Megkérdeztük

13_Gonda_Gabor_420
Forrás: -

Ssc-ben jók vagyunk

Elismerés egy ország számára, ha egy nemzetközi cég szolgáltatóközpontja (ssc) stratégiai fontosságú szolgáltatási helyszínévé teszi. Mint ahogyan a HP tette nemrégiben Magyarországgal. Ebből az alkalomból az ssc-k szerepéről és jövőjéről kérdeztük Gonda Gábor vezérigazgatót.

Gonda Gábor, a HP Magyarország ügyvezető igazgatója
Gonda Gábor, a HP Magyarország ügyvezető igazgatója
– Miért sikerágazat az ssc-üzemeltetés, mi a stratégiai jelentősége?

– Igen magas a munkaerőigénye, s mivel szolgáltatásról van szó, komoly hozzáadott érték keletkezik. Fontos a műszaki háttér is, hogy a munkatársak magas felkészültségűek legyenek és nyelveket beszéljenek. Ha képesek vagyunk fejlődni ebben az iparágban, akkor jó eséllyel elég sok értékes, stabil munkahelyet lehet teremteni. Ilyen értelemben az ágazat jelentősége nemzetgazdasági jelentőségű, stratégiainak minősíthető.

– Az adott ssc-k általában milyen földrajzi területen szolgáltatnak? Teret nyer-e a „near shoring” koncepció és miért?

– Úgy 10–15 évvel ezelőtt a cégek lelkesen vitték Indiába, majd Latin-Amerikába az ssc-iket. Idővel rájöttek, nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás csak azért, mert ott néhány dollárral olcsóbb a munkaerő. A szolgáltatásban létfontosságú, hogy a cégek megértessék magukat az ügyfelekkel. Ezért jó, ha az ssc az ügyfelekéhez hasonló kulturális közegben működik, az adott térség nyelvét könnye(bbe)n elsajátító munkatársakkal. A működés helyszínének a kiválasztása is egyre költséghatékonyabban történik, s ebben Közép- és Kelet-Európa szerepe egyértelműen nő.

– Nagy-e a verseny az ssc-kért a térség országai között?

– Kiélezett versengés folyik Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Románia, Bulgária stb. között. Stratégiai győzelemnek lehet elkönyvelni, ha egy ország bekerül a kiemelt desztinációk közé.

– Mennyire engednek teret a pályakezdőknek? Törekszenek-e arra, hogy itthon tartsák a fiatal, minőségi munkaerőt?

– A pályakezdő fiatalokat mindenütt szívesen látják. Nekünk is hagyományosan jók a kapcsolataink a felsőoktatási intézményekkel, törekszünk ezek bővítésére. Nem titkolt cél, hogy hazai alternatívát nyújtsunk a pályakezdő mérnököknek. Ezenkívül a frissen végzettek számára jó iskola a szolgáltatóközpontok környezete. Lehetőség van a szakmai fejlődésre, továbbá bizonyos karrierpálya befutására a cég egyéb részlegeiben is. Ez természetesen függ az egyén ambícióitól.

– Mit gondol, mit hoz a jövő az itteni ssc-k számára?

– Mindenképpen fejlődniük kell. Ez a terület ugyanis rendkívüli lehetőség hazánk számára, így a kormányzatnak is érdemes odafigyelnie erre a szegmensre. Munkaerő-igényes, így alkalmas a munkahelyteremtésre. Mivel ez a kormány számára prioritás, ez az iparág stratégiai ágazattá tud válni.

Szakmai pálya

– 2012–: HP Magyarország, vezérigazgató

– 2006: HP Europe, nagykereskedelemért felelős regionális vezető, közép- és kelet-európai régió

– 2003: HP Magyarország, indirekt értékesítési igazgató

– 2002: Compaq Magyarország, SMB sales manager

– 1999: Compaq Magyarország, call center manager