ICT Nagykonyv 2013

ceg_Ery_Gabor_Ericsson_420
Forrás: ITB

Izgalmas jövő felé

Jól látszik az iparági trendekből, merre halad az infokommunikációs piac. Az a piac, amelyhez minden cégnek igazodnia kell. Vagy alakítania?

Éry Gábor, az Ericsson Magyarország vezérigazgatója
Éry Gábor, az Ericsson Magyarország vezérigazgatója
Izgalmasnak ígérkezik az előttünk álló jövő. Ebben az egyik legizgalmasabb szelet az lte, azaz a negyedik generációs mobilhálózat. Az lte Amerikában már jelentősen kiépült, s ebben nem kis szerepe van az Ericssonnak – mint ahogy a magyarországi hálózat beindításában is. Mindezt a Gartner bűvös négyzetben is elismerte, a legnagyobb lte-technológia-szállítónak minősítve a skandináv céget. A technológiát már tovább is fejlesztették, az első „lte advanced” adathívás kereskedelmi hálózaton idén júliusban történt meg Ausztráliában – meséli a fejleményeket Éry Gábor, az Ericsson Magyarország új vezérigazgatója.

Mindez lehetővé teszi, hogy a telefont egyszerre különböző frekvenciasávokon is lehessen használni, maximalizálva a sávszélességet. „Remélhetőleg Magyarországon is hamarosan kiosztják a frekvenciákat, aminek révén a kevésbé ellátott területeken is kiépülhet az lte-hálózat” – teszi hozzá.

 

Működés és üzlet

Az Ericsson a hagyományos területek mellett újabbakat is igyekszik meghódítani. Ilyen az úgynevezett oss/bss (operating support systems/business support systems) terület. Az oss-nek a mobilszolgáltatók hálózatainak működtetésében van szerepe, míg a bss a szolgáltatások optimális és rugalmas számlázását teszi lehetővé. Ezeknek az üzletágaknak a megerősítése érdekében az Ericsson a közelmúltban két akvizíciót is végrehajtott – olyan sikerrel, hogy a Telcordia és a ConceptWave megvásárlásával piacvezető is lett oss/bss-ben.

Az ügyletek egyébként igazolják azt a trendet, hogy a világ a hangkommunikációból bonyolultabb, színesebb infokommunikációs világ felé halad, amelynek gerincét az összekapcsolt eszközök jelentik. A cég becslése szerint 2020-ra mintegy 50 milliárd eszköz kapcsolódik majd egymáshoz az operátoroknak egyre nagyobb kihívást jelentő bonyolult hálózatokon.

 

Élmény, adattömeg, felhő

A szolgáltatók számára szinte létkérdés, hogy minél teljesebb felhasználói élményt nyújtsanak ügyfeleiknek. A sikeresség mérésére eddig nemigen volt bevett mód, ám az Ericsson másik kiemelt megoldása, a customer experience management talán most majd lendít az operátorok üzletmenetén – remélhetőleg Magyarországon is.

A társaság nem maradhat ki olyan fontos szegmensekből sem, mint a nagy tömegű adatmennyiség – a big data – kezelése és a felhő alapú kommunikáció. Ez hazánkban annyiban bír különös jelentőséggel, mert az Ericsson 1200 fős k+f-központjában jelenleg éppen ezek a kiemelt fejlesztési területek.

 

Innovációs lánc

Közben gőzerővel folyik a budapesti kutató-fejlesztő központ bővítése. A centrum az Ericsson világszinten negyedik legnagyobb ilyen jellegű létesítménye, Európában a második. Hazánkban pedig abszolút mértékben a legnagyobb. A legkurrensebb, stratégiai fejlesztéseket innen irányítják, s adott esetben ide dolgoznak be más országok.

A cég kutatóközpontjaiban nem sok helyen valósul meg a teljes innovációs lánc, de hazánkban igen. Különös területe ennek a big data, ahol az elméleti vizsgálódások, alapkutatások eredményeiből a fejlesztők piacképes terméket formálnak.

A médiaszobában

Megnőtt a tévé jelentősége is az Ericsson számára. Úgy gondolja ugyanis, hogy a televíziózás és a kommunikáció szimbiózisa mára olyan stratégiai méreteket öltött, hogy már nem lehet figyelmen kívül hagyni.

A cég ebből a meggondolásból vásárolta meg a Microsoft Mediaroom üzletágát, és ezzel a világ legelterjedtebb iptv-platformját. A Mediaroom-alapú tévés szolgáltatásokat a világ 40 vezető rendszerműködtetője használja több mint 7 millió háztartásban téve elérhetővé azokat világszerte.

 

A szolgáltatások jelentősége

Az Ericssonnál is a szolgáltatásoké a jövő, s ezt jól mutatja, hogy az Ericsson csoport összbevételének a felét ma már a szolgáltatások adják – húzza alá Éry Gábor. A fejlesztések homlokterében a menedzselt szolgáltatások állnak. Az Ericsson által működtetett távközlési hálózatok már több mint 1 milliárd előfizetőt szolgálnak ki világszerte. A cég a menedzselt szolgáltatásokat Magyarországon is el kívánja terjeszteni – emelte ki a vezérigazgató.