Piackutatás

Távközlési piaci szereplővel bővít a GTS.     (forrás: wordpress.com)
Távközlési piaci szereplővel bővít a GTS. (forrás: wordpress.com)
Forrás: wordpress.com

Becsomagolt szolgáltatások

A távközlési szolgáltatáscsomagok igénybevételét elsősorban a mennyiségi kedvezmények motiválják. A legnyomósabb ellenérv ugyanakkor a túlzott függőség kialakulása, illetve az ebből fakadó kiszolgáltatott helyzettől való félelem.

ICT-report

Téma: Távközlési outsourcing, bundling és konvergencia

Tartalom: távközlési outsourcing igénybevétele; infokommunikációs szolgáltatások integrálásának lehetőségei; jelenlegi szolgáltatások keresztösszefüggései, szolgáltató-preferenciák; félelmek, árérzékenység, igények és kereslet-előrejelzés; fix-mobil integráció, ip alapú megoldások.

Információk: www.ictreport.hu

A vállalkozások által igénybe vett szolgáltatás-portfólió leggyakrabban (az esetek harmadában) a vezetékes telefont, az internetet és a mobilhangot tartalmazza. A csomagolásban az első két elem megkerülhetetlen, de a mobil hang bekapcsolásában szintén komoly potenciál rejlik. Utóbbi szerepét az is erősíti, hogy mind a mobiltelefon, mind a mobilinternet egyre nagyobb szeletet hasít ki a távközlési büdzsékből – áll a BellResearch elemzésében.

A távközlési szolgáltatáscsomagok penetrációs mutatója a vállalati szegmensben 23 százalék körül alakul, ugyanakkor a 10 főnél többet foglalkoztató cégek esetében ennél lényegesen magasabb: ezeknek a társasvállalkozásoknak közel kétötöde vesz igénybe bundled konstrukciót. A közép- és nagyvállalatok esetében egyre inkább jellemző, hogy a szolgáltatók egyetlen, komplex, ún. integrált ajánlattal igyekeznek lefedni a cégeket.


A kisebb cégeknél sokszor a multiplay-képes kábelplatform jelenléte segíti a bundled irányába történő elmozdulást. Az adatkommunikációs piac rendkívül koncentrált, így jellemzően inkább a nagyobb vállalatok számára potens, az ezzel a szolgáltatással bővített csomagajánlatok főként egy szűkebb kör számára lehetnek vonzók – olvasható a BellResearch által készített Magyar Infokommunikációs Jelentésben.

Reflexió

„Tapasztalataink alapján a vezetékes hang-, adat- és internetszolgáltatások kapcsolódnak össze természetes módon. Ugyanakkor már látszanak azok a törekvések – elsősorban a domináns piaci szereplő hatására –, hogy ezekbe a csomagokba bevegyék a mobil-, illetve újabban az informatikai szolgáltatásokat is. Ugyanakkor a még több szolgáltatás ’becsomagolása’ tovább erősíti az ügyfelek félelmét attól, hogy rossz alkupozícióba kerülnek” – mondja Bodon Ildikó, a UPC b2b-igazgatója.

„Az ügyfelek számára a legnagyobb vonzerőt a csomagok valóban kedvező ára jelenti, ám veszélyes csupán az árral versenyezni. Ilyenkor a szolgáltató előbb-utóbb óhatatlanul eljut arra a pontra, amikor már nehezen tud valóban jó minőséget kínálni. Ezért sokkal kifizetődőbb – és mi is ezt az utat követjük – a nagyfokú rugalmasság, a szolgáltatások modularitása, az ügyfelek speciális igényeinek minél teljesebb kiszolgálása, és korántsem utolsósorban a minőség garantálása. Ez utóbbi alatt pedig nemcsak a kínált szolgáltatások minőségét kell érteni, hanem az ügyfélkiszolgálás minőségét is: hibakezelés, ügyfélszolgálat, sla-szintek.”

A szolgáltatók küzdelme mellett a szolgáltatási platformok versenye szintén a bundled konstrukciók számára tapossa ki az utat. Az ip alapú integrált adat-hang hálózatok előnyeit egyre több helyen ismerik fel. A folyamatot az is elősegíti, hogy a megoldás tökéletesen megfelel a vállalatok egyre magasabb szintű költséghatékonysági elvárásainak.

A szolgáltatáscsomagok jövőbeli potenciáljára ugyanakkor korlátozó tényezőként hat a „nem közvetlen” előfizetések jelenléte, hiszen ezeknél az ügyfeleknél a több szolgáltatótól igénybe vett szolgáltatás-portfólió egyetlen szolgáltatóhoz migrálása komoly akadályokba ütközhet – mutatnak rá a BellResearch kutatói.