Menedzser-életmód

31_David_Karp_420
Forrás: -

Önmegvalósítás felsőfokon

David Karp esete a zseni már unásig ismert története. Ahelyett, hogy megelégedne az elérhető lehetőségekkel, inkább a saját feje után megy.

David Karp
David Karp
 

 

A Tumblr blogszolgáltató alapítója és vezetője New Yorkban született egy zeneszerző és egy általános iskolai tanár fiaként. Tanulmányait abban az iskolában kezdte, ahol édesanyja is dolgozott, innen pedig egy bronxi reálgimnáziumba került – ahonnan azonban 15 évesen kirúgták. A tanulást otthon folytatta szülei segítségével, és közben hódolhatott az információtechnológia iránti szenvedélyének. Programozási tudása olyan mértékű lett, hogy hamarosan független it-szakemberként nyújtott telefonos segítséget cégeknek.

David Karp 17 évesen fél évre Japánba költözött, hogy tapasztalatokat szerezzen. Az út és a szállás költségeit jó előre kifizette saját félretett pénzéből, így szüleinek nem sok beleszólást hagyott a dologba. Munkáját természetesen Tokióból is folytatta, úgy, hogy még munkaadói sem tudták, hogy elutazott, egészen addig, amikor egy telefonbeszélgetés alkalmával el nem szólta magát, hogy ott hajnali négy óra van. A Karpot foglalkoztató nagyvárosi gyermekneveléssel foglalkozó közösségi fórum, az Urbanbaby vezetői számára csak ekkor derült ki, hogy alvállalkozójuk még nem is nagykorú.

Karp azonban olyan jó munkát végzett, hogy a cégvezetőknek meg sem fordult a fejében, hogy más után nézzenek.

Karp it-tevékenysége közben lett figyelmes egy új, egyre többet emlegetett fogalomra, a „tumbleblogra”. A tumbleblog a blogolás egy egyszerűbb, gyorsabb és olykor személyesebb formáját jelentette. Az egyszerűségre és átláthatóságra ügyelő Karp fantáziáját beindította a dolog és alig várta, hogy valaki létrehozzon egy egyszerűsített blogplatformot. Azonban hiába várt, így végül úgy döntött, ha egyik nagy cég sem képes egy ilyen szolgáltatással előállni, létrehozza sajátját. Egyszerűen működő, átlátható és könnyen alakítható platformot képzelt el, ahol egy-két kattintással kész a bejegyzés. Az Urbanbabynél szerzett tapasztalatokat kamatoztatva Karp a felhasználók egymás felé irányuló aktivitására támaszkodva közösségivé alakította a blogolást, a követés és újrablogolás lehetőségének bevezetésével.

Munkamódszerére a fontolva haladás jellemző, alig egy évvel az indulás után befektetők másfél millió dollárt ajánlottak a Tumblr feléért, ám Karp nem akarta elveszíteni befolyását a cég felett, visszautasította az ajánlatot. A lépést úgy indokolta, hogy nyomon követte a közösségi oldalak és blogok fejlődését, és véleménye szerint túl hirtelen akartak túl nagyok lenni, ez lett a Myspace veszte is. Mint nyilatkozta, nem szeretné, ha cégét sok pénzért felvásárolná egy olyan nagyvállalat, amelynek csak a pénzszerzés a célja.

Bár az egykor kétfős cégecske azóta 73 embert foglalkoztat teljes munkaidőben, és közel 42 millió blognak ad otthont, Karp továbbra is ellenáll a befektetők rohamának. Az önállóság megszállottjaként navigál a nagyok között. De tisztában van vele, hogy a felvásárlás előbb-utóbb elkerülhetetlen lesz. Addig igyekszik olyan terméket kialakítani, amelyet jobb feltételekkel tud értékesíteni. Mint mondja, azt szeretné, ha a Tumblr más kezében is olyan cég maradna, ahol 10 év múlva is szívesen dolgozik majd.