Kézenfekvő, hogy nagy változást hozott a pandémia a lakossági bankhasználatban. (Lásd a táblázatot!) A tavaszi hónapokban arányaiban a legjobban a biztosítási termékekkel, az ételrendeléssel és a háztartási cikkek internetes vásárlásával barátkoztak meg az emberek. A közművekkel kapcsolatos napi ügyintézés, az elektronikai cikkek vásárlása vagy a banki termékek igénybevétele továbbra is népszerű maradt online. Azok, akik korábban ritkábban, vagy soha nem vásároltak a világhálón, az elmúlt időszakban a számlabefizetéseket, az egészségügyi és ruházati termékek vásárlását próbálták ki először a weben. A Deloitte elemzése szerint a tavaszi hónapokban akkora ugrás történt itthon a banki digitalizációban, amilyenhez „békeidőkben” másfél évre lett volna szükség.
A járvány egyrészt sürgetővé tette a pénzügyi szektor szereplőinek fejlesztéseit – amit egyébként jogszabályi előírások is ösztönöztek, gondoljunk csak az azonnali fizetés bevezetésére –, ugyanakkor a pandémia gazdasági hatásai korlátozzák a lehetőségeiket. A Gartner globális előrejelzése szerint a bankok és értékpapír-kezeléssel foglalkozó vállalkozások 514 milliárd dollárt költenek informatikára ebben az évben, ami a múlt évhez képest 4,7 százalékos visszaesést jelent. A megoldásszállítók számára ez azért lehet különösen rossz hír, mert a tavalyi év viszonylag stabil, 4,9 százalékos fejlődést hozott az IT-költésekben ennél a szektornál. A jövő év egyébként a Gartner szerint már jobb lesz: 6 százalék fölötti bővülést várnak.
A Deloitte felmérése a bankolásról
(Kelet-Európában, a válaszolók százalékában)
|
2018
|
2020
|
Csak bankfiókban
|
55
|
19
|
Csak online
|
20
|
36
|
Vegyesen
|
25
|
45
|
Csak netbank
|
n. a.
|
12
|
Csak mobilbank
|
n. a.
|
4
|
Forrás: Deloitte