Anno/Futurum 2019

46_bot_populli.jpg
Forrás: ITB
Nincs különbség cégek között nemzetiségi alapon

November: Nagy trendek, ha találkoznak: felvásárlások és az 5G

Bármely, 5G-ben érdekelt gyártó eszközeit megvásárolhatják a hazai távközlési szolgáltatók, a magyar kormány nem tesz különbséget közöttük. Nemzetközi téren az egészségügyi adatok iránt mutatkozott fokozódó érdeklődés, miközben két, szebb napot is látott cég fúziója dől dugába.

A Huawei mellett tette le a voksát a magyar kormányzat, ami az jelenti, hogy az amerikai szankciók által érintett kínai gyártó 5G-s eszközeit itthon szabadon és gond nélkül választhatják a hazai távközlési szolgáltatók. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter egy sanghaji rendezvényen beszélt arról, milyen szerepet szán a magyar kormány a Huaweinek az 5G-s hálózatfejlesztésben. A miniszter kijelentette: Magyarország nem tesz különbséget a cégek között nemzetiségi alapon, az egyetlen feltétel, hogy tartsák be országunk törvényeit és előírásait. Az 5G-hálózat kiépítéséről elmondta: a Huawei a brit Vodafone-nal és a Deutsche Telekommal együttműködésben tevékenykedik majd.

Mivel a kínai gyártó nagyon sok 5G-vel kapcsolatos szabadalmat birtokol, elég nehéz őt megkerülni az 5G-s hálózatok építésekor. A vállalat egyébként nem várt a nemzetközi helyzet rendezésére, hanem kifejlesztette saját mobiltelefonjaira a Huawei Mobile Services ökoszisztémát, és egymillió programozót állított hadrendbe, hogy az ő platformján is elérhetők legyenek a népszerű mobilappok.

A Razr visszatér

A Nokia 3310-es régi és új modelljének népszerűségén felbátorodva a Motorola úgy döntött feléleszti a valaha nagy népszerűségnek örvendő, összecsukható Razr modelljét. A telefon akkor és most is igazi státusszimbólum, hiszen kevés technikai tudás építettek egy nagyon vékony és elegáns, és túlárazott telefonba (1500 dollárért kínálják). A készülék karácsony környékén kerül piacra, pont időben a nosztalgikus ajándékkeresőknek.

5G-s fronton a negyedik hazai mobilszolgáltató, a DIGI Mobil jelentette be a budapesti teszthálózat elindítását, annak ellenére, hogy a hatóságok kizárták az 5G-s frekvenciákért folyó árverésből – novemberben másodfokon helybenhagyta az 5G-s frekvenciaértékesítés alaki vizsgálatának eredményét az NMHH elnöke, miután a Digi Communications N.V. fellebbezést nyújtott be a döntés ellen. A cég további jogorvoslatért bírósághoz fordulhat.

 

Fókuszban az egészségügy


Nincs hónap a keresőóriást érintő hír nélkül: a Google megvásárolja a fitneszkarkötőket gyártó Fitbitet 2,1 milliárd dolláros áron, vagyis részvényenként 7,35 dollárért. A Fitbit a második legnagyobb szereplő az Apple után a viselhető eszközök piacán 24,1 százalékos piaci részesedéssel. A 12 éves vállalat mutatói azóta csökkentek, hogy az Apple belépett erre a piacra Watch órájával. A vállalat 2018-as árbevétele 6 százalékkal csökkent 1,5 milliárd dollárra, a nettó nyeresége 48 millió dollár volt.

A felvásárlást a versenyügyi hatóságok nagy valószínűséggel alaposan megvizsgálják, miután felmerül a gyanú, hogy a viselhető eszközök segítségével megszerzett adatokat a Google célzott reklámok elhelyezésére használja fel – holott ezt határozottan cáfolta a keresőóriás és a Fitbit vezérigazgatója is. A Google-nak azért érdekes ez a piac, mert az akvizíció után felveheti a versenyt ezen a téren is az Apple-lel.

Hogy az egészségügyi piac fontos a Google számára, mi sem jelzi jobban, hogy a keresőóriás több tízmillió amerikai részletes egészségügyi adataihoz jutott hozzá a non-profit Ascensionnel való együttműködése során. Ezeket az adatokat az amerikai sajtó szerint az új, gépi tanulásra építő szoftverek fejlesztéséhez használja fel, amelyek segítségével személyre szabott egészségügyi javaslatokat tud nyújtani a betegeknek. Ugyanakkor kifejlesztene egy egyszerűen kereshető felhős eszközt az egészségügyi információk kezelésére. A két érintett cég nem győzte hangsúlyozni, hogy ez a tevékenység minden hatályos rendelkezésnek megfelelően zajlik.

 

ITB Club november: Üzleti innováció biztonsági rések nélkül

Már megszokhattuk, hogy minden informatikai újítás új kockázatokat, biztonsági kihívásokat is jelent. A számítógépes kártevők után a mobilokat célzó fenyegetettségekkel is szembe kell nézni – a mobiltechnológia és az IoT megint csak új, eddig ismeretlen frontot nyit. Ki gondolta volna, hogy a videokamerák, a hűtőgépek vagy éppen az autók biztonsági kockázatot fognak jelenteni? És milyen információtechnológiai és üzleti kihívások elé állítja mindez a cégeket? Hogyan óvjuk meg adatainkat az összekapcsolt világban? Novemberi klubunkon ezekre a kérdésekre is választ kerestünk.

Nem kérnek a nászból

A HP visszautasította a Xerox felvásárlási ajánlatát, amely a vállalat vezetői szerint túlzottan alulértékeli a HP-t, és nem képviseli a részvénytulajdonosok érdekeit. A valaha szebb időket látott Xerox november elején juttatta el hivatalos ajánlatát a HP-hez (a CNBC értesülései szerint a Xerox részvényenként 22 dollárt kínált a HP-nek). A két vállalat egyesülésének lenne rációja, mindkét cég komoly költségcsökkentést érhetne el a szinergiák kihasználásával. Elemzők szerint a fúzió összesen 1,5 milliárd dollárt spórolna meg a két cégnek évente.

BusinessForum 2019

Az ITBUSINESS-szel közösen szervezte meg novemberben SAP-fókuszú konferenciáját az itelligence Hungary. A BusinessForum 2019 olyan aktuális témákat járt körbe az előadások és kerekasztal-beszélgetések során, mint az önvezető autók helyzete; esettanulmányokat ismerhettek meg a résztvevők különböző vállalatok folyamatainak digitalizálásáról; megtudtuk, milyen egy modern, automata magasraktár; de azt a kérdést is feltettük, vajon a versenyképesség egyet jelent-e az innovációval és a digitalizációval; és milyen digitális függőségeink vannak.

Vásárlói jutalomplatformot vásárolt négymilliárd dollárért a PayPal, a Honey nevű platform egy népszerű vásárlói eszköz, mely online vásárlás közben dobja fel a kedvezőbb ajánlatokat. A platform vásárlásával a PayPal tovább szeretné egyszerűsíteni és személyre szabni a vásárlási élményt, miközben növeli a vásárlói elégedettséget. A Honey platformját közel 30 ezer online kereskedő webáruházába kötötték be eddig.

A Google tovább erősíti felhő üzletágát: a VMware munkafolyamatok natív átemelését segíti a novemberben megvásárolt CloudSimple vállalat – a felek nem árulták el a tranzakció pénzügyi adatait. Idén júniusban a keresőóriás az adatelemzéssel foglalkozó Lookert vásárolta meg 2,6 milliárd dollárért, ezzel is felhő üzletágát erősítve.