Címlapon

06_the_washington.jpg
Forrás: ITB
Mit várhatunk 2021-től?

Poszt-COVID szindrómák

Várható a gazdasági élet visszarendeződése, de ez megint közel akkora változást, sőt, megrázkódtatást fog hozni számos vállalkozás életébe, mint a járvány kitörése, ezért fel is kell készülni rá. Ami pedig a technológiákat illeti, 2021 a körültekintő szemlélet éve lesz: a jövőformáló IT-megoldások szokásos listáin a megszokottak mellett új elemek is szerepelnek.

„Térjünk már vissza a normál működésre!” Talán így lehetne összefoglalni a gazdasági élet szereplőinek leghőbb kívánságát 2021-re. Annyi biztos, hogy a helyzet normalizálódni fog, de ennek ideje és mértéke még kérdéses, és az is igen valószínűnek látszik, hogy nem minden ágazatot és nem minden vállalkozást érint egyformán – mondják az általunk megkérdezett gazdasági szakértők.

 

Mindenkit másképp érint

Oszkó Péter, OXO Technologies Holding
Oszkó Péter, OXO Technologies Holding
Az év első fele még nem sokban fog különbözni 2020-tól, és inkább csak a második félévtől számolhatunk azzal, hogy a mostanihoz hasonló mértékű lezárásokra, korlátozásokra nem lesz szükség – véli Oszkó Péter, az OXO Technologies Holding vezérigazgatója. A vállalatok lehetőségeit az egészségügyi kockázatok és körülmények határozzák meg, ami egyúttal azt is jelenti, hogy nagymértékű szektorális különbségeket láthatunk majd. A válságot leginkább megszenvedő ágazatokban (turizmusban, vendéglátásban, rendezvényszervezésben) továbbra is nagy bizonytalansággal kell számolni, a szereplők az első félévben szinte biztosan nehéz körülményekkel néznek szembe. A javulás inkább nyártól várható, de ott sem lesz mindenki számára egyértelmű. A belföldi turizmus valószínűleg gyorsan talpra áll, de a nemzetközi turizmusra épülő vállalkozások az év második felében sem számíthatnak igazán jó időszakra.

A turizmusba hirtelen visszatérő kereslet viszont problémákat is okozhat, teszi hozzá Balogh Péter, a Baconsult vezérigazgatója. A válság számos vállalkozást tönkretett, így, amikor normalizálódik az élet, sokkal kisebb lesz a kínálat, ami akár jelentős áremelést is hozhat. A fennmaradt szálláshelyek, éttermek, látványosságok rettentően túl lesznek terhelve. Még az sem biztos, hogy találnak újra munkaerőt, mert kérdés, hogy mit tesznek azok a munkavállalók, akik a járvány hatására tértek haza – sokan közülük ismét külföldön próbálhatnak szerencsét.

 

Pénz lesz – egy darabig

Balogh Péter, Baconsult
Balogh Péter, Baconsult
Fontos a vállalatok túlélése szempontjából, hogy mekkora segítségre számíthatnak az állami oldalról. Oszkó Péter ebből a szempontból kimondottan optimista. Rövid távon megmarad a pénzbőség az állami és az uniós intézkedéseknek köszönhetően. Valószínűleg jelentős tényező lesz a piacon az állam hitelezői és megrendelői szerepe is. Az uniós költségvetés jóváhagyása is megtörtént, így valószínűleg gyorsan megjelennek az uniós támogatások is a gazdasági életben. A szokványos uniós források mellett ráadásul a válságkezelő csomag támogatásai is hamarosan elérhetők lesznek. Mindemellett a piac jobban tolerálja most az adósságvállalást, céges és állami szinten egyaránt, mint a 2008-as válság idején, így hitelhez is könnyebb lesz jutni.

Oszkó Péter ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy az előbb-utóbb lejáró hitelmoratórium számos vállalkozás esetében elhozza az igazság pillanatát. Amint újra kell fizetni a törlesztőrészleteket, egyből kiderül, hogy a vállalkozás vissza tudja-e szerezni a bevételeit, és ki tudja-e termelni a szükséges pénzügyi forrásokat, vagy sem. Ekkor fog megmutatkozni, hogy melyik cég élte tényleg túl a válságot, és melyik az, amelyik ugyan élőnek tűnik, de igazából nem az.

 

Ismét változások jönnek

A fentiekből is látszik, hogy nagyjából fél éve van a vállalkozásoknak felkészülni arra, hogy az élet és a gazdaság visszatér a normálisnak mondható keretek közé. A nagy kérdés az, hogy miként használják ki ezt az időt?

Két fontos feladat áll ilyenkor minden cég és cégvezető előtt, emlékeztet Oszkó Péter. Az egyik, hogy meghozza azokat a nehéz, ám szükséges döntéseket, amelyeket a prosperáló időkben szívesen halogat.
Meg kell szabadulni a nem igazán jól teljesítő tevékenységektől, fel kell adni az üzletileg nem racionális elképzeléseket, és ha szükséges, meg kell válni azoktól a munkatársaktól is, akik már inkább terhet, mint hasznot jelentenek a vállalkozásnak.

Meghatározó trendek számszerűsítve

A Baker & McKenzie 2020-as évet vizsgáló tanulmánya arra kereste a választ, hogy a megkérdezett vállalatok mire szánták a legnagyobb beruházást.

– 4-ből 5 vállalat a kiberbiztonságba invesztálja a legtöbb pénz, az összes válaszadó 36 százaléka kiemelten fontosnak tartja ezeket a beruházásokat.

– A válaszadók 27 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nagyobb összeget fektetnek a felhőalapú számítástechnikába.

– Az MI-re (14 százalék), az automatizálásra és szenzorokra (9 százalék), illetve az IoT-re (18 százalék) a fentieknél jóval kisebb ráfordítást szántak.

A másik, legalább ilyen fontos feladat, hogy ki kell találni, miből lesz bevétel a jövőben. Vajon csak ki kell nyitni a boltot, és egyből jönnek a régi ügyfelek? Vagy eltűnt a régi ügyfélkör, nem lesz többé igény a régi termékekre, szolgáltatásokra, és valami teljesen új üzleti modellt és stratégiát kell kitalálni? „Mire megszűnnek a korlátozások, már nem lesz idő kísérletezni. Addig kell felkészülni az új világra és az új magatartásformákra”, figyelmeztet Oszkó Péter.


Hasonlóan látja ezt Balogh Péter is. Az egyik legfontosabb teendőnek az ügyfelekkel való folyamatos kapcsolattartást tartja. Mindenkinek át kell gondolnia a saját üzletében, miként tudja majd kiszolgálni a vevőit, milyen új igényekre kell felkészülnie. Rendkívül lényeges, hogy a vállalkozás fenntartsa a kapcsolatot ügyfeleivel, releváns maradjon a számukra, hogy ott legyen a választási lehetőségek között, amikor normalizálódik a helyzet. „Ez az év megint a viszonylag gyors, drasztikus változásokról fog szólni, csak éppen most nem bezár a világ, hanem kinyit. De ettől még a változásokra ugyanúgy fel kell készülni, mert most is lehetnek vesztesek, hiszen a korlátozások idejére kitalált modellek nem feltétlenül lesznek sikeresek normál helyzetben is. Tudjunk gyorsan reagálni, döntést hozni és kockázatot vállalni, vezetőként és szervezetként egyaránt”, fogalmaz a Baconsult alapítója.

Szerinte azok a cégek, amelyek a válságidőszakban kreatívak voltak, tudtak értéket teremteni, esetleg új ügyfeleket szerezni, a válság után is gyorsan erőre kapnak. A tavasszal megkezdett digitalizációs projektek sem maradnak abba, mert a járványhelyzet mindenki figyelmét felhívta arra, mennyire sérülékeny tud lenni a legstabilabbnak látszó üzlet is. A változások hulláma mindig kinyit egy csomó ajtót a rugalmasan működő kkv-k előtt, és csak rajtuk múlik, hogy belépnek-e ezeken az ajtókon, teszi még hozzá Balogh Péter.

 

Régi és új technológiák az élvonalban

A Gartner „Top Strategic Technology Trends 2021” címet viselő összegzésben az Internet of Behaviours (digitális, internet alapú viselkedésbefolyásolás), az elosztott felhő, a cybersecurity mesh, a hiperautomatizáció, a multiexperience, a magánadatok védelmét erősítő technológiák, a határtalan működési mód és a moduláris(an felépülő) vállalat szerepel, mint jövőformáló technológia, illetve szemlélet. A nemzetközi és regionális térségre vonatkozó trendekről három tapasztalt CIO-t is megkérdeztünk.

Néz Péter, MOL-csoport
Néz Péter, MOL-csoport
A felsorolás első szereplője az Internet of Behaviours (IoB), amelyre már 2020-ban is felfigyelt a világ, kibontakozása azonban az idei évre tehető. Az IoB a mindennapi élet „digitális porát” összegyűjtő technológia, a digitális és a fizikai világot átfogó adatok elemzésével és felhasználásával képes befolyásolni az emberi viselkedést, és azt a hatékonyság és optimalizáció felé eltolni.

„Azt gondolom, hogy ezáltal jobban tudunk figyelni az ügyfeleink és a dolgozók igényeire egyaránt. A tőlük származó adatok alapján elemezhetjük a viselkedésüket, amelyet aztán a hatékonyság felé terelhetünk, ez pedig összekapcsolódik a költségoptimalizálással is. Ettől a technológiától azt várom, hogy ott is mérhetővé teszi a munkavégzést, ahol eddig az nem volt szokványos”, mondta Néz Péter, a MOL-csoport CIO-ja.

Szintén meghatározó eleme a 2021-es évnek a felhőtechnológia. „Nagyon nagy ugrás várható ebben az évben a felhőtechnológia felé, már csak az ezzel járó erőforrás-allokáció és a biztonsági szempontok miatt is. Ma már lényegtelen, hogy az ember honnan dolgozik, ha megfelelő hálózat van mögötte, de az is szinte mindegy, hogy mit, hol tárol, ez pedig megteremti a zero distance alapjait, amire egyre inkább szükség lesz. Azt gondolom, idővel az egész világot be fogja hálózni egy hatalmas szerverpark és ez a következő lépés efelé”, fogalmazta meg Agárdi Györgyi, az Allianz Hungária CIO-ja.

Agárdi Gyöngyi, Allianz Hungária
Agárdi Gyöngyi, Allianz Hungária
A cybersecurity mesh is helyet kapott a legmeghatározóbb trendek listáján, ugyanakkor egy nagyon költséges és időigényes folyamatról van szó, amely Néz Péter szerint idén még nem fog kiteljesedni, viszont mindenképp elgondolkodtató. „A cybersecurity mesh úgy építi fel az IT-architektúrát, hogy minden rendszert, felhasználót »körül tudjon zárni«, azaz nem az architektúra vagy szervezet egészét őrzi »kerítéstől kerítésig«, hanem külön az egyes egységeket. Az egyénközpontú kiberbiztonság jó ötlet, de komoly befektetés, és azt gondolom, ennek nem most van itt az ideje”, fogalmazta meg.

 

Szemléletváltás nélkül nincs 2021

Annak ellenére, hogy a hiperautomatizáció már egy jelen lévő technológia, mégsem szorulhatott ki a listáról. Néz Péter szerint azért, mert a business process reengineering, a folyamatrobotizálás (RPA) és az MI együttes használata minden iparágban meghatározó lesz, és minimalizálni tudja a költségeket.

„Az RPA és a mesterséges intelligencia összekapcsolása hihetetlenül hatékonnyá teszi a folyamatot, ha ehhez pedig hozzákapcsolódik a process mining, az valami egészen újszerűt hozhat létre”, tette hozzá Agárdi Györgyi.

Az adatok és a védelmük meghatározza a 2021-es évet is. A magánadatok védelmét erősítő technológiák három megoldást ötvöznek egyszerre a maximális adatvédelemért: védi az adatokat használat közben azáltal, hogy olyan megbízható környezetet biztosít, amelyben az érzékeny adatok feldolgozhatók és elemezhetők. Decentralizált módon végzi a feldolgozást és az elemzést. Végezetül titkosítja az adatokat és az algoritmusokat a feldolgozás vagy elemzés előtt.

A multiexperience ugyan nem kifejezetten technológia, mégis meghatározó szerepe lesz, mert ötvözi az ügyfélélményt, a munkavállalói élményt és a felhasználói élményt, amelyeket – az üzlet nyelvére lefordítva – értékké transzformál. A határtalan működési mód, és a moduláris(an felépülő) vállalat pedig elengedhetetlen lesz idén. Sorban haladva, a „digital first, remote first” szemléletnek kell érvényesülnie a cégek mindennapjaiban, ami egy olyan IT-működési modellt jelent, ahol az elosztottan megvalósított szolgáltatásokat az ügyfelek és a dolgozók bárhol igénybe tudják venni. Azaz bárhonnan, bármikor elérhetővé kell tenniük működésüket és szolgáltatásaikat is.

 

Technológiák a CIO szemüvegén át

Vidra András, MÁV
Vidra András, MÁV
„Mi a MÁV-nál a szenzortechnológiában és az IoT-megoldásokban látjuk a jövőt, illetve az okosmérésben. Az eszközökből kinyert adatok elemzésével és felhasználásával sok energiát, időt és pénzt lehet megspórolni, viszont ezek fogadásához szükség van az üzleti intelligenciára (BI-re). Azt gondolom, hogy iparágfüggő, ki milyen technológiát tart meghatározónak, de a BI-vel és az adatbányászattal mindenki foglalkozik és foglalkozni fog, hiszen a kisebb-nagyobb, összefűzhető adattáblákból származó elemzések hasznosak. Épp ezért ez a két technológia trenddé fog válni”, mondta Vidra András, a MÁV CIO-ja.

Ugyanakkor a virtuális valóság (VR), az 5G, a blockchain és a kiberbiztonság megerősödése is felmerült, mint egyre növekvő és meghatározóvá váló irányelv. „Ha a szociális távolságtartás hosszú távon fennmarad, a VR olyan dolgokat tesz lehetővé, amelyeket eddig csak személyesen lehetett elérni, például az ingatlanbejárást. Sokat lehet hallani az 5G-ről is, a koronavírus miatt pedig a blockchain került a figyelem középpontjába, amelyet számtalan olyan formában kezdtek el használni a bankok is, amire eddig nem volt példa. Azt gondolom, a hangfelismerés is sokat fog fejlődni és mivel gyakorlatilag egyre inkább a virtuális tér felé tolódik az élet, ahol a kiberbiztonság drasztikus fejlődése elkerülhetetlen”, foglalta össze Agárdi Györgyi.

Vidra András szerint a mesterséges intelligencia széles körű elterjedése is borítékolható az idei évben: „a naponta milliószámra keletkező adatok elemzésével lehet csak megfelelően optimalizálni a működést, amihez MI kell.”

Ami a jövő évet illeti, a piacot a visszafogottság és a bizonytalanság jellemzi, ami egyfajta prudens magatartást feltételez. „Mindenki a jót várja, de a rosszra készül. Ezért a technológiákkal való játék háttérbe szorul, inkább azok a megoldások kerülnek előtérbe, amelyek biztosan és gyorsan megtérülnek, és nem utolsósorban költséget lehet velük csökkenteni. Az IoT nem újdonság, de az ebből származó adatok elemzése és azok alapján a költséghatékonyságot növelő intézkedések bevezetése komoly prioritás lesz, ahogy az adatelemzés is”, foglalta össze Néz Péter. „Mindenki óvatosabb, a 2020-as év megtanított minket főként arra, hogy alkalmazkodjunk. Ezt kell elsődlegesen szem előtt tartani, ha 2021-ről beszélünk”, mondta Vidra András.