Path

Turcsán Tamás, startupguru
Turcsán Tamás, startupguru
Forrás: ITB
A startupok lesznek a COVID nagy túlélői?

Csak akkor lehetünk versenyképesek, ha innovatívak is vagyunk

A koronavírus-járvány teljesen felforgatta a startupok életét, egy új generáció veszi át az uralmat most, a COVID második hulláma alatt. Az ökoszisztéma szinte megtáltosodott, jobbnál jobb kezdeményezések kerülnek reflektorfénybe, melyeknek nemcsak a befektetők, de az állam is bizalmat szavazhat néhány hónap alatt.

A legtöbb vállalkozás számára a kényszerű digitalizáció és a munkahelyek megtartása most a legfőbb cél, így sokak számára meglepő lehet, hogy a startup-ökoszisztéma virágkorát éli a COVID második hulláma alatt. Ez nem véletlen, mivel egy startup felépítését tekintve sokkal válságállóbb szervezet: életútja minden egyes periódusát kihívásként kezeli. A folyamatos innováció egy ilyen vállalkozás lételeme, mindig kell egy új probléma, melyre reflektálhat.

A koronavírus-járvány első hullámán megizmosodva a mostani ősz már a Nagy Adaptáció ideje egy-egy komolyabb szupercsapat számára. Neve is arra utal, hogy gyorsan növekedve dinamikus irányváltásokra és folyamatos, rapid újratervezésre képes. Ha nem tudtak alkalmazkodni megtanulni tavasszal (és terméküket finomra hangolva újraszabni, értéket teremtve nap mint nap), akkor már a telet sem fogják megérni. Magában egy startupban (a világot megváltó forradalmi ötletén kívül) ugyanis az lenne a potenciál, hogy azonnal és kreatívan reagáljon minden piaci rezdülésre, fordulatra és válságra.

A mostani kényszerdigitalizáció gyakorlatilag új aranykort hozott el a jövőtechnológiát sikeresen kamatoztató fiatal vállalkozások számára. A startupos gondolkodásmód a krízishelyzetekben a hagyományos és analóg metódusok alapján működő vállalatok számára is irányt mutathat, a járvány nyerteseivé is teheti őket, még az imitálásuk is. Persze, nem szabad letagadni, nem minden startup és gazdasági szereplő éli túl a válságot, iparágfüggő, hogyan képesek az árral szemben úszni. A tőkebevonás elején álló startupok pedig sokkal előnyösebb helyzetben indultak eleve a koronavírus-járvánnyal szemben is.

 

Új magyar startup-ötlettár és agytröszt indult

A befektetők és az állam is az első hullám idején (április óta és még most is) a válságba került innovatív cégek mentőprogramokkal való megsegítésén munkálkodott (lásd Hiventures és befektető társai). Viszont csak azok kerülhettek be az ilyen, akár 30 napos befektetési programba, akik már korábban valamilyen kockázatitőke-befektetésben részesültek „előző” startupos életükben, és bizonyították, hogy piacképes ötletet dédelgetnek. Maga a „startup-társadalom” is meglépte a válság kapcsán a saját lehetőségeihez mérten, amit megléphetett: megalakult a Startup Hungary, vagyis az exitált és befektetői startupos guruk agytrösztje, akik az „észt modell” alapján szeretnék megmenteni a magyar ökoszisztémát. Egyfajta nemzeti szövetséget hoztak létre, hogy hatékonyan tudják képviselni és közvetíteni a nagyvállalatok, potenciális és leendő befektetők és állami szervek felé a startupok értékeit és valós igényeit.

RESTART2020: a koronavírus-járvány alatt is van élet

Nem pihent az agytröszt: október 12-én meg is tartották az első, RESTART2020 nevű ötletversenyük zárórendezvényét, a járvány miatt online. Itt 19 országból 500 innovátor 100 projekttel indult, 22 versenyző jutott a döntőbe. Érthető, hogy az újrakezdés köré szerveződtek a versenyző ötletek, így az elektromobilitás és az oktatás, valamint a fenntarthatóság voltak a slágertémák: hogyan lehet alternatív és startupos gondolkodásmóddal és meglepő ötletekkel újraindítani a gazdaságot világszerte.

A verseny legnagyobb tanulsága az volt, hogy az itt szereplő ötleteknek és kezdeményezéseknek valójában először nem is befektetőkre, hanem megfelelő szakmai támogatásra lenne szüksége. Ebben sokat segített, hogy a nevezés után már mentori segítséget is kaphattak, átdolgozhatták így ötleteiket akár piacképes megoldás-kezdeményezésekké a döntőre. A verseny legjobbjai befektetési lehetőséget kaptak az Intellitext-től, 3 csapat féléves Connect East Incubator programot nyert, hat projekt pedig a Grow With Google programjába kapott meghívást.

Díjazottak:

– Intellitext Investment Opportunity Award: Forest Making, PhD Journal, Hommy, LISN LISN, Screbo

– Intensive Connect East Incubation: Skeebdo, LISN, Ecolyze

– Community Award: cMenu

– Special Award: PhD Research Journalists, MYRA

– Grow with Google program: Myra, Likespace, DottedHomes, Skeebdo, ForestMaking, NaturAI IDA

Az egyik legeredetibb és igazi hungaricumnak tekinthető új őszi kezdeményezés a „hat évig álmodott” POZI.io felbukkanása. Ez Turcsán Tamás startupguru új projektje, aki megelégelte a hamvába hull ötleteket és az ifjú titánok tehetségének elpazarlását. Mert nagyban gondolkodni, és az egész Kárpát-medence tehetséggondozását tűzte ki maga elé célként már (ehhez meg is van a tapasztalata, hiszen ismeri jól a startupperek nyűgét és baját, habitusát is, régi motoros ő a szakmában).

Az alternatív és leginkább a Tinder ötletét „startuposító” POZI.io az ötleteket kapcsolja össze azok lehetséges megvalósítóival, az érdeklődő befektetőkkel és kormányzati szereplőkkel. Innovációs platform és agytröszt (think tank) is egyben, de valójában egyfajta startup-klub, amelynek az a célja, hogy a hozzájuk bekerülőket ténylegesen be is kapcsolja a nemzetközi üzleti vérkeringésbe, vagyis gondoskodik is arról, hogy ne kallódjanak el a magyar ötletek a jövőben.

Miben különbözik ez a kezdeményezés, tehetjük fel a kérdést, a Startup Maffiások mozgalmától? Egyfajta szűrőként szolgál, erre Turcsán Tamás hackathon-tapasztalata és ötletérzékenysége a garancia, másrészt az Y-generáció szája íze szerint szerveződik az egyesület, a tehetség és a valódi képességek számítanak, nem lehet blöffölni bármilyen külföldi ötlet újrahasznosításával. A „startupos Tinder” egyik legnagyobb előnye, hogy tematika alapján szerveződik, ez benne a forradalmi, össze is tudja hozni gyorsan a hasonszőrű projekteket, hiszen a tehetségtérképén rögvest meg is jelennek az új kezdeményezések, ez egyben referenciaként is szolgál másoknak.

A POZI.io sikerét jelzi, hogy röviddel az indulása után harminc országból (70 projekt és 450 startupper, ezek fele magyar) döntöttek úgy, fantáziát látnak a kezdeményezésben, de a támogatók és partnerek is megjelentek már. A cél, hogy legalább a 10 000 startuppert elérjék hamarosan, ehhez pedig meg is van a kapcsolati tőkéjük.