Hírháttér

smart_meter_logo
Forrás: treehugger.com

Energiakultúra

Számos elemzés foglalkozott már az okos fogyasztásmérésnek a lakosságot érintő jótékony hatásaival. És mi a helyzet a vállalati szférával?

 A smart meteringre szolgáló kis szerkezet a kritikusok szerint is egyedülálló: olyan áttörést eredményez az energiafogyasztás optimalizálásában, amilyenre a hetvenes évek óta nem volt példa. Ez a digitális szerkentyű kísérleti jelleggel már több százezer otthonban jól láthatóan jelzi a lakás energiafelhasználását és a járulékos költségeket, egyúttal a környezettudatos életmód kialakításában is nagy segítség.

A műszer olyan titkokat árul el, amelyekről általában fogalma sincs az embernek. Például azt, hogy egy számítógép bekapcsolásával körülbelül száz wattal emelkedik az energiafogyasztás, de ha leoltunk egy lámpát, csaknem ennyivel visszaeshet.

Tágabb értelemben: lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy pontosan követhessék, mennyi gázt, villanyt használtak fel; precízen, hónapról hónapra vezeti energiafogyasztási szokásainkat.

De vajon ki az, aki az intelligens fogyasztásmérésből kapott adatokkal foglalkozik? A folyamatnak erről a részéről még nemigen esett szó. Mivel a smart metering új trend, értelemszerűen a nagyvállalatok feladata lehet, hogy új üzleti modelleket és stratégiákat dolgozzanak ki a trend kiszélesedésével megnyíló piacokra.

Bár itthon még alig találni példát az okos fogyasztásmérésre, a szerkezet külföldi népszerűsége előrevetíti, hogy a közeljövőben Magyarországon is el fog terjedni. És mivel a rendszer felügyeletére az energiaipar mellett elsősorban a távközlés a legnagyobb esélyes, a legnagyobb magyar távközlési vállalat elnök-vezérigazgatójának véleményét kértük ki a témáról.

Christopher Mattheisen elmondta: a következő években érdemes lesz figyelnünk e terület technológiai reformjaira. Az új eszközöket valakinek majd felügyelnie, irányítania kell, a távközlési cégek pedig rendelkeznek az ehhez szükséges szakértelemmel. Véleménye szerint a távközlési szektor vállalatai felismerték (vagy előbb-utóbb felismerik), hogy további növekedésüket az értéknövelt szolgáltatások, tehát az adatátviteli termékek biztosíthatják a jövőben.