Megkérdeztük

10_1_Wilson_IMG_0017.jpg
Forrás: ITB
Mire jók az egyetemi kapcsolatok?

Hazai IT-szolgáltató központok a fejlődés motorjai

A múlt évben nagyjából 350 fővel nőtt az IT Services Hungarynél dolgozók száma és 300 fő fölötti növekedéssel számolnak idén is – mondta az ITBUSINESS-nek adott interjúban Christopher Wilson, a társaság ügyvezető igazgatója. A vállalat a szakember-utánpótlás biztosítására szoros kapcsolatot épített ki az egyetemi szektorral, sőt most már a középiskolákban is igyekeznek felhívni a gyerekek és szülők figyelmét az IT-piac kínálta lehetőségekre.

– Tavaly novemberben jelentette be az IT Services Hungary egy jelentős, 4,6 milliárd forintos beruházást, amelynek köszönhetően 360 új munkahely jön létre. Hol tart most a fejlesztés?

– Debrecenben, Pécsett és Szegeden valósítjuk meg ezt a beruházást, eddig mintegy 100 embert vettünk fel. A terveink szerint a fennmaradó létszámbővítést a következő 2-3 évben valósítjuk meg. A fejlesztés keretében Szegeden egy speciális területen, a hálózatüzemeltetési szegmensben erősítettünk, a továbbiak pedig nagymértékben függnek attól, hogy milyen üzleti területeken lesz nagy növekedés, és igénylik majd az adott csapat bővítését.

– Mennyien dolgoznak most az ITSH-nál?

– Nagyjából 4400-an.

– A múlt évben mennyi új munkatársat vettek fel?

– A létszámnövekedés 350 körül volt, de összesen nagyjából 1000 embert vettünk fel, a különbség a fluktuációból adódik. Ez egyébként komoly kihívást jelent számunkra, ahogy más IT-cégeknek is Magyarországon.

– Nagyon sokat beszélünk mostanában arról, hogy komoly hiány van informatikusokból. Mennyire érzékelik ezt az ITSH-nál, nehezebb lett az új pozíciók betöltése?

– A kormány nagyszerű munkát végzett azzal, hogy bátorította az SSC-k (shared service centers – osztott szolgáltató központ) Magyarországra telepítését, ezért vagyunk itt mi is. Azonban ez azzal is jár, hogy egy rendkívül kompetitív környezet alakult ki. Emellett arról sem szabad megfeledkezni, hogy ahogyan az iparág érettebb fázisába lép, szakemberekből is egyre inkább a tapasztaltakra lesz szükség. Ez pedig tényleg komoly kihívást jelent, többek között ezért is indítottuk el az együttműködést a hazai egyetemekkel.

– Milyen területre a legnehezebb szakértőket találni?

– A legújabb technológiák esetében jelenti a legnagyobb kihívást a megfelelő szakemberek megtalálása. Így például a Deutsche Telekom megbízásából működtetjük az Open Telekom Cloudot, amelyhez Open Stack ismeretek szükségesek. Ez viszonylag új szakterületnek számít a piacon, így még kevesen foglalkoznak vele, miközben nemcsak nálunk, de máshol is jelentős igény van az ilyen jellegű tudásra. Emellett nagyon nehéz tapasztalt projekt menedzsereket találni. Ma már ott tartunk, hogy 15-20 éves tapasztalattal keresünk embereket, akik több millió eurós projekteket vezényeltek le korábban, és azt kell mondanom, őket tényleg nem egyszerű megtalálni.

– A hazai munkaerőhiányt azzal is lehetne kezelni, hogy külföldről vesznek fel munkatársakat.

– A munkaerőigényünket főleg Magyarországról próbáljuk megoldani, de keresünk kollégákat Romániában és Horvátországban is, valamint együttműködünk ottani oktatási intézményekkel.

– Már többször is említette a kapcsolatukat az oktatási intézményekkel. Itthon melyekkel működnek együtt, és tervezik-e a partnerek körének bővítését?

– Nagyon jó kapcsolatot építettünk ki a debreceni és a pécsi egyetem informatikai tanszékével, és elmondható, hogy az utánpótlásunk jelentős része ezekből az intézményekből jön. Hogy egy példát említsek, Debrecenben például az 1600 munkatársunk mintegy 80 százaléka az ottani egyetemen tanult. A korábbi években, amikor nagyon gyors volt a létszámnövekedés, ezek az egyetemek jelentették az elsődleges utánpótlás bázisunkat. Persze az együttműködés kétirányú, hiszen olyan együttműködést alakítottunk ki a felsőoktatási intézményekkel, amelynek keretében a mi szakembereink is részt vesznek a képzésekben, és olyan tudást adnak át a fiataloknak, amelyre a piacnak, így nekünk is szükségünk van.

Christopher Wilson, IT Services Hungary
Christopher Wilson, IT Services Hungary
 

Azt is el kell mondanom, hogy folyamatosan keressük a lehetőségeket a további együttműködésre. Szeged például fontos célpont, nemrég megállapodást kötöttünk az ottani egyetemmel. De kapcsolatban állunk a nyíregyházi, miskolci, budapesti intézményekkel is. A terveink között szerepel a budapesti egyetemi együttműködések bővítése is, de a fővárosban jóval nagyobb a verseny, mint vidéken – igaz, már Debrecenben és Pécsen is hasonlót tapasztalunk. Az egyetemek mellett kapcsolatban állunk középiskolákkal is, 2014-ben elindítottuk a Start Programot, amelynek célja, hogy a gyerekek mellett a szülőket is meggyőzzük arról, miért lesz jó, ha informatikát tanulnak a fiatalok. A program keretében támogatjuk a tanárokat is, IT-laborokat hoztunk létre, illetve informatikai versenyeket szponzoráltunk.

– Egy éve jelentette be a Deutsche Telekom az Open Telekom Cloud elindítását, melyet Magyarországról üzemeltetnek. Milyen eredményeket értek el eddig?

– Egy évvel ezelőtt hat emberrel indult ez a részleg, most 35-en dolgoznak ezen a projekten. Néhány globális bevezetést már felügyeltünk Magyarországról, emellett most az automatizáció szintjének növelésén dolgozunk, illetve az üzemeltetési folyamatok még hatékonyabbá tételén.

– A Deutsche Telekom és a T-Systems International mellett még milyen vállalatoknak nyújtanak szolgáltatásokat Magyarországról?

– Több száz globális ügyfelünk van, köztük a British Petrol, a Shell, az ALDI, a Deutsche Post, illetve a DHL. Többek között az olajipar, az élelmiszeripar, az FMCG és az egészségügyi szektor szereplőinek is nyújtunk szolgáltatásokat a magyarországi központokból.

– 2015-ben stratégiai partnerségi megállapodást kötöttek a magyar kormánnyal, milyen haszna volt eddig ennek a megállapodásnak a cég számára, és mit várnak tőle a jövőben?

– Úgy gondolom, hogy fontos a kormányzattal való folyamatos egyeztetés, ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a hozzánk hasonló cégek proaktívan tovább növekedjenek az országban. A stratégiai partnerségi megállapodás révén kiváló a kapcsolatunk a HIPA-val. Az ő szakmai tapasztalatuk komoly segítség számunkra, amely hatékonyan támogatja növekedési terveinket. A stratégiai megállapodás révén lehetőségünk van különböző, vállalatunk és a munkaerőpiacot befolyásoló témákban egyeztetni a kormányzat képviselőivel, így például az oktatás fejlesztése, átalakítása terén is.

– A vállalat árbevétele 2015-ben több mint ötmilliárd forinttal nőtt az előző évhez képest, miközben a nyeresége a 2,5-szeresére. Sikerül tartani ezt a dinamikát?

– Folytatjuk a növekedést, mind létszámban, mind üzleti szempontból, a legnagyobb ügyfelünkkel, a Deutsche Telekom csoporttal és a T-Systems Internationallel együtt bővülünk.

– Másfél éve irányítja az IT Services Hungaryt. Hogyan látja a magyar IT-piacot, milyen sajátosságai vannak?

– Úgy vélem, a magyar informatikai piac egyik nagy előnye a fiatalosság. Az ITSH-nál például az átlagéletkor 31 év, és az ezredfordulós generáció gondolkodásmódja komoly lehetőségeket kínál. Emellett nagyon erős az elméleti képzés az egyetemeken, amit aztán át tudunk ültetni a gyakorlatba. Ugyanakkor azt is el kell mondanom, hogy pont a fiatalság jelenti az egyik legnagyobb kihívást is, hiszen nincs elég tapasztalt szakember, ahogyan arra már korábban is utaltam.

– Véleménye szerint mennyire nyitott a magyar piac az új megoldásokra?

– Úgy látom, hogy a figyelem középpontjában vannak az új technológiai megoldások, nagyon sok új startup jön létre, úgyhogy izgalmas időket élünk. Hozzá kell azonban tennem, hogy a mi vállalatunk inkább egy kiegyensúlyozott megközelítésre vágyik. Egyrészt nyilván szükség van az új technológiákhoz értő emberekre, azok alkalmazására, ugyanakkor nem szabad megfeledkezni a hagyományos megoldásokról sem, kell a klasszikus tudás is.

– Az idén várhatóan mennyivel bővül majd az ITSH hazai csapata?

– A terveinkben 8 százalék körüli növekedés szerepel, ami 300-320 plusz munkahelyet jelent. A fejlődés a teljes szervezetet érinti, de természetesen lesznek olyan területek, ahol nagyobb mértékű lesz majd. Így például a hálózati üzemeltetéssel foglalkozó részlegünkre nagy figyelmet fordítunk, ahogyan az Open Telecom Cloudra is – igaz, ennél számolnunk kell azzal is, hogy mint már említettem, az Open Stack ismeretek szükségessége nehezíti az új munkatársak felvételét. De bővítést tervezünk a szolgáltatás menedzsment és az ügyfélkiszolgálás menedzsment területén is. A közelmúltban jelentettük be, hogy új központba költözünk Budapesten, ez várhatóan 2018 májusában történik meg, ott 2500 munkatársnak biztosítunk új irodai környezetet.