Highway

40_cio_leading.jpg
Forrás: ITB
A megújulás nem egy szikra, hanem hosszú, következetesen végigvitt folyamat

Az innovatív CIO titkai

Az előretekintő CIO nem az elavult IT-rendszereket újítja fel, hanem „újragombolja” az IT működését. Cikkünkben bemutatjuk, hogyan válhat az informatikai vezető egyszerű IT-utasításokat végrehajtó beosztottból igazi, új generációs, innovatív prófétává.

Az innovációt gyakran spontán felvillanásnak képzelik az emberek, meg is jelenik képzeletükben az a világító, hagyományos villanykörte. A valóság ennél árnyaltabb: az innováció bugyrait megjárt vezetők tudják, azokban a szervezetekben születhetnek új ötletek és forradalmi termékek, ahol megfelelően strukturált folyamatok, technológiák és emberek vannak.

A vállalat felnőtté érésével rengeteg energiát visz el a mindennapos működtetés, a napi feladatok, az innováció eközben lassan, de biztosan kiszorul a céges kultúrából. Tudatosan kell foglalkozni az új ötletekkel, az új fejlesztésekkel és technológiákkal egyaránt. Nincs kész recept az innovációra, de léteznek olyan megközelítések és stratégiák, amelyek mindennapi használatával az innovatív CIO és IT-csapata közösen átalakíthatja a vállalat működését.

 

Megszabadulnak az elavult informatikai rendszerektől

Fekete Csaba, Szegedi Tudományegyetem
Fekete Csaba, Szegedi Tudományegyetem
A felhő és az agilis megközelítés világába született vállalatok előnye, hogy nem húzzák őket vissza az elavult IT-rendszerek. Sokkal gyorsabban és rugalmasabban mozoghatnak, az üzemeltetés helyett az értékteremtésre költenek. Felveszik a versenyt a digitális vállalatokkal azok a CIO-k is, akik szakítottak a régebbi rendszerekkel és modern IT-infrastruktúrát alakítottak ki, értékteremtő projekteken dolgozhatnak.

A megörökölt rendszerek fenntartása gyakran az IT-költségvetés 80 százalékát is elviszi. A fennmaradó 20 százalékból kell kigazdálkodni az innováció mellett azt is, hogy a régi rendszerek együttműködjenek az újakkal. Egy innovatív CIO felvállalja az adaptív architektúrákat. Sok minden, amit vásárolnak és építenek, moduláris és mikroszolgáltatás-fókuszú, azonnal használható. Agilis és termékközpontú működési modellekben gondolkodnak, a felhő az első.

 

Innovációcentrikus folyamatokat fejlesztenek

A mindennapos IT-feladatok mellett az innovatív CIO-k az innovációt központba helyező folyamatokat fejlesztenek. Például az új technológiákat külön csapat vizsgálja és teszteli, amely megnézi, ezek milyen lehetőségeket biztosítanak a vállalat meglévő folyamatainak átalakítására, átgondolására. Az IT feladata a vállalaton belülre hozni olyan technológiákat is, amelyek csökkentik a költségeket, és hatékonyabb kollaborációt alakítanak ki. Az innovatív CIO az üzleti célok megértése után olyan megoldásokat javasol, amelyek ezeket a célokat támogatják, és menet közben átalakítják magát a vállalatot is.

 

Újragondolják a munkavégzést

Az innovációt a technológia hajtja, ezt senki sem vitatja. Azonban a magukat komolyan vevő CIO-k nem felejthetik el, hogy a technológia önmagában csak egyik része az egyenletnek. Az emberek munkavégzésén is változtatni kell. A HR-rel közösen átbeszélik és megálmodják, hogyan változtatják meg a munkaköröket, a felelősségeket az új technológiák, hogyan módosul az ügyfelekkel való kapcsolattartás. Ami még fontosabb, ismertetik és kommunikálják, hogy az innováció miért szükséges, milyen haszna származik mind ebből az üzletnek. Nem csak a technológia kedvéért változtatnak.

Az informatikai vezetőnek a feladata elképzelni a jövőt. A technológia ehhez lehetőségeket biztosít, de jövőkép hiányában önmagában nem teremthet innovációt.

 

Ott vannak a stratégiai döntéshozatalnál

Az attitűd választja el az innovatív CIO-kat a többiektől. Kevés vállalati vezetőnek van jó indoka arra, hogy ott legyen minden stratégiai megbeszélésen, de az informatikai vezetők közéjük tartoznak. Az innovatív CIO-k felismerik, hogy stratégiai gondolkodásukat a vállalat kamatoztathatja.

Vannak tipikus stratégiai célok: költségcsökkentés, új piacokon való megjelenés vagy új termékek fejlesztése. A stratégiai terv nem tér ki részletesen arra, hogy a különböző – marketing, HR, értékesítés stb. – osztályok hogyan valósíthatják meg. Egy innovatív CIO felismeri ezeket a hiányosságokat, és a többi vezetővel közösen átgondolják, melyek azok a technológiai eszközöket, amelyek a célok elérését szolgálják – ez az innováció lényeges mozzanata.

IT-vezetők érettségük – IT-kultúrájuk és tehetségük – szerint

1-es szint: az „IT-szállító” alapszolgáltatásokat biztosít, IT-projektmenedzsment képességekkel bír, üzleti elvárások szerinti minőségű IT-szolgáltatásokat ad

2-es szint: a „megoldásszállító” megbízható megoldásokat biztosít, az IT értékét kiemeli, befolyásoló, szervezeti agilitás és tanácsadás jellemzi

3-as szint: a „stratégia partner” üzleti értéket szállít IT-innováció révén, vezeti a technikai embereket és a változást

4-es szint: az „innovatív próféta” változást hozó értéket teremt, innovatív IT-kultúrát alakít ki és tart fenn

(Forrás: Ouellette&Associates, 2017.)

Az informatikai vezeti felismeri és megérti, melyek a közös vagy szerteágazó szükségletek vállalatszerte, ezt figyelembe véve fejleszti ki a céges IT-tervet. A stratégiai gondolkodás mellett az innovatív CIO a vállalat ügyfeleit az IT ügyfeleinek tekinti, és ezzel a szemlélettel felvértezve gondolja át a fejlesztéseket.

 

Megfelelő vállalati kultúrát építenek, megfelelő emberekkel veszik magukat körül

Már említettük, hogy emberek nélkül a technológia semmit sem ér. Az IT-vezetőknek olyan emberekre van szükségük, akik összerakják fejükben az innovációs folyamatokat, és újszerűen tálalják azokat. Ehhez a vállalati kultúrának támogatnia és jutalmaznia kell az innovációt, például olyan képzési és fejlesztési programokkal, amelyek megadják az embereknek a naprakész technológiai és üzleti tudást. Nincs innováció tehetséges emberek és az újféle gondolkodást támogató kultúra nélkül. Mindezt támogatja a tudatos munkaerő- és tehetségstratégia, amely megteremti a folyamatos fejlődés és fejlesztés légkörét. A kollégák például erős projektmenedzsment képességekkel rendelkeznek, az üzlettel közösen határozzák meg a prioritásokat és nemet mondanak a stratégiai elképzeléstől eltérő fejlesztésekre.

 

Hitelesek a vezetőtársak előtt

Az Ouellette&Associates a Babson College-gel közösen négy kategóriába sorolta az IT-vezetőket érettségük alapján. A legkevésbé érett IT-vezető az IT-szállító, a legérettebb pedig az innovatív próféta. (Lásd az „IT-vezetők...” című keretet!) Az innovatív próféta élvezi a vállalat vezetőinek bizalmát, úgy tudja az innovációt a vállalatba hozni, hogy hiteles társai előtt. Minden IT csapatban van legalább egy csipetnyi innováció. De ez semmit sem számít, ha a szervezet nem tiszteli az IT-t. Az üzlet nem fogad el innovációt egy rosszul teljesítő, bizalmatlan IT-csapattól és vezetőjétől.

 

Ismeri az üzleti folyamatokat

Fritsch Róbert, Fővárosi Vízművek
Fritsch Róbert, Fővárosi Vízművek
Ha a 2020-as évet két szóval kellene jellemeznie az IT-vezetőknek, azok nagy valószínűséggel az „innováció” és a „változás” szavak lennének. Cikkünkben eddig az állandó megújuláshoz, a gyors adaptálódáshoz szükséges attitűdöket vettük sorra, azonban ezek gyakorlati vetületére is kíváncsiak voltunk.

„Azt gondolom, hogy a felsorolt jellemzők fontosak, de ha a nagyvállalati környezetben tevékenykedő CIO-król beszélünk, azért többre van szükség. IT-vezetőként és szakemberként hajlamosak vagyunk arra, hogy csak az architekturális és informatikai kérdésekkel foglalkozzunk, azaz, hogy melyik megoldást építsük be az adott fejlesztésbe, de azzal már jóval kevesebbet foglalkozunk, hogy az ügyfél, mint felhasználó, mit lát mindebből az alkalmazás használata közben. A legfontosabb, ami szerintem innovatívvá tesz egy CIO-t, az az, hogyha a kritikus üzleti folyamatokat és az adott iparág üzleti folyamatait ismeri lépésről, lépésre, és ezeket igyekszik technológiailag még egyszerűbbé tenni”, fogalmazta meg Fritsch Róbert, a Fővárosi Vízművek Informatikai Igazgatója.

 

Nyitottság az újra

Persze, az is elengedhetetlen, hogy az informatikai vezető a meglévő technológiákat alkalmazni tudja és ezeket a megfelelő módon építse bele a cég működésébe és felismerje azt, hogyha egy folyamat vagy megoldás már elavult. Ehhez viszont szükség van nyitottságra is.

„Attól igazán innovatív valaki, hogyha megvan benne az a fajta nyitottság, tanulásra való készség, ami ahhoz kell, hogy befogadja az új impulzusokat. A másik fontos tulajdonság az innováció szempontjából a rugalmasság, a szervezeti és egyéni reziliencia, ami ahhoz kell, hogy a folyton változó környezetben valaki talpon maradhasson. Ami pedig általánosságban az egész IT számára fontos, hogy ne mintegy kiszolgáló háttérszolgáltatást kezeljék, hanem mint a jövőbeli fejlesztések meghatározó ágazatát. Ehhez az IT-nek a stratégiai folyamatok élére kell állni, akár ötletadóként, akár példamutatással innovátorként és megvalósítóként”, mondta Fekete Csaba, a Szegedi Tudományegyetem Informatikai és Szolgáltatási Igazgatóság igazgatója.

 

Fontos a hozzáállás

Dinnyér Krisztián, CEVA-Phylaxia
Dinnyér Krisztián, CEVA-Phylaxia
A megújuláshoz nem elég jól ismerni az iparágat, a folyamatokat. Állandóan nyitott szemmel járni a világban. Kell egy olyan hozzáállás is, amiben ez ötvöződik.

„A legfontosabb attitűd egy CIO-nál a »business support first«, hiszen ezáltal lehet igazán nagyokat innoválni, és javítani a cég működésének hatékonyságát. Ehhez viszont fel kell állni az asztaltól, és ténylegesen részt kell venni a munkafolyamatokban. Pályám során számtalan órát töltöttem el üzemi területeken az operatív munkát megfigyelve, hogy lássam, milyen folyamatok digitalizálhatók, mire van szükség a hatékonyságnöveléshez. Az csupán optimalizáció, amivel tíz százalékos fejlődést lehet elérni, ez szerintem még nem számít innovációnak. Ellenben ha olyan megoldást tudunk létrehozni, amellyel ötven-hatvan netán száz százalékkal nő a teljesítmény, na, az már megújulás. Erre kell törekednünk”, mondta Dinnyér Krisztián, a CEVA-Phylaxia informatikai vezetője.

Konkrét attribútumok alapján nem könnyű valakiről eldönteni, hogy innovatív-e, ám az eddigiek jól körvonalazták, mi jellemzi azokat, akik a készség birtoklójának mondhatják magukat.