AnnoFuturum 2018

Ilosvai Péter, AutSoft
Ilosvai Péter, AutSoft
Forrás: ITB
Technológiai sokszínűség, agilis fejlesztés

Egyetem és piac: kéz a kézben

Számos infokommunikációs vállalat ápol szoros kapcsolatokat az egyetemi szférával, ám ritka az olyan szoros szimbiózis az üzleti és az akadémiai szféra között, mint az AutSofté. A helyzetből mind a két fél sokat profitál.

Természetesen nem a véletlen műve a szoros kapcsolat. Az AutSoftot a BME Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének vezetője, Charaf Hassan alapította munkatársaival nyolc évvel ezelőtt. Az alapítók többsége azóta is aktívan részt vesz a vállalat operatív irányításában, miközben oktatói munkájukat is megtartották. Ebből a kapcsolatból pedig egyaránt profitál az egyetem, az AutSoft és nem utolsósorban az ügyfelek – mondja Ilosvai Péter, az AutSoft vezérigazgatója.

 

Nem elméleti tudomány, hasznot hozó termék

A cég számára az egyik nagy előny, hogy az egyetemi háttérnek köszönhetően olyan technológiai sokszínűséget tud felmutatni, amire kevesen képesek Magyarországon. „Az első számú mobilfejlesztők között vagyunk az országban, akár iOS, akár Android platformon, emellett szinte mindent tudunk Microsoft alapokon (.Net, Visual Studio), de otthon vagyunk a nem-Microsoft világban is (Java, JavaScript).

Agilisan fejlesztünk, de a projektek során alkalmazkodunk az ügyfelek igényeihez, és nem minden fából akarunk vaskarikát. A széles körű szaktudás kimondott előny, amikor heterogén ügyfélkörnyezetekkel találkozunk, hiszen nem csak egy vonalon tudunk gondolkodni” – sorolja Ilosvai Péter. A vállalatnál most 130-an, köztük 120 szoftverfejlesztő dolgozik, de a jövő évi tervekben is 40-50 fő felvétele szerepel.

A technológiai ismeretekhez iparági, üzleti tudás is kapcsolódik, különösen a pénzügyi szektorban, de az ipar és az egészségügy is dominál. Ezen a téren még tovább akar erősíteni az AutSoft, hogy ne csak a programozási igény felmerülésekor, hanem már az üzleti igény megfogalmazásakor beléphessen az értékláncba.

Egyetemi oktatóként a cég vezető munkatársai tisztában vannak a legújabb kutatási eredményekkel és fejlesztési irányokkal, ezeket pedig a piacon is meg tudják ismertetni az ügyfelekkel, említ egy másik előnyt a vezérigazgató. Egy hazai, vezető áramszolgáltató például már használja az AutSoft HoloLens alapú AR-megoldását, amellyel a karbantartást, javítást végző munkatársak a szemüveg segítségével állapítják meg, hol keressék a föld alatt a vezetéket és azok szerelvényeit. „Gyorsan adaptálni tudjuk az új megoldásokat, és megmutatjuk az ügyfeleknek, hogy nem elméleti tudományról, hanem üzleti hasznot hozó termékről van szó” – teszi hozzá Ilosvai Péter.

 

Lefedik a teljes innovációs láncot

Azt is megkönnyítik az egyetemi kapcsolatok, hogy tevékenységük a kutatástól az alkalmazásfejlesztésig a teljes innovációs láncolatot le tudja fedni. Vannak olyan projektek, amelyek egyetemi kutatási projektekből indulnak, ilyen például az egyik hazai üveggyárral közösen fejlesztett okos szélvédő. „Képzeljük el, hogy a navigációs, a forgalmi vagy bármilyen más információt nem az autó központi kijelzőjén vagy a HUD-on jelenítjük meg, hanem a teljes szélvédőt monitorrá alakítva a magunk előtt látott valós utcaképre vetítve látjuk a nyilat, hogy melyik utcába forduljunk be vagy hol van szabad parkolóhely” – foglalja össze a lényeget a vezérigazgató.

Ugyanakkor az egyetem és az ott tanuló diákok is profitálnak az AutSoft tevékenységéből. A piacról jövő impulzusokat a vezetők be tudják építeni oktatói tevékenységükbe. Ez már csak azért is hasznos, mert az egyetemi oktatás nem egyszer túlságosan elméleti vagy elszakad a valós piaci igényektől. Ebben az esetben viszont működik a direkt visszacsatolás, ráadásul még szorosabban, mint a szokványos egyetemi–ipari együttműködések során.