Menedzser-életmód

30_Cell-phone-use_420
Forrás: -

Hangtár

Gyakori igény, hogy telefonbeszélgetésünket rögzíteni szeretnénk. Van, aki emlékeztetőnek, van, aki bizonyítéknak. Ez technikailag teljesen azonos követelmény, de vajon milyen személyiségi jogi kérdéseket feszeget? Ennek próbáltunk utánajárni.

Emlékszünk még detektív- és kémfilmekre, ahol terhelő bizonyítékképpen a gyanúsított környezetében hangrögzítő eszközöket helyeztek el titkosszolgálati módszerekkel? „Poloskát” raktak gyakran a telefonra is. Napjainkban, az okostelefonok korában azt hihetnénk, hogy a bejövő és kimenő beszélgetés, a közben behallatszó – árulkodó – környezeti zaj felvétele és eltárolása triviális feladat.

Valóban az is, ilyet egyből bele is tervezhettek, építhettek a telefon lapkakészletébe. De már a szolgáltatás szintjén hiába keressük (kevés kivételtől eltekintve). A gyártók és operációsrendszer-készítők kínosan ügyelnek arra, hogy az általuk „gyárilag” kínált szolgáltatást ne lehessen jogi szempontból kikezdeni. A hívott személyiségi jogát védeni kell. Nem korrekt, ha valakinek a beszélgetését az ő előzetes beleegyezése nélkül rögzítjük, tároljuk, később azt felhasználjuk.

Ez nem jelenti azt, hogy ugyanerre törvény ne kötelezné a mobilszolgáltatókat. Számukra nemzetbiztonsági okokból kötelező minden beszélgetés feketedoboz-szerű felvétele és megőrzése, hogy azt vissza lehessen keresni, a beszélgetésben részt vevők földrajzi helyének meghatározásával kiegészítve. A mobiltelefonok fényképezőgépének imitál zárszerkezethangja is ezért „kötelező” és alapértelmezésben nem is tiltható le, hogy zugfényképezés esetén a hang figyelmeztesse, akinek a számára kínos vagy sértő lenne, ha képfelvételek készülnének róla beleegyezése nélkül.

 


 

 

Az okos diktafon

Évek óta minden telefonban van hangrögzítő alkalmazás. Minden gyártó kicsit másképpen valósítja meg, van, ahol formátumot lehet választani, általában lehet részeket kivágni, rövidíteni stb. Továbbá diktafon-appok százai lelhetők fel a Google Play-en és az App Store-ban is. A nemrég bemutatott Evernote és Catch memóalkalmazások nyújtanak hangjegyzetkezelő szolgáltatásokat is.

Hasznos dolgok ezek, de mindenki a hívásokat szeretné rögzíteni.

 

Szabad vagy tilos?

Jogi szakértőink szerint egy hangfelvétel támadhatatlanul jogszerű, ha a rögzítés tényére a beszélgetésben részt vevők minden egyes tagjának előzetesen (!) felhívjuk a figyelmét. A bíróság pedig általában nem fogadja el a résztvevők bármelyikének beleegyezése nélkül készített hangfelvétel, mert – ez a fő érv – ilyen hangfelvételt mesterséges úton is létre lehet hozni. Más beszélgetésből kiollózott részletekből szinte bármilyen terhelő szöveg összefércelhető digitálisan, aminek a tényét már csak komoly hangmérnöki tudással lehet „tetten érni”. A bíróság nem kíván foglalkozni egy hangfelvétel hitelességének eldöntésével, amit a védelem kapásból megkérdőjelez a hamisításra hivatkozva. Kizárólag komoly, nemzetbiztonsági megfontolások esetén lehet csak szerepe a hangfelvételeknek. De ennek is az a feltétele, hogy már az ügyészségi szakaszban bírói engedéllyel készüljön a titkos felvétel.

Sokan mondhatják azt is, hogy minek a tiltás, ha a kihangosított telefonon hallható beszélgetést külső eszközzel fel lehet venni. Ezt a telefongyártó semmifél módszerrel sem tudná megakadályozni – viszont a felvétel helyszíne és ideje az akusztikus környezet precíz tudományos elemzésével felderíthető.

Az USA-ban a telefonhívás ellenőrizetlen rögzítése gyakorlatilag tilos. Ezért hiányzik az Apple-gyártmányokból, és le is van tiltva az ott forgalmazott egyéb márkák készülékeiben. A lehetőség fizetős voip-szolgáltatásként érhető el több forrásból is – a csak az Egyesült Államokban elérhető Google Voice ingyenes. (Voip-szolgáltatás esetén a hívások digitális hanganyaga a felhőben tárolódik, ahol bírói végzéssel megfelelő indok esetén elérhető. Amióta a Skype a Microsofté, az ott folytatott forgalom is.)

 

Technikai kérdések

Lényegében kétféle módon oldható meg egy mobiltelefonon a hangrögzítés. Felvehetjük a telefon saját mikrofonjával a másik fél oldaláról érkező hangot, és ezt keveri rá a program a mi hangunkra, zajainkra. A másik megoldás a digitális kommunikáció belső rögzítése – amely azonban nem minden készüléken lehetséges. (A gyártó a jogi problémák miatt a lehetőséget hardveresen letiltja.) A kettő között a külső zavaró zajok függvényében óriási minőségi különbség is lehet, természetesen a belső rögzítés javára.

Beállítható, hogy a felvétel minden hívás esetén azonnal automatikusan bekapcsoljon, avagy megelégszünk azzal, hogy mi magunk kézzel indítjuk a hangfelvételt. Kapunk általában egy widgetet is, amelyet a kezdőképernyőkre rakhatunk ki, ezzel kényelmesen indíthatunk hagyományos hangfelvételeket, pl. egy tanóra, előadás, találkozó, emlékeztető hanganyagát vehetjük fel. A támogatott hangformátumok leggyakrabban wav, mp3, mp4 vagy 3gp, ami azok számára lehet fontos, akik utólag még szerkeszteni szeretnék a felvételeket – nem feltétlenül gyanús szándékkal.

Nemcsak az alkalmazásban lehet lejátszani a felvételt, a rögzített fájl elküldhető emailben, menthető felhőbe vagy akár közvetlenül a jegyzetkészítő alkalmazásunk mappájába.

A „rendes” hívásrögzítőnek kezelnie kell a Bluetooth fülhallgató, esetleg az autós kihangosító használatával előálló helyzetet. Fontos lehet az is, hogy ha több, eltérő eszközzel rendelkezünk, akkor az alkalmazás átjárható legyen, hogy kényelmesen egyesíteni tudjuk mentéseinket (ilyen például a Call Recorder és a Total Recall nevű app).

Kezdenek megjelenni a videóhívást rögzítő alkalmazások is. Itt már az is elvárás lehet, hogy a két „arc” egymás mellé legyen rögzítve, de ilyenről a cikk írásának idején még nem tudunk beszámolni.