Piackutatás

okostelefon
Forrás: cbsi.com.au

Anziksz Telefóniából

Jelentés az üzleti vezetékes hangpiacról: ebben az évek óta csökkenő képet mutató szegmensben a 2009–2010-es terminusban a pstn-hangcsatornák állománya zsugorodott, míg a voip-előfizetések száma arányaihoz mérten jelentősen megnőtt.

ICT-report

Téma: Fixtelefónia az üzleti szegmensben

Tartalom: cs-cps, hagyományos analóg és isdn telefónia, kábeltelefónia, voin, szolgáltatói voip; technológiák penetrációja, vonalszám, szolgáltatói kapcsolatok, kiadások; részesedések, piacméret, szolgáltatóváltás, technológiai migráció, kiadáscsökkentés.

Információk: www.ictreport.hu

A hazai társas vállalkozások közel 60 százaléka rendelkezik fixtelefon-előfizetéssel – derül ki a BellResearch által készített Magyar Infokommunikációs Jelentés legújabb elemzési moduljából. A válaszadók több mint kétötöde szerint cégük tevékenysége nagymértékben a vezetékes telefonra utalt. Míg a 10+ fős vállalatok körében szinte teljes ellátottságról beszélhetünk, addig az 1–9 fős mikrovállalatoknak csak a fele előfizető.

A 2009–2010-es terminusban az üzleti vezetékes hangpiacon a pstn-hangcsatornák állományának zsugorodásával szemben a voip-előfizetések markáns bővülése a jellemző. A trendet azonban továbbra is a hagyományos vezetékes telefónia szabja meg, mivel a szervezetek fix, beszéd célú infrastruktúrája meghatározó módon pstn alapú – mutatnak rá a BellResearch kutatói.


 A közvetlen előfizetők aránya a pstn-telefónia esetében közel 50 százalék. A kábeltelefon-szolgáltatás elterjedtsége a mikrovállalkozási szegmensben a legmagasabb, 4 százalékra tehető; a szolgáltatói voip-megoldások penetrációja 2 százalék körüli értéket mutat.

Reflexió

„A BellResearch kutatásában kimutatott trendekkel szembesülünk mi is a Magyar Telekom Vállalati Szolgáltatások Üzletágánál, állományunk évről évre csökken – nyilatkozta Papp István, a T-Systems vezetője. – A piacon tapasztalható kiváró magatartás miatt azonban az előfizetéseink megtartása a tavalyi évhez képest javult.

Meglévő előfizetéseink döntő többsége egyébként még analóg vagy isdn, viszont a vállalati szegmensben elkezdődött az úgynevezett ip-migráció. A voip-csatlakozások markáns bővülése már idén jellemző, jövőre viszont ezen a területen a beszédcsatornák megduplázódását várjuk. Az igazán dinamikus váltás a kis- és középvállalati ügyfélkörben figyelhető meg.

Ebbe az irányba mutat a technológiai trendek alakulása is, gondoljunk csak a saas-szolgáltatások terjedésére. Ezeket a szolgáltatásokat a vállalatok csak egy megfelelő infrastruktúra birtokában tudják igénybe venni; a hangátvitel mellett adat-összeköttetésekre és internetkapcsolatra van szükségük. Így a megoldást számukra a legköltséghatékonyabb ip alapú integrált szolgáltatások jelentik.”

Az üzleti vezetékes hangpiac 2003 óta folyamatosan csökken, a zsugorodás mértéke évről évre nő. A folyamat irreverzibilis, legfeljebb az apadás dinamikája tompítható. A válság a fenti folyamatokat jóllehet erősíti, de semmi esetre sem határozza meg azokat. A költségmegtakarítási nyomás a vállalatok tevékenységében erőteljesen mérsékli a fixtelefónia relevanciáját – mutatnak rá a BellResearch elemzői. A szervezetek várhatóan egyre kevesebb percet forgalmaznak majd a hagyományos vezetékes hálózaton, és a verseny hatására a tarifák további mérséklődésére lehet számítani, mivel a rendszeresen szerződésmegújításra kényszerülő szolgáltatók – főként a nagyobb alkuerejű szegmensek esetében – csak csökkenő árakon tudják ügyfeleiket megtartani. Ugyanakkor – olvashatjuk a Magyar Infokommunikációs Jelentésben – ügyfélszám tekintetében a fixről mobiltelefóniára történő erőteljes migráció a jövőben sem várható, hiszen tízből kilenc válaszadó nem tartja elképzelhetőnek, hogy cégük vezetékes telefonvonalait mobiltelefon-előfizetésre váltsák.