Legek

leg_GoogleGlass_420
Forrás: ITB

Forradalmi kütyüvilág

Az okos kütyük világában a Google Glass váltotta ki a legtöbb indulatot, érzelmet. A táblagépekre a piacukat megevő pc-k haragudnak, a Samsung okostelefonból pedig több fogyott, mint az ikonikus iPhone-okból.

Még meg sem jelent hivatalosan, máris több helyen betiltották a Google szemüveg viselését. Ez a viselhető elektronikai eszköz a legjobban várt, legtöbbet féltett és helyenként a legjobban utált informatikai eszközzé válhat. Az eszköz 2012-ben debütált, stílusosan Szergej Brin Google-alapító viselte egy látássérülteknek szóló konferencián, de egy amerikai tévés showba is elvitte. Mindez, no meg a fokozott várakozás hatására a Time Magazin 2012 legjobb találmányának választotta.

 


 

 

Az eszköz idén az utcákon is megjelent, fejlesztők, türelmetlen tesztelők vásárolhatták meg potom 1500 dollárért – még azt a megkötést is vállalták, hogy nem szabad eladniuk. Az alkalmazásfejlesztőknek is eléggé megkötik a kezüket, hiszen csupán reklámmentes appokat lehet rá készíteni, továbbá innen is száműznék a felnőtt tartalmakat. Az eszköz kereskedelmi forgalomban 2014-ben jelenik meg, de már most több helyről – magukat menőnek tartó amerikai szórakozóhelyek például – kitiltották a viselését a személyes adatok védelmére hivatkozva.

Egy másik kütyü, amely alaposan felforgatta a régebben jól teljesítő pc-piacokat, a tablet. A könnyen hordozható, filmnézésre, játszásra, levelezésre, zenehallgatásra alkalmas tabletek miatt éves szinten 2013 második félévében 10-11 százalékkal zsugorodott a pc-piac. Ez azt jelenti, hogy 75-76 millió számítógép csücsül a raktárakban – vagy le sem gyártották. Ez az ötödik félév, hogy a pc-eladások csökkennek, ilyen hosszú ideig tartó csökkenést a pc történetében eddig még nem regisztráltak.

További rossz hír a gyártóknak, hogy ez a trend a fejlett és a fejlődő piacokra egyaránt jellemző. A gyártók azt remélték, hogy a netbookok, kisebb noteszgépek eladásai fogják a csökkenést egyensúlyozni, de a táblagépek miatt ez nem így történt, a netbook kihalt, és nemhogy az asztali, de a noteszgépek piaca is csökken. Még a vállalati piac sem jelenti a megmentést: a cégek többsége megengedi, hogy az alkalmazottak saját, behozott eszközeiken végezzék el a munkát. Az alkalmazottak pedig okostelefonokat, tableteket vásárolnak.

Ezen a piacon a Samsung–Apple párharc éleződött ki – olvasható ki az IDC adataiból. Az okos, kapcsolódó eszközök piaca – pc, tablet és okostelefon együtt – 2012-ben éves szinten 27,1 százalékkal bővült. De nem a bővülés jelenti az igazi meglepetést, hanem az, hogy 2012-ben a Samsung ezen a piacon több eszközt értékesített, mint az addigi első, az Apple. A két gyártó közötti különbség nem nagy, a koreai cég 250 millió, az amerikai 218,7 millió eszközt értékesített. A Samsung eladásai 119,3 százalékkal bővültek, míg az Apple-é csupán 44,3 százalékkal.

Volumenben (árbevételben) egész más a helyzet. Mivel a Samsung átlagosan 434 dollárért adja el eszközeit, az Apple 744 dollárt kap értük, az Apple több mint másfélszer annyit kapott, mint a Samsung.