Legek

31_Bothe_Csaba_420
Forrás: -

Egyre feljebb az értékláncon

Magyarország legnagyobb ict-munkaadója, az ITSH életében a legnagyobb kihívás a folyamatos növekedés fenntartása, a minőségi szolgáltatás és a hatékony működés fokozása mellett Bőthe Csaba vezérigazgató dolgát nem könnyíti meg, hogy továbbra is nehéz jó munkaerőt találni, különösen több százas nagyságrendben.

Bőthe Csaba vezérigazgató, ITSH
Bőthe Csaba vezérigazgató, ITSH
– Milyen fontos törekvések jellemezték az ITSH elmúlt évét?

– Legfontosabb célkitűzésünk évről-évre változatlan: a folyamatos növekedés, azaz úgy kell egyre magasabb színvonalú szolgáltatásokat kínálnunk, hogy közben évente 10-15 százalékos hatékonyságjavulást érünk el. Az elmúlt évben mindkettőt sikerült teljesítenünk. Mind az ügyfél-elégedettségi felmérések, mind a belső ellenőrzések igazolták a szolgáltatásaink minőségét; a 2013-as évre előírt hatékonyságjavulást pedig túl is teljesítettük. Mindeközben folyamatosan nő a vállalat, egyre több megbízást kapunk. Egy évvel ezelőtt 3100 fő környékén volt a létszám, év végére pedig 3900-an leszünk. Nagyon fontos eredménynek tekintem, hogy közben a dolgozók elégedettsége sem csökkent. Elnyertük a Superbrand-díjat, kiválóan szerepeltünk a vállalati márkaérték-felmérésekben. Eljutottunk arra a szintre, hogy már a legnagyobb márkákkal is versenyképesek lehetünk.

– Hogyan lehet folyamatosan növelni a hatékonyságot, ha a tevékenység alapvetően emberi élőmunkán alapul?

– Szabványosítunk és automatizálunk. Minél jobban össze tudjuk hangolni az ügyfelek üzemeltetési folyamatait, annál több feladatot tud egy kolléga elvégezni. Ezt úgy támogathatjuk, ha a  mechanikusan ismétlődő lépéseket automatizáljuk. A hatékonyság javítására minden eszközt megragadunk, és a dolgozóinkat is aktívan bevonjuk ezekbe az erőfeszítésekbe. A megfelelő motiváció is csodákra képes a teljesítmény növelésében.

– A több megbízás csak több munka, vagy érkeznek újabb típusú feladatok is?

– Mindig is fontos célunk  volt, hogy ne csak több, hanem magasabb szintű munkát végezzünk. Service desk és szerver monitoring jellegű munkákkal kezdtünk; most a teljes tevékenységünk 30 százaléka magas szintű: rendszertervezési feladatok, komplex projektek menedzselése, alkalmazások tervezése, fejlesztése, bevezetése és üzemeltetése. Stratégiai célunk, hogy növeljük az ilyen jellegű megbízások arányát. Hosszabb távon nem csak motiválják a munkatársakat, de segítenek a megtartásukban is.

– Megkönnyíti a képzett munkaerő megtalálását a vállalat (el)ismertsége?

– Nem lett könnyebb nyelveket jól beszélő, az informatikához magas szinten értő szakembereket találni Magyarországon. Ráadásul a komplexebb megbízások miatt még nehezebbé vált a toborzás. Korábban a friss diplomások köréből vontuk be a dolgozókat; a magas szintű munkákhoz viszont már tapasztalt, kívülről jött informatikusokra is szükség van. Bonyolultabb projekteknél az ügyfél 10-15 év tapasztalatot is előír. Másképp és több csatornán kell kommunikálni, hogy minden célcsoportot megtaláljunk: ami vonzó volt a cég imázsában a pályakezdőknek, az nem biztos, hogy vonzó lesz a tapasztalt informatikusoknak is.

– Bővültek az elmúlt időszakban az oktatási együttműködések?

– Ma már nem csak a hazai, debreceni, pécsi, veszprémi, dunaújvárosi intézményekkel, hanem például a nagyváradi és az eszéki egyetemmel is felvettük a kapcsolatot. Az általános képzések mellett megjelennek az olyan speciális stúdiumok, mint az alkalmazásüzemeltetés vagy az SAP-fejlesztés. Odafigyelünk a középiskolásokra is: programunkba Hajdú-Bihar és Baranya megye több tucat középiskolája kapcsolódott be. A diákok informatikai és nyelvi képzését segítjük eszközökkel, tananyaggal, idegen nyelvű informatikai oktatással, nyári programokkal vagy éppen nyílt napokkal.