Hírháttér

08_elderly_420
Forrás: -

A hatodik kiállás

Korántsem csak pozitív jelenségek láthatók az információs társadalomban. Itt van például a fiatalkori munkanélküliség és a munkakörülmények átalakulása.


 

 

Infokommunikációs Jelentés

A 2012. évi Magyar Infokommunikációs Jelentés szerint – 3200 főt vizsgáló, országosan reprezentatív minta alapján – 44 százalékban digitális írástudatlan a lakosság, annak ellenére, hogy a megkérdezettek 84 százaléka tudja, mi az internet és 70 százalék állította, a számítógép megkönnyíti a mindennapi életet. Viszont a 45–59 éves korosztály 50 százaléka nevezhető digitális írástudatlannak. Őket szerencsére képzésekkel sikeresen lehet bevonni az információs technológia világába.

A 2007–2011-es időszakot vizsgálva a kiskereskedelem, építőipar, telekommunikáció, bankok és az autóipar az információs forradalom nagy vesztesei, ezzel szemben a wellness, a megújuló energia, az internet, online médiumok és az informatikai iparág a nyertesei – hangzott el a 6. Digitális Esélyegyenlőség (DE!) konferencián.

Felmerülhet a kérdés, vajon az informatika fejlődése valójában hozzájárul-e a munkahelyteremtéshez? Az információs társadalom lényegének a múltban azt állították be, hogy a papír alapú folyamatokat automatizálják. Ehelyett gépek és robotok váltották ki az emberi erőforrást egyre több vállalatnál. Következésképpen a 2007–2011-es időszakban (egyes régiókban) a fiatalkori munkanélküliség meghaladja az 50 százalékot.

Az információs társadalom további hozadéka, hogy elterjedt a távmunka, az otthoni és a megosztott iroda. Az információs társadalomban minden munkakörben, legyen az szakmunkás vagy mérnöki, ismerni kell az informatikát. Terjed a projekt jellegű foglalkoztatás, a részmunkaidő, automatizálttá válnak a folyamatok, és a cégek mennek a munkavállalók után, nem pedig fordítva.