Anno 2015

09_rekasi_tibor_sajto_1.jpg
Forrás: ITB
A nagy cégek inkább kivédik

Sikeres, de nehéz év után

Az EU-s projektek jövőre még nem generálnak bevételnövekedést az infokommunikációs szektorban, de a T-Systems Magyarország más forrásokból, kemény munkával pótolni tudja a kiesést – tekint bizakodóan a jövő év elé a vállalat vezérigazgatója, Rékasi Tibor.

– Mennyire volt izgalmas év az idei a T-Systems Magyarország számára?

– Izgalmasnak talán nem lehetne nevezni, de hihetetlenül nehéz és sok munkával járó év volt. Ennek legfőbb oka, hogy az uniós források kifutóban vannak, az új projektek meg még nem igazán indultak el. Egy átlagos évhez képest jóval többet kellett dolgoznunk ahhoz, hogy elérjük a tervezett bevételt. Úgy gondoljuk, jól tettük a dolgunkat, és ezt a legutóbbi tőzsdei jelentés is visszaigazolta. Mindemellett proaktív lépésként változtattunk a szervezeti struktúránkon, hogy jobban meg tudjunk felelni az előttünk álló kihívásoknak. Lépéseink célja, hogy egyrészt jobban felkészüljünk a következő EU-s támogatási ciklusra, másrészt hogy hatékonyabban tudjuk kezelni a komplex, sok technológiai és üzleti területet átfogó projekteket, amelyekből mind több van a piacunkon.

– Várható, hogy a kommunikáció után újabb területeken lesz szorosabb együttműködés a T-Systems Magyarország és a Magyar Telekom között?

– Igyekszünk kihasználni a szinergiákat, de nincsenek kényszerek az átalakulásra. A kommunikációs terület Telekomba kerülése adta magát, mert így sokkal hatékonyabban lehet megfogalmazni a két vállalat céljaihoz, stratégiájához kapcsolódó üzeneteket, jobban tudjuk érzékeltetni, mennyire fontos az informatika és a telekommunikáció egymásra hatása.

– Az idei év számos tekintetben a diszruptív technológiákról szólt, Magyarországon most vet nagyobb hullámokat mind az Uber, mind az Airbnb. Mennyire ért egyet azzal, hogy esetükben nem a technológia, hanem az üzleti modell volt diszruptív?

– Valóban lehet azt mondani, hogy az általuk használt technológia már nem annyira új. De azért látni kell, hogy ha nincsenek ezek a technológiák, ha nincs a széleskörű információmegosztás, akkor nincsenek új üzleti modellek sem. A közösségi hálózatok elve nélkül nincs sharing economy, nincs Uber és Airbnb.

– Mennyire tudja alkalmazni ezeket az új üzleti modelleket egy sok éve működő, bejáratott üzleti folyamatokkal rendelkező cég?

– Szokták azt mondani, hogy innoválni nem kényelmes karosszékből, hanem szükségből lehet. A nagy cégeknek igazából nem is érdekük, hogy felforgassák saját piacaikat. Ezért az ő esetükben inkább arról lehet beszélni, hogy kivédenek egy-egy diszruptív modellt, és erre már több példát is láthattunk az elmúlt években. Amikor például a Lego forgalma csökkenni kezdett, ők is megállapodtak a nagy forgalmazókkal, és azóta óriási üzletet csinálnak a tematikus készletekkel. Vagyis én arra számítok, hogy az igazán diszruptív modellek továbbra is a kisebb műhelyekből indulnak ki, de a nagyok is képesek lehetnek megtalálni a modellnek azt a pontját, ahol jók tudnak lenni.

– Mennyire kell félni a T-Systemsnek a diszrupciótól?

– Amiben mi piacvezetők vagyunk a magyar piacon, vagyis a rendszerintegrációban és a transzformációs partnerségben, azt nehéz kicsiben csinálni. Ettől persze még vannak kisebb cégek, amelyek egy-egy részterületen komoly konkurenseink lehetnek. Egyelőre viszont nem látok olyan folyamatot vagy üzleti modellt, ami rövid távon veszélyeztetné a piacunkat. De látom a csapdát a kérdésben, minden nagy cég első embere így beszél, mielőtt valaki felforgatná a piacát.

– Jövőre már komolyabban beindulnak az EU-s projektek. Könnyebb lesz így 2016?

– Nem igazán, sőt, a számításaink azt mutatják, hogy az uniós források elérhetősége szempontjából a következő év még nehezebb lesz, mint az idei. Valóban elindulnak a tenderfolyamatok és a megvalósítások is elkezdődhetnek, de többnyire nem jutnak el olyan fázisba, hogy a szállítói számlákat kifizessék. Ezért aztán úgy kalkulálunk, hogy 2016-ban sem mi, sem az infokommunikációs piac többi szereplője nem tesz szert nagy bevételre az uniós forrásokból. De számtalan olyan piacunk van, ahol pótolni tudjuk az így kieső lehetőségeket, így nem félünk a jövő évtől. Mondhatni, minden marad a régiben: egyre többet kell dolgozni ugyanazért az eredményért.