Piackutatás

A Jelentés – és háttere

A Magyar Infokommunikációs Jelentés kutatási eredményeiből készített cikksorozatunk nyolcadik évfolyamának végén a kulisszák mögé pillantunk, bemutatva, hogyan készül a terület legátfogóbb hazai kutatása.

Az átfogó kutatássorozatot a BellResearch az infokom-piacok hazai kutató és tanácsadó specialistájaként 2001-ben indította, hogy éves rendszerességgel átfogó képet adjon a hazai piacokról. A Magyar Infokommunikációs Jelentés a vállalati, az intézményi és a lakossági szegmensben vizsgálja az informatika, a távközlés és az internet, valamint az ezekhez egyre szervesebben kapcsolódó határterületek piacait.

„A Jelentést átfogó kutatásként indítottuk el, amely rendszeresen, megbízhatóan és szakértői interpretációval ad képet a piacok helyzetéről és mutatja be a trendeket. Olyan információforrásnak szántuk, amely hatékonyan alkalmazható stratégiák és döntések megalapozására” – mondja el Jakab Áron, a BellResearch partnerkapcsolati igazgatója a 2001-es kezdetekről.

 

Információs sztenderd

A kutató- és tanácsadó cég felméréssorozata a legnagyobb ilyen jellegű hazai kutatás. A Jelentés iparági konszenzus igényével, egyfajta sztenderdként készül. A legnagyobb vállalatok mellett a saját kutatási lehetőségekkel vagy gyakorlattal nem rendelkező, kisebb cégek is használják az eredményeket, és a BellResearch is számos célzott kutatásában alapoz az átfogó piaci adatokra.

„A Jelentésnek egyfajta piacnevelő, szemléletformáló szerepet is szántunk, hogy mind több vállalat stratégiájába és döntéshozó gondolkodásába épüljenek be a kutatásból származó piaci információk” –  árulja el a kutató szakember.

 

Szakértői szemlélet

A Jelentés a keresleti oldalt vizsgálja integráltan és szakértői szemléletben: a tényleges eszközállományt, a megvalósult projekteket és a döntéshozók konkrét terveit elemzi objektív módon, függetlenül a kínálati szereplők szándékaitól és várakozásaitól.

Míg az ad hoc kutatások egyetlen megrendelő számára és szemlélete, igényei szerint készülnek, a Jelentés úgynevezett szindikált elemzés, amely a széles piacnak készül. „A módszertan, az elemzés szempontrendszere és a besorolások kialakításánál szem előtt tartottuk, hogy a legtöbb piaci szereplő számára azonnal alkalmazhatóak legyenek az elemzések, emellett az általánostól eltérő szegmentációra, illetve speciális összefüggések vizsgálatára is lehetőség van az adatok egyedi igények szerinti újraelemzésével” – világít rá Jakab Áron.

A komplex kutatás gyakorlatilag a teljes naptári évet átfogja. Az előkészítés során a kutatók a piac vezető szereplőivel egyeztetik és aktualizálják a tartalmat. Az elemzések tematikája a sztenderdek megtartásával évente követi a piaci változásokat, helyet biztosítva az újdonságoknak és a „forró” témáknak is.

„Az adatfelvétel során hat hullámban összesen több mint 6000 interjút készítünk vállalati és intézményi döntéshozókkal, illetve háztartásfőkkel és egyéni felhasználókkal. Több mint százan dolgoznak a projekten. A nagy mintás adatfelvételek pontosan tervezett, rétegzett mintavétellel és többdimenziós statisztikai súlyozással képezik le az alapsokaságokat” – ismerteti a BellResearch igazgatója.

 


 

 

Adattömegből stratégiai információk

Az egyes üzleti és lakossági piacokat bemutató elemzések a statisztikusok és kutatók munkája nyomán készülnek el a hatalmas adattömegből. A modulok mellett a BellResearch tanácsadói négy szakértői összefoglaló elemzésben mutatják be a piacokat és értelmezik a trendeket aggregált szinten, ami további hozzáadott értéket jelent a stratégiai alkalmazásban. A Jelentés moduljai meghatározott „menetrend” szerint készülnek el és kerülnek a megrendelőkhöz, akik igényei szerint aztán a kutatók egyedi másodelemzéseket készítenek.

A Magyar Infokommunikációs Jelentés következő, tizenharmadik évfolyamának első moduljait augusztusban kapják meg a megrendelők a piac legfrissebb adataival. A BellResearch betekintő elemzéseiből az itbusiness is ízelítőt ad a Jelentésből.