Nagyon sok forrás
található már a különböző személyiségtípusok vizsgálatáról, azok
csoportosításáról és beazonosításáról. Azonban kevesen látnak valóban a kulisszák
mögé, hiszen egy személyiségtípus-elemzés rendszerét csak az ismerheti meg
igazán, aki elkezdi alkalmazni a mindennapjaiban. Ehhez viszont valószínűleg el
kell kezdenie egy ilyen típusú munkát a cégénél. Amikor egy
személyiségtípus-elemzést kézhez kapunk, általában két kategóriát találunk
bennük: eredeti vagy alap személyiségtípust – aztán persze ezt minden tesztelő
másként nevezi el –, illetve az álarc személyiséget. A 3B rendszerében e kettő
kategória mellé egy harmadik is csatlakozik, amely komplex képet biztosít az
elemzett személy számára.
Az
eredeti
A legújabb elméletek
szerint – és itt a „legújabbon” már az elmúlt 50 évet kell érteni – minden
embernek van egy alap személyisége, hívjuk eredetinek vagy az angolul értők
kedvéért original típusnak. Azon vannak viták, hogy ez az alaptípus mikorra
alakul ki, az emberek hány éves korra mondhatják el magukról, hogy „készen
vannak”. Vannak olyan elméletek, amelyek már megpróbálják ezt az eredeti
személyiségtípust a születés körülre visszavezetni, hiszen minél egzaktabbak az
adatok erre vonatkozóan, annál biztosabbra mehetünk. Ezzel kapcsolatban igen
intenzív kutatások folynak a világ több pontján, amiben a 3B nemzetközi
csapatának egy speciális része is részt vesz.
Az original
személyiségtípus meghatározása létfontosságú, hiszen a pszichológia nagy üzleti
elmélete szerint – ez egyébként valós állítás – az emberek saját énjüket kiélve
tudnak legjobban teljesíteni, hiszen ebben az esetben az energia, amelyet arra
szánnak, hogy a külvilág másként lássa őket, zéróra redukálódik.
A viselkedés alapú üzleti
stratégiáknál az original típust két különböző szemszögből kell értékelni. Az
egyik a céges oldal, aki a stratégiát használja majd üzletében. A legfontosabb,
hogy a dolgozók, menedzserek leginkább saját embertípusukkal lássanak munkához.
A leendő vásárlóknál még izgalmasabb a helyzet, hiszen az alapfeltételezések
szerint a vásárlási döntéseiket az eredeti személyiségtípusukkal hozzák meg,
még ha a vásárlás alkalmával meg is próbálják álarcukat mutogatni az eladó
felé.
Az álarc
Azt hiszem nincs egyszerűbb
kategória az álarcnál, mármint személyiségtípus értékelése szempontjából. Ez az
a viselkedés forma, amelyet valamely oknál fogva felveszünk a külvilág előtt.
Nem nagyon mélyre menve
az álarc értékelésében, fontos, hogy megkülönböztessük a pillanatnyi
álarcot: ezt egy adott szituációra
„kapja magára” az amúgy eredeti személyiségtípusával létező egyén. Ennél
problémásabb a helyzet, amikor az álarc „rajta tapad” a viselőjén, és nem egy
konkrét helyzetre történő reakciót, hanem egy hosszabb távú – megjegyzem:
energiafaló – színjátékot eredményez.
Ez már komolyabb gond,
egy szervezetfejlesztésnél sajnos sok esetben elköszönés a vége. Abba most
terjedelmi korlátok miatt nem mennénk bele, hogy miért is hordunk álarcokat,
erről egyébként is rengeteg tanulmány íródott már. Azt viszont fontos
rögzíteni, hogy az álarcviselés kultúránként, így országonként is rendkívüli
mértékben változik. Magyarország tipikusan álarcviselő országnak számít
nemzetközi berkekben.
A hazai személyiségtípus-elemzések
alkalmával az elemzett személyek 87 százaléka mutatott jelentős eltérést
álarcában a saját személyiségtípusától. Ennek nyilván társadalmi, gazdasági ,
megélhetési okai vannak elsősorban. Nálunk egy jól fizető álláshoz bizony be kell
vállalni bennünket nem jellemző személyiségjegyek mutogatását is, hiszen
máskülönben nem kapjuk meg az állást, túl sok jól fizető pozíció pedig nincsen.
Én nem nagyon szeretem, amikor ezt az egész problémakört a történelem zegzugos
útjaival próbálják magyarázni. A mostani huszonévesek is álarcosan indulnak
neki a világnak, csakúgy, mint 40 évvel idősebb társaik.
Az álarcviselés egyébként
nem feltétlenül negatív jelenség – még ha jelentős energiákat is vesz el
alkalmazójától –, lehet ez egy tudatosan felépített élet szerves része, amivel
a kitűzött céljainkat akarjuk elérni. A lényeg, hogy saját énünket ne veszítsük
el közben, és a felvett tulajdonságokat ne kezdjük el sajátunkként tisztelni.
És a
módosult
Ez egy új elem a modern
személyiségtípus-elemzéseknél. Alkalmazói szerint a legfontosabb kategória,
hiszen a vizsgált egyén aktuális személyiségtípusát, karakterkészletét
azonosítja be.
A 3B értékelések alapján
a módosult embertípus az álarcviselés következménye, aktuális eredménye. Az
emberek alapvetően saját eredeti embertípusukat a különböző álarcokkal
módosítják, a már említett okok miatt. Az álarcviselés azonban, ha nem kellő
kontroll mentén, tudatosan zajlik, akkor kisebb, olykor komolyabb változásokat
okoz eredeti embertípusunkban. A módosult személyiségtípus ezt a változást
mutatja be számunkra, egészen egzakt módon. Vagyis rámutat arra, hogy kedves
„elemzett személy”, van neked egy eredeti embertípusod, de te másban hiszel,
úgy gondolod a céljaidat egy álarccal tudod elérni, és ez az álarcviselés azt
okozta, hogy ilyen és ilyen mértékben elveszítetted saját személyiségedet. Az
értékelések mindezt konkrét értékekkel mutatják ki, aminek a végén mindenki
ellenőrizheti a módosulás mértékét. Szervezetfejlesztések alkalmával ez nagyon
fontos információ, hiszen ez alapján eldönthető, hogy az adott munkatárs milyen
energiákkal dolgozik most, és hogy visszavezethető-e a stresszmentes
munkavégzésre, vagy a cégvezető, tulajdonos felesleges energiákat mozgósít
motiválására, fejlesztésére.