Piackutatás

25_digital-television
Forrás: -
Tévé rulez

Egyre laposabb, okosabb

Gyors ütemben emelkedik a korszerű készülékek aránya, ami a médiafogyasztási szokásokra is kihat; a fizetős tévészolgáltatások piacát kevésbé a bővülés, sokkal inkább a versenyző ajánlatok hajtják.

Hatmillió felett jár a hazai háztartások tévékészülék-állománya – számol be a Magyar Infokommunikációs Jelentés. A BellResearch 2001 óta futó kutatássorozata évente méri fel a lakosság szórakoztatóelektronikai és multimédiás eszközeit, valamint ezek használatáról is átfogó képet ad.

A Jelentés legutóbbi adatai szerint elterjedtségét tekintve a televízió stabilan őrzi első helyét a hírközlési és infokom-eszközök mezőnyében, megelőzve a mobiltelefont, a rádiót, valamint – évről évre csökkenő, de még mindig jókora előnnyel – az internetet és a pc-t. A magyarországi otthonok 98 százalékában található tévé, sok helyütt nem is egy: majd’ minden második háztartásban kettő vagy több készülék is üzemel, átlagosan mintegy 1,6 darab.

 


 

 

Tévélaposodás

Az elmúlt években a technológiai fejlődés nyomán a „lapos” tévék kiszorították a piacról a katódsugárcsöves készülékeket. Ezt a trendet a lakosság használatában levő eszközállomány is követi, az élettartamnak és a cserélődési időszaknak megfelelő ráhagyással. Noha a készülékek többsége még hagyományos képcsöves, az lcd-, led- és plazmatévék aránya gyors ütemben nő, összességében már az állomány bő negyedét teszik ki (beleszámítva a második, harmadik készülékeket is). A penetrációs mutató még magasabb, tízből három háztartásban van már lapos tévé. (A led-tévé olyan lcd-tévé, amelyben led adja a háttérvilágítást. A plazmatévé gyártását már az „atyja”, a Panasonic is megszüntette. – A szerk.)

A korszerű készülékek számos új, „okos” funkciót is nyújtanak, ami egyre inkább elmossa a határt a különböző platformok között, mind az eszközök, mind a médiafogyasztási szokások szempontjából. A lapostévék mintegy fele alkalmas képek és filmek lejátszására usb-tárolóról, illetve internetkapcsolattal lehetővé teszi a netböngészést a tévén, így az online filmnézést is. Nem meglepő, hogy a dvd-lejátszók elterjedtsége már nem nő, és a médialejátszók elterjedtsége is stagnál.

ICT-report

Téma: Lakossági tv-multimédia szolgáltatások

Tartalom: tv-készülékek, multimédia-eszközök, filmnézés és -kölcsönzés, paytv, csatornatípusok és -preferenciák; digitális és hd televíziózás, vod, ismeretek és attitűdök, funkciók, igények és árérzékenység; penetráció, piacméret, részesedések; piaci helyzet, trendek, tervek, prognózisok.

Információk: www.ictreport.hu

Szolgáltatások

A magyar háztartások mintegy 82 százaléka a vesz igénybe valamilyen fizetős tévészolgáltatást, legtöbben vezetékes (catv vagy iptv) platformon. A második helyen a műholdas (dvb-s) technológia áll, míg a „fizetős” földfelszíni adás (dvb-t) penetrációja egyelőre alacsony.

A paytv-ellátottság az elmúlt időszakban is nőtt, de a kétezres évek dinamikus növekedéséhez képest jóval lassabban. A piacra nem a bővülés, hanem a szolgáltató- és–vagy platformváltás jellemző. Szereplői értéknövelt szolgáltatásokkal igyekeznek megőrizni a versenyben erodálódó arpu-t (átlagos bevételt egy használótól – a szerk.), így a 2009 utáni stagnáló évek után a szolgáltatói bevételek ismét növekedni tudtak.