–
Startupként mi jellemezte a LogMeIn cégkultúráját?
– A két
alapítónak, Anka Mártonnak és Michael Simonnak köszönhetően
nagyon erős volt a mérnöki szemlélet és a termékközpontú gondolkodás. Az
alapelvük az volt, hogy olyan terméket akarnak készíteni, amelyhez sem
értékesítés, sem marketing nem kell, mert eladja magát. Később persze lett
értékesítési vezető, de ez a gondolkodásmód sokáig áthatotta a céget.
Talán
furcsának hangzik, de kis startupként nem törekedtünk feltétlenül a piacvezető
szerepre, teljesen megfelelt nekünk a második hely is. Kisebb vállalkozásoknak
ez jobb túlélési esélyt biztosít, mert nem a saját károdon kell tanulnod. A
hibák elkövetését ráhagyod a piacvezetőre, és tanulsz az ő példájából,
elkerülheted azokat a csapdákat, amelyekbe ő beleesett. Piaci másodikként is
óriási bevételre lehet szert tenni, csak éppen sokkal kisebb kockázattal lehet
versenyezni. Mostanra persze már túl nagyok lettünk ahhoz, hogy csak a
másodhegedűs szerepét keressük.
– Az
elmúlt három évben óriási fejlődésen ment keresztül a LogMeIn, 1 milliárd
dolláros bevétele és 3500 alkalmazottja lett. Hogyan tudott ezzel lépést
tartani a szervezet, a menedzsment?
– Amíg egy
cég csak néhány irodát foglal el, a döntéseket is pofonegyszerűen meg lehet
hozni, csak át kell szólni a szomszéd asztalhoz. Bizonyos méret felett ez már
nem működik, kell a struktúra, a menedzsmentrétegek. De vigyázni kell, mert
minél több vezetői szintet hozunk létre, annál lassabb lesz a döntéshozatal és
annál jobban torzul az információ, ahogy lefelé vagy felfelé halad a
szervezetben. Erre találtuk ki, hogy a szakmában csak „servant leadershipnek”,
szolgáló vezetésnek hívott menedzsment módszertant fogunk alkalmazni. Ennek
lényege, hogy a döntéseket levisszük a lehető legalacsonyabb szintre – egy-egy
kérdésben az dönthessen, aki a legközelebb van az adott problémához, a
menedzsment feladata pedig az, hogy megteremtse a döntéshez ideális
körülményeket.
A másik
fontos elem az úgynevezett „scaled startup”, vagyis hogy egy globális cég
keretei között is igyekszünk megtartani a startup működés bizonyos elemeit. Egy
startupban ott ül a kis csapat, és mindenféle külső függőség nélkül hozza meg
a
döntéseit, nem kell állandóan a főnökséggel vagy bárki mással egyeztetni.
Ugyanezt valósítjuk meg most is. Nemcsak egyszerűen levisszük a döntéseket az
alsóbb szintekre, hanem azt is biztosítjuk, hogy ezeket a döntéseket külső
befolyás nélkül hozhassák meg. A csapatok a saját problémáik, kérdéseik felett
amolyan tulajdonjogot kapnak, és ezen a körön belül külső egyeztetési,
jóváhagyási kényszer nélkül dönthetnek.
– Hogyan
működik ez a gyakorlatban?
– Mondjuk az
egyik terméket fejlesztő csapatnak szüksége lenne egy e-kereskedelmi
rendszerre, hogy az ügyfelek a weboldalon keresztül, bankkártyával is
megvásárolhassák a terméket. Ebben az esetben is a csapat dönt, hogy melyik a
legideálisabb szolgáltatás, termék a piacon, még abban az esetben is, ha a
LogMeInen belül van saját e-kereskedelmi rendszer. Ily módon hiába alkotja már
több száz csapat a szervezetet, le tudjuk modellezni a kis startup egykori
működését.
Szakmai pálya
|
---|
– 2001-ben szerzett MSc diplomát informatikából a Budapesti Műszaki
Egyetemen
– 2002–2004 között kutatómérnök az Egyesült Államokban
– 2005-ben, Lead Engineer pozícióban csatlakozott a LogMeInhez
– 2009-től Director of Engineering
– 2011-től Vice President of Engineering
– Jelenleg a cég hazai fejlesztőközpontjának műszaki és operatív
vezetője |
– Hogyan
lehet elkerülni a káoszt? Hiszen fennáll a veszélye annak, hogy ugyanarra a
funkcióra számos különböző megoldás lesz a cégnél, illetve hogy az egyenként
jónak tűnő döntések végül különféle irányokba húzzák a vállalat szekerét.
– Ennek a
kérdésnek van egy stratégiai és egy pénzügyi oldala. Ami a stratégiát illeti:
a
felső vezetésnek kell arra figyelnie, hogy két csapat ne egymással
versenyezzen, ne egymástól akarják elszipkázni a vevőket, illetve két különböző
fejlesztésben meglássa a szinergiát. Ezt a stratégiai irányvonal
meghatározásával és jó kommunikációjával meg lehet oldani. Ami pedig a pénzügyi
oldalt illeti. Egy vállalat általában vagy a költségek csökkentésére vagy a
bevételek növelésére optimalizálja a működését. A centralizált megoldások a
költségoptimalizálásról szólnak. Ha a cégen belül két csapat két különféle
e-kereskedelmi rendszert használ, az valóban plusz költség. De ha nekem nem a
költségoptimalizálás az elsődleges célom, a két csapat pedig ezzel a kétféle
rendszerrel megfelelő növekedést tud felmutatni, akkor engem egy pillanatig nem
fog zavarni ez a helyzet. A LogMeIn jelenleg pont így működik: számunkra sokkal
fontosabb a növekedés, és nem foglalkozunk különösebben ennek
költségvonzatával.
– A
menedzsmentnek mennyire volt könnyű elengedni a döntéseket, megszokni, hogy már
nem látnak, nem szólnak bele mindenbe?
– Nem
egyszerű, és nem is egyszeri dolog. Folyamatosan emlékeztetnünk kell magunkat,
hogy ne akarjunk mindent mi meghatározni. Amikor a folyamatokat optimalizáljuk,
vagy újragondoljuk a szerepköröket, pozíciókat, akkor mindig a servant
leadership szellemiségében járunk el. Szerencsére azt látjuk, hogy ez a
gondolkodás egyre gyakoribb a piacon a menedzserek körében.
– Számos
nagyvállalat küszködik azzal, hogy az üzemszerű napi működés mellett már nem
jut idő és energia az innovációra. Önöknél hogyan oldják fel ezt a dilemmát?
– Elementáris
újítások csak szabad innováció nyomán születnek meg, ezért minden erőnkkel
igyekszünk teret adni az innovációnak. Létrehoztunk egy globális csapatot,
amelynek egyedüli feladata az innováció katalizálása. Nem nekik kell előállniuk
az ötletekkel, hanem az a dolguk, hogy felkutassák az ötleteket és elősegítsék
azok megvalósulását. Ötlet mindig van, csak arra kell törekedni, hogy a jó
ötletek minél nagyobb százalékban hasznosuljanak, a nem annyira jókról meg
hamar derüljön ki, hogy nem életképesek. Erre szolgál az Open Innovation
programunk, melyen keresztül az ötletgazda megkaphatja a szükséges segítséget,
másrészt azt is biztosítja, hogy ne toljunk túl korán túl sok erőforrást egy
elképzelés mögé.
Ha a cégnél
valakinek van egy jónak látszó ötlete, az megkeresi valamelyik mentort, akivel
először elméleti alapvetést csinálnak. Nagyon alaposan körbejárják a problémát:
mit akar az ötlet megoldani, kinek szól a megoldás és így tovább. Ha ez megvan
és a koncepció már tiszta, az illető a szabad idejében nekiállhat dolgozni a
megvalósításon. Ha az elképzelés átesik az első validáción, már a munkaidejéből
is áldozhat rá a dolgozó, aztán egy újabb validáció után csapatot szervezünk
mellé, a végén pedig kap egy pénzbeli keretet, amit szabadon költhet el.
Mindeközben az ötletgazda olyan segítséget kap a cégtől, amelyben egy átlagos
startup nem is reménykedhet. Tesztelheti az ötletét a hatalmas felhasználói
bázisunkon, marketing- és értékesítési támogatást kaphat – a cég segít
összerakni az üzleti modellt. Így aztán viszonylag kevés erőforrás
ráfordításával számtalan ötletet tudunk felkarolni és elvinni akár a
termékstátuszig.
Ettől
teljesen függetlenül a fejlesztők fordíthatnak időt arra, amire szeretnének –
akár képzik magukat, akár megoldanak valamit az egyik termékben, ami már régóta
piszkálja a csőrüket, de munkaidőben nem tudnak vele foglalkozni. Aztán
rendszeresen vannak úgynevezett „céges hackathonok” is, amikor a vállalat
egésze vagy egy része összegyűlik, és a kis csapatok egy hétig szabadon
ötletelnek, a végén pedig bemutatják elképzelésüket. Ott van a cég felső
vezetése is, ők is kiveszik a részüket a munkából.
Voltaképpen
semmi olyasmit nem teszünk, amit ne tudna bárki más megtenni. Ez a fajta
működés, az innováció támogatása csupán hozzáállás, gondolkodásmód kérdése.
Nálunk ez nagyon mélyen benne van a cégkultúrában; nem azért csináljuk, hogy
kipipálhassunk egy tételt a vállalati stratégiában vagy a tőzsdei jelentésben.