– Nemrég jelentette be a Codecool, hogy 3,5 millió eurónyi tőkebefektetést kapott,
amit
főként a további terjeszkedésre fordít majd. Vannak már konkrét célpontok?
– Igen, még idén Bukarestben nyitunk egy új iskolát.
– Nem ez volt az első, több millió eurós befektetés, amit kaptatok; a 2015-ös
rajt óta
pedig már nemcsak itthon, de Lengyelországban is vannak képzéseitek. Mik a
Codecool sikereinek összetevői?
– Nagyon fontos tényező természetesen az oktatásunk, mi szakítottunk az átlagos
informatikus képzéssel. A hozzánk jelentkezőknél a felkészültség mellett azt is
vizsgáljuk, hogy milyen a motivációjuk, illetve mennyire tudnak majd jól
dolgozni nagyvállalati közegben, alkalmazottként. Ennek megfelelően nagy
hangsúlyt helyezünk a tényleges szakmai tudás mellett a softskillek
fejlesztésére is. Az oktatás mellett a másik fontos tényező a vállalati
partnereinkkel kialakított szoros együttműködés, arra törekszünk, hogy minél
hamarabb közvetlen hatásuk lehessen az oktatás menetére. Ez azt eredményezi,
hogy amikor a képzéseinket elvégző diákok hozzájuk kerülnek, már készen állnak
a hatékony munkavégzésre.
– Túl vagy már egy rendkívül sikeres exiten és nem a Codecool az egyetlen startup
projekted.
Mit tanácsolnál azokat a fiataloknak, akik most készülnek innovatív cég
indítására?
– Fiatalon sokkal könnyebb vállalkozni, hiszen kevés az igazán nagy kockázat,
és még nem
veszíthetnek sokat, szemben egy idősebb emberrel. Mindig arra buzdítom a fiatalokat,
hogy próbálják ki magukat, de érdemes azt is figyelembe venni, hogy egy
vállalkozásnál fontos, hogy legyen olyan is, aki már látott működő céget. Ha mi
az induláskor előre tudtuk volna azt, amit 15 évvel később, akkor lehet, hogy
nem annyi ideig tartott volna, amíg eljutunk az exitig, hanem csak öt évig.
Arra viszont büszke vagyok, hogy míg a mi sztorijaink igazi dzsungelharcok
voltak, addig a következő generációnak már legalább egy ösvényt kitapostunk, és
talán a harmadik, negyedik generáció már egy „autópályán” száguldhat a siker
felé.
– Véleményed szerint mennyire ütőképes a magyar startup-ökoszisztéma?
– Magyarországon jelenleg nagyon sok forrás elérhető, nagy volumenben és sokféle
konstrukcióban. Ez azzal az előnnyel jár, hogy sokan vállalkoznak. A hátránya
ugyanakkor, hogy a következő lépések nincsenek megfelelően előkészítve sem
vállalkozói, sem befektetői oldalról. Lassan összeáll a befektetői
ökoszisztéma, de lényegében mindenki ugyanott tart, és nincs még meg a
kialakult gyakorlata annak, hogyan adják kézről-kézre a cégeket, ahogy
fejlődnek. A vállalkozások oldaláról pedig azt látom, hogy kevés az olyan
sztori, ami már a kezdetektől életképes nemzetközi szinten is. Pedig a kicsi
országoknak ez szokott az egyik nagy előnyük lenni, hogy a startupok rá vannak
kényszerítve a globális piacra történő kilépésre.