AnnoFuturum 2017

48_Csillag_David_image001.jpg
Forrás: ITB
Cél: gyorsan és hatékonyan reagálni az igényekre

Csillag Dávid, Szerencsejáték Zrt.: Háromsebességű IT

Három különböző fejlesztési sebességre készül a Szerencsejáték Zrt. informatikai igazgatósága, ahol szemléletváltással, folyamatos szervezetfejlesztéssel több mint 70 százalékkal növelték a befejezett informatikai projektek számát az elmúlt időszakban. A transzparens működést lehetővé tevő szolgáltatói szemléletváltásról Csillag Dáviddal, a vállalat informatikai igazgatójával beszélgettünk.

– A Szerencsejáték Zrt. hagyományos állami vállalat, nem lehetett könnyű új szemléletet behozni a szervezetbe.

– 2013-ban az online sportfogadási rendszerünk sikeres bevezetése meghozta a szakterületek kedvét az új fejlesztési igényekhez, ötletekhez. Ezek száma évről évre növekedett, míg 2016 végére a párhuzamos fejlesztési igények száma elérte a százat – ez már teljesen elárasztotta az informatikai igazgatóságot. Ekkor szembesültünk azzal, hogy amennyiben nem tudjuk megfelelő időn belül, transzparens módon, professzionális minőségben kiszolgálni a kéréseket, az igénylő területeknek megrendül az informatikai igazgatóságba vetett hitük, és megpróbálják azt kikerülve behozni az új fejlesztéseket. Úgy vélem, sikerrel vettük az akadályt. Hogy csak egy számot mondjak: az általunk kezelt, párhuzamosan futó IT-fejlesztési igények száma jelenleg meghaladja a 120-at, mely több mint 70 százalékos növekedést jelent az elmúlt évekhez képest.

– Mi hozta meg a változást?

– A szemléletváltáshoz nagy segítséget nyújtott a 2017-ben elfogadott vállalati stratégia, mely az ügyfélélményt, az ügyfél-elégedettséget helyezi középpontba – legyen az ügyfél akár játékos, akár lottózói munkatárs, akár notebookot vagy új alkalmazást igénylő kolléga.

A teljes szemléletváltáshoz és az igények menedzselésére létrehoztunk egy agilis szervezetfejlesztési csapatot a saját, közvetlen informatikai vezetőimmel közösen. Heti sprintekben megoldásra fókuszáltan dolgozzuk fel az aktuális kihívásainkat. Ennek a működésnek az eredményeképpen vittük végig a szervezeti átalakulást, valamint alkottuk meg azt az új módszertant (szállítási modellt), amellyel nagy mennyiségű informatikai igényt transzparensen tudunk kezelni. Továbbá felmértük az informatikai igazgatóság fejlesztési kapacitását, azt számszerűsítettük, és a felső vezetés javaslata alapján felosztottuk az igazgatóságok között. Minden igazgatóságnak lett fejlesztési kerete, melyet saját igényeinek kiszolgálására használhat fel; önmaguk határozzák meg a projektek megoldási sorrendjét és prioritását is, melyhez a stratégiai súly ad segítséget. Az új szállítási modellben kezelt projektek nem függnek a fejlesztés komplexitásától, az alkalmazott módszertantól, azonos felületen látjuk az agilis és a hagyományos, vízeséses fejlesztési igényeink státuszait.

– Ezt nevezik a tanácsadó cégek kétsebességes IT-nak.

– Tervünk a kétsebességes modellből több sebességesre áttérni. A robusztus monolit háttérrendszerek fenntartása mellett gyorsan és hatékonyan kell reagálnunk a felgyorsult ügyféligényekre. Több mint másfél éve használunk cloud technológiát, hamarosan élesítjük az adattárház és CRM-rendszerünket, valamint folyamatosan keressük az innovációs lehetőségeket. Több mint 280 lottózónkban jelentek meg az interaktív önkiszolgáló megoldások, digitális eredményközlők. A harmadik sebességet az azonnali, az IT-trendeket követő megoldások fejlesztése jelenti. Ügyfélkörünk a 18 éves digitális bennszülött felnőttől a második világháborúban harcoló, 98 éves nyugdíjasig terjed. Mindenkinek meg kell találni azt a felületet és technológiát, ahol élményt nyújtva ki tudjuk őket szolgálni.