Path

John Ford, LogMeIn
John Ford, LogMeIn
Forrás: ITB
Több ezer dolgozó élményeinek összegzése

A távmunkát a vállalati kultúra részévé kell tenni

Az elmúlt pár hónap teljesen megváltoztatta a munka világával kapcsolatos nézeteinket. Az áttérés a napi ingázásról és az irodai létről az otthoni, hosszútávon is működtethető munkavégzésre komoly kihívásnak ígérkezett még egy olyan cégnél is, amely a távoli hozzáférést és a digitális együttműködést segítő szoftverek fejlesztésére specializálódott. Egyik napról a másikra veszítették el a vállalatok a fizikai helyek iránti igényüket, és próbáltak meg átállni a teljes digitális létre. Vendégszerzőnk John Ford, a LogMeIn műszaki alelnöke, a magyarországi irodák vezetője adja közre a cég felmérésének eredményeit.

A COVID-19 első hullámának tetőpontján több mint kétezer munkavállalót kérdeztünk meg világszerte a járványhelyzet okozta új munkavégzési paradigmáról. A legfontosabb tanulság az volt, hogy a változás már elkezdődött: az emberek 78 százaléka már dolgozott otthon különböző mértékekben, míg a munkavállalók 12,5 százaléka teljes munkaidőben dolgozott és dolgozik továbbra is távmunkában. Elképzelhető, hogy a vélemények némileg változtak, miután néhány hónapig a munkavállalóknak párhuzamosan kellett megfelelni a munkahelyi elvárásoknak, és elvégezni az otthoni teendőket, de a felmérés idején a megkérdezettek 70 százaléka azt állította, hogy el tudja képzelni, sőt, akár még szívesebben is dolgozna végérvényesen otthonról.

Érdekes volt látni a válaszokban, hogy a megkérdezettek fele akár alacsonyabb bért is elfogadna, ha teljes munkaidőben otthonról végezhetné a feladatait. Továbbá a válaszadók több mint fele úgy érezte, hogy az ingázásra fordított jelentős idő gyakran meghosszabbította munkanapjukat, sőt, az emberek 29 százaléka ebből emiatt már hagyta ott valamelyik korábbi munkahelyét.

Nemcsak a válaszok összegyűjtésével, hanem saját tapasztalatainknak köszönhetően is kijelenthetjük, hogy az otthoni munkavégzés fő előnyei a jelentősen megtakarított idő, az ingázás elhagyásából és az otthoni étkezésből fakadó jelentős költségmegtakarítás, illetve az, hogy családunkra és barátainkra több időt fordíthatunk. Az emberek a távmunkában általában boldogabbnak vagy még hatékonyabbnak érzik magukat.

 

Az érem másik oldala

Nagyon leszűkítenénk azonban az összképet, ha a szinte normává vált új munkahelyzetet tisztán pozitív színben tüntetnénk fel. Például otthon könnyebben terelődik el az ember figyelme. Válaszadóink majdnem fele azt mondta, hogy az otthoni környezet potenciális zavaró tényezői, illetve a csapatszintű kommunikáció hatékonyságának romlása a legnagyobb félelmük az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban.

Van egy tényező, amely látszólag hangsúlyosabbá vált a felmérés óta: az emberi érintkezés hiánya. Mai szemszögből talán meglehetősen alacsony aránynak tarthatjuk, de az emberek 37 százaléka azt mondta, tart attól, hogy társadalmi kötődései csökkenhetnek, amíg a szokásos irodai környezetén kívül dolgozik. A folyamatos, kényszerű otthoni munkavégzés tehát egészen más, mint a heti két vagy három napnyi, választott home office. Ezért azoknak a vállalatoknak, amelyeket foglalkoztatnak a távmunka kihívásai, a stratégia kialakítása során fel kell ismerniük olyan tényezőket, mint a társadalmi kötődés és a munkavállalók elszigeteltté válása. Ráadásul nem elég felismerni, hanem meg kell találni a megfelelő módszereket a munkavállalók támogatására minden téren. Ezen tényezők figyelembevételével a távmunka sok helyzetre jelenthet megoldást, és így a vállalati kultúra szerves részévé válhat.

 

Előnyöket erősíteni, hátrányokat leküzdeni

A LogMeIn-nél az „új normálist” hibrid munkavégzésnek hívjuk, ahol az irodák találkozási helyként szolgálnak. Ezért is szerepel a terveink között egy új irodahelyiség megnyitása Budapesten, amely sokkal jobban megfelel a csapatunk változó munkavégzési szokásainak. Úgy gondoljuk, hogy sem az iroda, sem az otthon nem ad önmagában tökéletes helyet a munkavégzéshez, ezért minden kollégának meg kell találnia és meg kell teremtenie a személyes egyensúlyt, és el kell döntenie, hogy mely feladatok kezelhetők hatékonyan az adott helyszíneken.

Az otthoni munkára történő teljes átállás megköveteli a cég alapfilozófiájának megváltoztatását. Például egy strukturálatlan videóhívás elkeserítően időigényes lehet ahhoz képest, amikor egy gyors kérdéssel átszaladunk a munkatársak asztalához, ezért el kell döntenünk, hogy egy adott eszköz a legjobb választás-e számunkra egy bizonyos munkafolyamathoz vagy sem. Mindenkinek különböző kihívásokkal kell szembenéznie, ha otthon dolgozik, melynek elfogadásához felbecsülhetetlen segítséget nyújthatnak például a rögzített értekezletek, a bekapcsolt kamerák, vagy akár némi anyagi támogatás a cégtől egy otthoni munkaállomás felállításához.

 

Az „új normális” össztársadalmi ügy

A kérdés nemcsak belső céges küldetésként értelmezhető. Miután tavasszal egy támogató akciónk keretében megtapasztaltuk, hogy a digitális életre való áttérés számos magyar vállalkozás, iskola és kormányzati szervezet számára komoly kihívást jelentett, úgy döntöttünk, virtuális közösségi teret nyitunk, és megkeressük azokat a cégeket, akik ebben a digitalizációban a LogMeIn megoldásait szeretnék használni. Meginvitáltuk ezeket a cégeket, hogy vegyenek részt a munkavégzés jövőjének megalkotásában. A cél nemcsak az otthon dolgozó kollégák összekapcsolása, hanem egy hatékonyabb és biztonságosabb irodai környezet megteremtése a digitális megoldások telepítésével. Mi úgy gondoljuk, ez méltó küldetés azon vállalatok számára, amelyek szeretnének hozzájárulni a munka világának kialakításához az „új normálisban”.