Anno/Futurum 2020

98_FinTech.jpg
Forrás: ITB
Felforgatta a járvány a pénzügyi szektort

Megugrott a csak digitálisan bankolók aránya

Érintésmentes fizetés, személyes jelenlét nélküli banki ügyintézés, online számlanyitás, kárbejelentés mobilon keresztül – ezek a megoldások nem igazán számítanak újdonságnak itthon sem, azonban a koronavírus-járvány megjelenésével és a korlátozásokkal a pénzügyi szektor képviselőinek vagy fel kellett gyorsítaniuk, vagy nagyon gyorsan el kellett kezdeniük a digitális szolgáltatások bevezetését.

Kézenfekvő, hogy nagy változást hozott a pandémia a lakossági bankhasználatban. (Lásd a táblázatot!) A tavaszi hónapokban arányaiban a legjobban a biztosítási termékekkel, az ételrendeléssel és a háztartási cikkek internetes vásárlásával barátkoztak meg az emberek. A közművekkel kapcsolatos napi ügyintézés, az elektronikai cikkek vásárlása vagy a banki termékek igénybevétele továbbra is népszerű maradt online. Azok, akik korábban ritkábban, vagy soha nem vásároltak a világhálón, az elmúlt időszakban a számlabefizetéseket, az egészségügyi és ruházati termékek vásárlását próbálták ki először a weben. A Deloitte elemzése szerint a tavaszi hónapokban akkora ugrás történt itthon a banki digitalizációban, amilyenhez „békeidőkben” másfél évre lett volna szükség.

A járvány egyrészt sürgetővé tette a pénzügyi szektor szereplőinek fejlesztéseit – amit egyébként jogszabályi előírások is ösztönöztek, gondoljunk csak az azonnali fizetés bevezetésére –, ugyanakkor a pandémia gazdasági hatásai korlátozzák a lehetőségeiket. A Gartner globális előrejelzése szerint a bankok és értékpapír-kezeléssel foglalkozó vállalkozások 514 milliárd dollárt költenek informatikára ebben az évben, ami a múlt évhez képest 4,7 százalékos visszaesést jelent. A megoldásszállítók számára ez azért lehet különösen rossz hír, mert a tavalyi év viszonylag stabil, 4,9 százalékos fejlődést hozott az IT-költésekben ennél a szektornál. A jövő év egyébként a Gartner szerint már jobb lesz: 6 százalék fölötti bővülést várnak.


A Deloitte felmérése a bankolásról
(Kelet-Európában, a válaszolók százalékában)

 

2018

2020

Csak bankfiókban

55

19

Csak online

20

36

Vegyesen

25

45

Csak netbank

n. a.

12

Csak mobilbank

n. a.

4

Forrás: Deloitte