Piackutatás

tv
Forrás: ITB

Egy háztartás – egy csomag

Leggyakrabban a televízióra mint központi elemre épülnek a háztartási szolgáltatáskombinációk.


 

 

A BellResearch 2001 óta futó kutatássorozatának eredményei azt mutatják, hogy a háztartások évről évre átlagosan egyre több távközlési szolgáltatást vesznek igénybe, ráadásul mind nagyobb arányban csomagban, azaz ugyanattól a szolgáltatótól, egy szerződésben rendelik meg. Míg 2008-ban a megkérdezettek mindössze egytizede, 2010-ben pedig kicsivel kevesebb mint harmada vett igénybe legalább két távközlési szolgáltatást ebben a konstrukcióban, addig a legutóbbi, 2011-es adatfelvételnél már 40 százalékra tehető ez az arány.

ICT-report

Téma: Csomagképzés és konvergencia a lakossági távközlésben

Tartalom: fix- és mobiltelefónia, internet, pay-tv; távközlési szolgáltatások penetrációja, szolgáltatói kapcsolatok; infokom-szolgáltatáscsomagok elterjedtsége, összetétele, lakossági attitűdök; preferált szolgáltatók, tervek, trendek.

Információk: www.ictreport.hu

Ezt a felfutást a bővülési problémákkal küzdő lakossági távközlési piacon a szolgáltatók közötti fokozódó verseny hajtja – mutatnak rá a BellResearch elemzői. A növekedés egyre inkább csak a versenytársak rovására lehetséges, aminek egyik fontos eszköze, és ezzel a piac meghatározó jelensége, a „bundling”, a szolgáltatások kombináltan történő értékesítése. A csomagokkal a szolgáltatók igyekeznek minél több módon jelen lenni a háztartásokban, a meglévő ügyfeleiket megtartani, illetve a kedvezményekkel újakat szerezni; a többletszolgáltatások pedig segítenek növelni (vagy legalább szinten tartani) az egy előfizetőre eső árbevételt.

Többféle aspektusból is vonzók a kombinált konstrukciók az ügyfelek számára. Az árelőny – a szolgáltatások együtt olcsóbbak, mint külön-külön – triviális és közvetlen hasznot jelentő szempont, de a kutatásban meginterjúvolt háztartások nagy része számára az egyszerű, átlátható szerződéskötés és számlázás, és az egykapus ügyintézés is pozitív értéket képvisel.

De a csomagok igénybevétele nem csak előnyökkel járhat. Az észlelt vagy vélt hátrányok, visszatartó erők között szerepel az egy szolgáltatótól való nagyobb függőség, a kötöttségből adódóan nehezebb szolgáltatóváltás, valamint a családi kassza menedzselése szempontjából némiképp korlátozó, nagyobb összegű számla is. Fontos azonban megjegyezni, hogy a megkérdezettek 40 százaléka szerint a csomagok igénybevétele semmilyen szempontból nem jelent hátrányt.

Tipikusan a televízió köré rendeződnek a lakossági csomagok, az esetek 85 százalékában ez az egyik szolgáltatási elem. Ebben komoly szerepe van annak, hogy a háztartások számára általában ez a legfontosabb komponens. A csomagolást először a tévéműsor-szolgáltatást (is) nyújtó kábeloperátorok vezették be, több szempont is magyarázza tehát a magas belső penetrációt. A két legnépszerűbb kombináció a televíziót és a vezetékes internetet, illetve az előbbiek mellett harmadik szolgáltatásként a fixtelefont foglalja magában.

Számos lehetőséget tartogatnak a távközlési csomagok. De a központi elem a jövőben is a tévé és az internet lesz, a vezetékes telefon addicionális komponens marad – mutat rá a BellResearch. Ezeket a preferenciákat azok a csomagok írhatják át, amelyekben megjelenik a mobil komponens, ezen belül is kifejezetten a telefon (hang).

Reflexió

Bodon Ildikó, b2b igazgató, UPC Magyarország: „Megerősíthetjük, hogy az utóbbi néhány évben a business szegmensben is mindinkább igény mutatkozik a csomag típusú termékekre. Ezek egyszerűségét, komfortját a vállalkozások döntéshozói már megtapasztalhatták saját háztartásukban. A szolgáltatók közötti verseny tehát e területen is élessé vált. A termékcsomagok ára természetesen fontos vásárlói szempont, azonban az igény szerint elérhető telefonos és személyes ügyfélszolgálat hatékonysága, a garantált szolgáltatási minőség, továbbá a csomagtermékekkel elérhető egyéb pluszszolgáltatások (telefonkonferencia, saját vállalati domén, tárhely-szolgáltatás, fax-email, wifi) reprezentálják a termékkombinációk valódi ár/érték arányát. Tapasztalataink azt mutatják, hogy a UPC Business csomagok népszerűségének egyik oka az imént leírtakban keresendő. A közép- és nagyvállalati szegmensekre is igaz, hogy több szolgáltatás iránt érdeklődnek és ezáltal nagyobb kedvezményt várnak el megrendelés esetén.”