van. A kutatás eredményei szerint 62 százalékuk figyel például arra, hogy a vezetékes számokat ne mobilról hívja. Jelentős részük ugyanakkor arra is ügyel, hogy bizonyos hívásirányokat egyáltalán ne is tárcsázzon otthonról, a háztartás szempontjából költséghatékony megoldásként azokat inkább a privát vagy céges mobilról, esetleg a munkahelyi vezetékes telefonról hívják.

A spórolás egy másik módja egyenesen azt diktálja, hogy a vezetékes telefonról gyakorlatilag nem vagy csak ritkán kezdeményezzenek hívást, s az előfizetést inkább csak a vezetékes elérhetőség miatt tartsák fenn. A kutatási eredmények szerint ugyanis minden második, otthoni vezetékes telefonnal rendelkező például bizonyos időszakokban szinte egyáltalán nem is használja a szolgáltatást.