Path

Biás Csongor, Startup Hungary
Biás Csongor, Startup Hungary
Forrás: ITB
Új lehetőségek nyílnak meg a startupperek számára

Demokratizálódik az információszerzés és a kapcsolatépítés

Otthonról, egy kényelmes fotelből is be lehet kapcsolódni idén a startup-ökoszisztéma legfontosabb eseményeibe, egy-egy jól átgondolt kérdéssel pedig a hazai startupperek is felhívhatják magukra a befektetők, cégalapítók figyelmét. Az online, illetve hibrid konferenciák szervezői kiemelt figyelmet fordítanak az interaktivitásra is.

Közel félmilliárd dollár: becslések szerint nagyjából ekkora közvetlen bevételkiesést jelentett, hogy kicsit több mint egy éve elmaradt a mobilipar legnagyobb éves rendezvénye, a barcelonai Mobile World Congress. Ebben az összegben ugyanakkor még nincs benne a helyszínen történt találkozások, megbeszélések és azokból létrejött üzletek értéke, vagyis a végső számla ennél jóval magasabb lehet. Az Oxford Economics 2018-as tanulmánya szerint az üzleti események – főleg konferenciák – közvetlen és közvetett gazdasági hatása elképesztő. Az elemzés szerint éves szinten összesen mintegy 1,5 milliárd ember vesz részt ezeken a rendezvényeken, a közvetlen és közvetett költés elérheti a 2500 milliárd dollárt, míg a globális GDP-hez való hozzájárulásuk 1500 milliárd dolláros lehet. Szintén megdöbbentő adat, hogy közvetve vagy közvetlenül 26 millió ember munkahelye függ ezektől a rendezvényektől.

 

Alacsonyabb belépési küszöb

Már ezek az adatok is mutatják, hogy mekkora jelentőségűek a konferenciák az üzleti élet minden területén, és akkor még az egyik fő funkciójukról a kapcsolatépítésről és az ezáltal megvalósult további üzletekről még nem is ejtettünk szót. Nos, egy ideig úgy tűnt, hogy a koronavírus-járvány elsöprő erejű ütést vitt be ennek a szektornak, azonban az alkalmazkodás és a változás ezen a területen is megkezdődött. Most már ott tartunk, hogy bár a személyes találkozók továbbra sem jöhetnek létre, lehetőségeink köre sokkal szélesebb, mint akár másfél éve gondoltuk.

A konferenciák ugyanis átköltöztek a virtuális világba, ami a tér és idő jelentette korlátok eltűnésével járt, jóval alacsonyabbra került a belépési küszöb. „Demokratizálódik az információk elérése és a kapcsolatépítés, illetve jóval alacsonyabb lett a belépési küszöb”, mutatott rá Biás Csongor, a Startup Hungary elnöke, akinek a „First Monday” eseményeik szervezése és megrendezése kapcsán személyes tapasztalatai is vannak az online konferenciák világáról. A szervezet virtuális rendezvényei során a „Hopin” nevű, 2019-ben Londonban alapított startup platformját használja, amely amellett, hogy lehetővé teszi az előadások, illetve a panelbeszélgetések megtartását, networking élményt is kínál. Bár némi vállalkozókedv nem árt hozzá, a megoldás képes „vakrandik” összehozására is, összekötve azokat, akik a rendelkezésre álló információk alapján üzleti szempontból érdekesek lehetnek egymás számára.

Hódít a Clubhouse

Jól érzékelteti, hogy mekkora igény van a piacon a virtuális konferenciákat támogató megoldásokra a már említett Hopin esete, amely mindössze két év alatt átlépte a kétmilliárd dolláros értékelést. Az egyik új „sztár” most a Clubhouse. A Szilícium-völgyből indult platform több különlegességgel is kitűnik a kommunikációs megoldások, illetve a klasszikus közösségi médiás felületek közül. Egyrészt egyelőre csak meghívóval lehet bekerülni, emiatt pedig rövid idő alatt igen népszerű lett a vállalkozók és az üzleti elit körében. A másik specialitása, hogy a platformon nem a csetelésen (szöveges üzenetváltáson), hanem az „élő” beszélgetésen van a hangsúly.

Biás Csongor közlése szerint a megoldás használata futótűzként terjed a nemzetközi startup-ökoszisztémában, tavaly tavasz óta számos ismert befektető és cégalapító kezdte el használni. A beszélgetéseket pedig úgy kell elképzelni, mint egy interaktív podcastot, és ha valaki úgy érzi, szeretne hozzászólni, akkor azt azonnal megteheti a világ bármely részéről.

„A közép-kelet-európai régió nagy előnye, hogy azok a technológiai központok, ahol már létezik viszonylag erős startup-közösség (Prága, Bécs, Budapest, Pozsony), közel vannak egymáshoz. Ennek ellenére mégsem alakultak ki erős kapcsolatok és hálózatok. A mostani helyzet arra is lehetőséget kínál, hogy ezen változtassunk. 2020. februári eseményünkön például a Pozsonyban létrehozott Slido alapítója volt a vendégünk, a céget a múlt év végén vásárolta fel a Cisco. Az ő esetük azért is érdekes, mert a technológiájuk abban segíti a kommunikációs platformok működtetőit, hogy még interaktívabb lehessen egy-egy esemény”, mondta el Biás Csongor.

 

Ütős kérdések

A Startup Hungary elnöke szerint a startuppereknek a mostani helyzetben még inkább érdemes a határon túlra tekinteni, ha konferenciákról van szó: érdemes kihasználni azt az előnyt, hogy lényegében megnyílt a világ, és bármilyen rendezvényhez tudnak csatlakozni. Ha pedig már ott vannak a virtuális eseményen, érdemes aktívnak lenni, egy-egy jól átgondolt és megfogalmazott kérdéssel ki lehet tűnni a tömegből. Ha találnak olyan előadót, vagy résztvevőt, aki felkeltette az érdeklődésüket, akkor kövessék a közösségi médiás felületeken, bátran vegyék fel vele a kapcsolatot. Bár remélhetőleg az év második felében már lehetőség lesz a személyes jelenlét mellett megtartott konferenciákra is, Biás Csongor szerint arra kell felkészülni, hogy a jövőben hibrid rendezvények lesznek, vagyis részben az online térben tartják majd az eseményeket.

A tervek szerint ilyen lesz például március 24-26-án a Wolves Summit, régiónk egyik legnagyobb startupos eseménye. A hagyományosan Varsóban tartott konferencia szervezői arra készülnek, hogy idén már lesznek személyes jelenlét mellett megrendezett programok a lengyel fővárosban, globálisan pedig a már említett Hopin platformon lesz elérhető a rendezvény. Pitchverseny, egy-az-egy beszélgetések, izgalmas előadások, kockázatitőke-befektetők és innovatív ötletek várják a résztvevőket majd a konferencián.

Április végén és május elején pedig érdemes lesz majd bekapcsolódni egy bécsi rendezvénysorozat, a Vienna UP’21 történéseibe. Az események április 27. és május 12. között zajlanak majd, és a szervezők ebben az esetben is azzal számolnak, hogy már hibrid formában is megtarthatnak néhány programot. A két hét alatt befektetői rendezvények és hagyományos, startup-témájú konferenciák egyaránt lesznek.