Piackutatás

Duplázó mobilnet

Az internet-előfizetéssel rendelkező gazdálkodó szervezetek kilenctizedénél megjelenik valamilyen vezetékes technológia, miközben minden ötödiknél már mobilinternet-kártyát (is) találunk.

ICT-report

Téma: Üzleti internetszolgáltatás

Tartalom: internetpenetráció, szervezeten belüli elérések; piacméret és piacszerkezet, szolgáltatói kapcsolatok, bevételek és részesedések; dsl, kábelnet, mobilinternet, bérelt vonal, hozzáférési technológiák; beszerzés, lemondás, bővítés.

Információk:www.ictreport.hu

A legalább egyfős vállalatok és intézmények továbbra is elsősorban a dsl típusú internetkapcsolatokra építenek, kétharmaduknál található erre a technológiára épülő hozzáférés – olvasható a Magyar Infokommunikációs Jelentés legfrissebb kiadásában. A kisebb cégek esetében jelentős még a kábelinternet, a nagyoknál pedig a bérelt vonali elérések elterjedtsége. Minél nagyobb egy szervezet, annál valószínűbb, hogy több technológiára is előfizetnek – mutat rá a BellResearch elemzése. Míg például a legalább 250 főt foglalkoztató cégek kétharmadánál több megoldás is biztosítja a világhálóhoz történő kapcsolódást, addig ugyanez az arány a kis- és középvállalatoknál 35 százalék, a mikrovállalati szegmensben pedig 9 százalék körüli. A leggyakoribb „párosításnak” a dsl és a mobilinternet számít.


A kutatássorozat idei eredményeiből kiderül, hogy az elmúlt egy év nyertese egyértelműen a mobilinternet, és ezzel együtt a mobiloperátorok. A nagyvállalatok háromötödénél, a középvállalatok kétötödénél, de már a mikrovállalatok 18 százalékánál is találunk mobilnetes pc-t. Az intézmények a vállalatokhoz képest kissé tartózkodóbbak, körükben 12 százalék a mobilnetes kártya elterjedtsége.

A kizárólag internet-hozzáférésre használt kártyák száma egy év alatt megduplázódott. A szegmens bővülése az egész piacra kedvező hatást gyakorolt, az előfizetői szám összességében mintegy ötödével bővült. A hangsúlyok változását jól mutatja, hogy a teljes üzleti szférában a mintegy 180 ezer vezetékes internet-előfizetésre ma már több mint 100 ezer mobilinternet-kártya jut – áll a kutatásban.

Reflexió

A Magyar Telekom nagyvállalati szegmensében (melynek ügyfélkezelését a KFKI Zrt. végzi) a mobilinternet terjedése stabil és dinamikus, a vállalatok egyre jobban érzik az ebben rejlő lehetőségeket – mondja Mohácsi László, a KFKI Zrt. értékesítési igazgatója. – Nagyvállalati ügyfeleink körében a legalább 50 megabájt benne foglalt adatmennyiséget tartalmazó mobilinternet-csomaggal rendelkező előfizetések aránya immár megközelíti a 25 százalékot.

A mobilinternet által kínált mind nagyobb sávszélesség teljes mértékben támogatja az üzleti alkalmazások fejlődését – folytatja a szakember. – Számos nagyvállalat dolgozói használják nap mint nap hordozható számítógépeken (és egyre gyakrabban okostelefonokon is), mobil adatátvitel segítségével az üzleti folyamatokat támogató megoldásokat. A piacon jól megfigyelhető azoknak az alkalmazásfejlesztő cégeknek az erősödése is, amelyek mobil adatátvitelre támaszkodó vállalati alkalmazásokat szállítanak mobileszközökre.

A mobilnet adatkapcsolati megbízhatóságának egyéb szélessávú megoldásokkal szembeni összehasonlítása is többségében kedvező: ugyan a megkérdezett döntéshozók ötöde nem tudta megítélni, a többiek csak kisebb hányada (30 százalék) szerint marad el megbízhatóságban a vezetékesétől, a mobilnet minősége minden második válaszadó szerint legalább ugyanolyan szintű.

A kutatás eredményei szerint a 2009/2010-es terminusban a vezetékes internetkapcsolatok száma stagnált, ami az internet-hozzáférési piac telítődésére, illetve a mobil szélessáv helyettesítő hatására vezethető vissza. Míg a nagyobb szervezetek esetében inkább a kiegészítő jelleg dominál, addig az 1–9 fős cégeknél a helyettesítés a meghatározó – mutatnak rá a BellResearch elemzői.